احكام اختصاصى
اختلال در نيت غسل استحاضه
س: زنى كه داراى عادت استحاضه است و پس از پاك شدن بر اثر ندانستن مسأله در هنگام غسل به جاى گفتن «غسل استحاضه» از جمله «غسل حيض» استفاده كند و پس از چند هفته متوجه قضيه گردد بايد چه كند؟
ج) اگر نيت او غسل استحاضه بوده ولى در لفظ غسل حيض گفته است، غسل او اشكال ندارد.
احكام دوران عادت
پخت غذاى نذرى توسط زن حائض
س: آيا زن در ايام قاعدگى مىتواند غذاى نذرى درست كند؟
ج) مانع ندارد.
رفتن زن حائض به حسينيه و اماکن مذهبى
س: آيا زن حائض مىتواند به حسينيه، مراسم عزادارى و نمازخانه و... وارد شود؟
ج) رفتن به حسينيه و مراسم عزادارى مانع ندارد ولى مكث در مساجد، گذاشتن چيزى در مسجد و رفتن در مسجدالحرام و مسجد النبى جايز نيست.
وضو گرفتن در زمان عادت
س: مىگويند براى قران خواندن در حالت حيض بايد وضو گرفت و قران خواند حال سوال من اين است که مگر حيض وضو را باطل نمىکند در اين حالت گرفتن و نگرفتن آن آيا فرقى هم مىكند و آيا اين وضو صحيح مىباشد و علت آن چيست؟
ج) وضوى مذکور صحيح است و مستحب است زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاک نمايد و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگيرد و در جاى نماز رو به قبله بنشيند و مشغول ذکر و دعا و صلوات و تلاوت قرآن شود و در اين وقت تلاوت قرآن مکروه نيست.
زيارت حرم ائمه (عليهم السلام) براى بانوان
س: مىخواستم بدانم حكم زنى كه حايض است و براى زيارت به مشهد مقدس رفته به چه نحو است؟ آيا مىتواند به زيارت بارگاه امام رضا (عليه السلام) برود يا نه؟
ج) بنابر احتياط واجب در حرم آن حضرت (عليه السلام) يعنى زير گنبد و اطراف ضريح مطهر، نمىتواند توقف نمايد ولى توقف در رواقها و قسمتهاى متّصل به حرم آن حضرت (عليه السلام) اگر مسجد نباشد، مانعى ندارد.
حکم خون خارج شده بعد از برداشتن رحم
س: پس از عمل جراحى براى خارج کردن رحم (بدليل بيمارى) حکم خون مشاهده شده از لحاظ انجام فرائض عبادى چيست؟
ج) اگر خون جراحت باشد مثل ساير خونهايى است که از جراحت مىباشد و در غير اين صورت ممکن است خون حيض و يا استحاضه باشد.
روزه بانوان
س: اگر زن حائض در ماه رمضان، پيش از اذان صبح از حيض پاك شود، تكليف او چيست؟
ج) اگر براى غسل وقت دارد، بايد غسل كند و اگر وقت تنگ است، بايد تيمّم كند و روزهاش صحيح است. اگر از روى عمد، غسل يا تيمم نكند، روزهاش باطل است و بايد كفّاره بدهد.
رؤيت خون حيض در ميان روز براى بانوان روزهدار
س: اگر زن روزهدار در روز مثلاً يك ساعت به غروب خون حيض مشاهده كند، تكليف روزهاش چگونه است؟
ج) روزه باطل مىشود و بايد بعد از ماه رمضان، قضا كند.
فاصله كمتر از ده روز بين دو رؤيت خون
س: خانمى پس از هفت روز خون ديدن و هفت روز پاكى، مجدداً هفت روز ديگر خون مىبيند آيا اين شخص مىتواند اقل طهر را با سه روز از خون دوم كه نشانههاى حيض را دارد، كامل كند و مابقى را با وجود شرايط، حيض قرار دهد؟
ج) با فرض فاصله شدن كمتر از ده روز بين دو خون، خون دوم در هر صورت محكوم به استحاضه است.
ترشحات قبل از ايام عادت
س: برخى از خانمها دو سه روز قبل از ايام حيض ترشحاتى چركين يا زرد رنگ مىبينند، وظيفهشان چيست؟
ج) اگر لكبينى محسوب مىشود و استمرار ندارد، حكم استحاضه را دارد.
لک بينى در زمان استفاده از قرص هاى ضد باردارى
س: بعضى از خانمهايى كه قرصهاى جلوگيرى از باردارى مصرف مىكنند قبل از تمام شدن يك بسته كامل از اين قرصها لكههاى خونى مىبينند كه البته مداوم نيست، اينگونه از زنان وظيفهشان چيست؟ استمرار خون بايد در داخل فرج باشد يا بايد بيرون بيايد؟
ج) اگر لكبينى محسوب مىشود و استمرار ندارد، حكم استحاضه را دارد و استمرار در باطن كافى است.
شرائط تحقق عادت وقتيه و عدديه
س1: آيا براى تحقق عادت وقتيه و عدديه تساوى دو حيض از جهت زمانى معتبر مىباشد؟ (بهطور مثال ماه اول ساعت 8 صبح و پايان آن ساعت 8 صبح روز هشتم ماه و ماه دوم هم بدينگونه باشد)
س2: در صورتى كه تفاوت كم باشد حكم چگونه است؟ لطفاً بفرماييد تفاوت كم از حيث زمانى، بايد چند دقيقه يا چند ساعت باشد تا به تحقق عادت (وقتيه يا وقتيه و عدديه) ضرر نزند؟
ج1) گرچه براى تحقق عادت وقتيه و عدديه تساوى دو حيض از نظر عدد و وقت معتبر است ولى تفاوت كم همچون يكى دو ساعت مضرّ به آن نمىباشد.
ج2) از پاسخ قبل مشخص شد.
صفات خون حيض
س: خانمى در ابتداى بلوغ به مدت حدود سه سال دوران قاعدگيش مشتمل بر سه روز بوده ولى بعد متوجه شده كه در دو روز بعد ترشحاتى دارد كه اگر چه مشخصات خون حيض را ندارد ولى مثل ايام پاكى او هم نيست و بناى دوران قاعدگىاش را بر پنج روز گذاشته است . پس از ازدواج اين اتفاق باز هم تكرار شده و آن خانم حالا دوران قاعدگىاش را هفت روز مىداند ولى كماكان معتقد است كه خون چند روز آخر، ويژگىهاى حيض را ندارد آيا بايد در آن ايام دستورات حائض را انجام دهد و از محرمات پرهيز كند، يا همچنان به سپرى شدن هفت روز اكتفا نمايد؟
ج) در فرض سؤال ترشحات مذكور اگر قبل از ده روز قطع نشود، حكم حيض را دارد و بايد از محرمات پرهيز نمايد.
تغيير عادت ماهانه به علت بيمارى
س1: عادت ماهانه من هفت روز بوده است، اما به علت ابتلا به بيمارى «كيست»، بعد از ايام عادت ماهانهام تا روز دهم لك بينى دارم، در ماه رمضان بعد از روز هفتم روزههايم را مىگيرم و نمازهايم را با غسل مىخوانم اما از كسى شنيدم كه گفت بعد از ماه رمضان بايد آن سه روز را دوباره قضا كنم، در اين مورد تكليفم چيست؟
س2: گاهاً پيش مىآيد كه چند روزى قبل از عادت ماهانه لكهبينى دارم (يعنى چند ساعتى لكه و بعد پاك مىشوم و بعد از يكى دو روز عادت مىشوم) در اين روزها نماز خواندن چه حكمى دارد؟
ج1) اگر لكبينى تا ده روز ادامه يافته و بعد پاك مىشويد، تمام ده روز محكوم به حيض است و نماز و روزه در آن ايام ساقط است و بعد از طهارت بايد قضاى روزهها گرفته شود ولى اگر مربوط به خون قروح و جروح است، حكم حيض را ندارد و نياز به غسل مجدد نيست و روزهها قضا ندارد.
ج2) حكم استحاضه را دارد.
قضای روزه و نمازهای خوانده شده در ايام حيض
س: در چند سال ابتداى بلوغم نسبت به وجوب غسل بعد از حيض آگاه بودم منتها نمیدانستم بعد از مشاهده لكههايی كه اوصاف خون دارند قبل از ده روز بايد دوباره غسلم را تجديد كنم و اصلاً گمان نمیكردم اين كار اشكال داشته باشد تا اينكه استفتائات آقا را خواندم و به اين مطلب پی بردم. حال در مورد نمازها و روزههايی كه با اين غسل خواندهام حيرانم، آيا همهشان دوباره بايد مجدداً قضا شوند؟ آيا میتوانم بهجای قضا كردن كفارهی روزههايم را بدهم؟
ج) روزههايی را كه در ايام ديدن لك گرفتهايد، قضا نماييد ولی روزههايی را كه پس از قطع كامل خون بدون غسل گرفتهايد صحيح است و قضا ندارد ولى نمازهايی را كه پس از قطع كامل حيض بدون غسل خواندهايد، بايد قضا نماييد. ضمناً کفاره به جاى قضا کفايت نمىکند./م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir |