کمک مالى و نگهدارى اموال آسيبديدگان
س: آيا وجوب امدادرسانى به مصدومين و آسيبديدگان، فقط اختصاص به اقدام و تلاش براى نجات جان آنها دارد يا كمكهاى مالى، همچنين نگهدارى از اموال آسيبديدگان را نيز شامل مىشود؟ حكم كلى در اين خصوص چيست؟
ج) اگر كمك مالى و نگهدارى اموال آسيبديده براى حفظ جان مصدوم لازم باشد اين نيز واجب است و در غير اين صورت نيز اگر نيروى امدادى از نظر مقررات ادارى موظّف به آن باشد واجب است عمل كند.
ضمان اهمال در امداد
س: آيا اهمال و مسامحه در امداد كه منجر به نقص عضو يا موت مصدوم گردد، موجب ضمان و ديه مىباشد؟
ج) هرچند مسامحه در اينگونه امور گناه محسوب مىشود ولى موجب ضمان و ديه نيست.
ضمان آسيبديدگى جسد
س: اگر در حال انتقال اجساد، بر اثر پرت شدن جسد يا انباشته شدن آنها يا به سببى ديگر، جسدى آسيب ببيند، آيا امدادگر ضامن است؟ در صورت ضمان، آيا بين مواردى كه امدادگر از روى قصور يا تقصير يا ناچارى اقدام نموده تفاوتى وجود دارد؟
ج) اگر در انجام وظيفه خود كوتاهى نكرده باشد، ضامن نيست.
ترجيح در امداد به مسلمان
س: آيا در وجوب امداد و نجات مصدومين تفاوتى بين مسلمان و غير مسلمان وجود دارد؟
ج) امداد و نجات مسلمان واجب و غيرمسلمانى كه در حال جنگ با مسلمانان نباشد، مستحب است.
تزاحم در امداد به مسلمانان
س: در مقام تزاحم امداد، ترجيح با چه مصدومينى مىباشد؟ در اينگونه موارد معيارهاى ترجيح را چه مىدانيد؟
ج) در وجوب امداد و نجات مسلمان تفاوتى بين افراد نيست مگر آنكه نسبت به فرد يا افرادى مصلحتى اهم وجود داشته باشد.
چشمپوشى از نجات مصدومين خطرساز
س: آيا چشمپوشى از حيات بعضى مصدومين يا عدم امدادرسانى به آنان كه بهمنظور از بين بردن بيمارىهاى مهلك و مُسرى و پيشگيرى از تلف شدن جمع زيادى از مردم آن منطقه صورت مىگيرد، جايز است يا نه؟ در صورت جواز، ديه دارد يا نه و بر عهده چه كسى مىباشد؟
ج) نجات مصدوم واجب است و در صورت امكان بايد مردم را از آنجا كوچ داد يا به طريقى ديگر از آسيب ديدن ديگران جلوگيرى كرد ولى در فرض يقين به اينكه با امدادرسانى به مصدوم، جمع زيادى تلف مىشوند و هيچ راهى جز ترك امداد وجود ندارد، تكليف ساقط است.
تشخيص پزشک در اعلام مرگ مصدوم
س: آيا تشخيص و گواهى اطبّا مبنى بر فوت افراد داراى مرگ مشكوك در حوادث و بلايا (صاعقه، زلزله، سكته و...) كفايت مىكند يا اينكه براى يقين به موت بايد تا مدتى صبر كرد؟ اگر نگهدارى ممكن نباشد، تكليف چيست؟
ج) بايد يقين حاصل شود هرچند به گفته طبيب باشد.
سوزاندن ميّت براى پيشگيرى از شيوع بيمارى
س: اگر متخصّصين براى كنترل يك بيمارى مسرى، مُصرّ به سوزاندن جسد ميّت مسلمان باشند، آيا سوزاندن آن جايز است؟ در صورت جواز آيا ديه هم دارد؟ اگر ديه دارد به عهده چه كسى است؟
ج) در صورت ضرورت و اضطرار اشكال ندارد ولى ديهى آن از بيتالمال پرداخته مىشود.
لمس يا نظر به بدن مصدوم
س: براى نجات افراد حادثه ديده و نيز بيرون آوردن مصدومين و جنازهها از زير آوار و عدم وجود امدادگر مَحرم، و عدم امكان پوشاندن بدنهاى عريان، ناچار به نگاه به بدن نامحرم يا لمس آن هستيم، وظيفه چيست؟
ج) در صورت ضرورت، به قدر ضرورت اشكال ندارد.
لمس و نظر بدن زن غيرمسلمان
س: آيا در عدم جواز لمس و نظر فرقى بين مسلمان و غير مسلمان مىباشد؟
ج) در حرمت لمس فرقى نيست ولى نگاه به قسمتهايى از بدن غير مسلمان كه بهطور معمول نمىپوشانند بدون قصد لذت اشكال ندارد.
ممانعت بستگان مصدوم از نجات او
س: اگر مصدوم يا قيّم و بستگان او مانع امداد و نجات حادثه ديده شوند، تكليف امدادگر چيست؟
ج) اگر جان وى در خطر باشد، نجات دادن مصدوم واجب است و نهى ديگران تأثيرى ندارد.
تنفس دهان به دهان مصدوم نامَحرم
س: تنفس دهان به دهان (CPR) نامحرم توسط امدادگر در موارد ذيل چه حكمى دارد:
الف: در صورت نبود همجنس و مَحرم.
ب: عدم آشنايى همجنس و مَحرم با امور امدادى
ج: حادّ بودن حال مصدوم و عدم مجال رسيدن مَحرم و همجنس.
ج) در فرض نبود همجنس يا مَحرمِ آشناى به اين امور و ضرورت نجات مصدوم از اين طريق، جايز بلكه لازم است ولى اگر به هر طريق بتواند بدون لمس بدن نامحرم اين وظيفه را انجام دهد، لمس جايز نيست.
پوشاندن بدن نامحرم در صورت ضرر
س: اگر شخص نامحرمى در حمام يا استخر مصدوم شده باشد آيا پوشاندن بدن وى، پيش از نجات در صورتى كه پوشاندن برايش مضرّ باشد، مثل گرمازده باز هم واجب است؟ همچنين اگر پوشاندن بدن باعث تأخير در نجات مصدوم و يا منجر به مرگ وى شود، چهطور؟
ج) اگر پوشاندن بدن مصدوم ضرر معتنابهى براى او داشته باشد يا سبب تأخير در نجات وى شده و ممكن است منجر به مرگ او بشود، لازم نبوده بلكه جايز نيست.
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir |