پيوند اعضاى حيوانات به انسان
س: آيا مىتوان براى پيوند اعضا از اعضاى حيوانات چه حرام گوشت چه حلال گوشت وچه نجس العين براى انسان استفاده کرد لطفاً نظرتان را در اين مورد بفرماييد.
ج) مانع ندارد ولى نماز خواندن با آن اشکال دارد مگر اينکه از قبيل چيزهايى باشد که داراى حيات است که با پيوند آن به بدن انسان حيات پيدا کند و جزو بدن انسان گردد. و در حکم مذکور تفاوتى ميان انواع حيوانات، حتى نجسالعين نيست.
پيوند اعضاى مسلمان به غير مسلمان و برعكس
س: پيوند اعضاى مسلمان به غير مسلمان و برعكس چه حكمى دارد؟
ج) در اهداى عضو جهت پيوند، فرقى نيست كه گيرنده مسلمان باشد يا غير مسلمان.
پيوند استخوان ميت به فرد زنده
س: در مواردى كه تحليل استخوانى فك شديد است نياز به پيوند استخوان مىباشد، شركتهايى هستند كه استخوانهاى ميت را فرآورى كرده و به فروش مىرسانند. آيا مىشود از اين استخوانها استفاده نمود؟ در صورت جواز آيا فرقى ميان استخوان ميت مسلمان و كافر و ميتى كه اطلاعى از هويت او نداريم وجود دارد؟
ج) فى نفسه اشكال ندارد و تفاوتى ميان انواع استخوان نيست، هر چند بهتر است با وجود استخوان ميت كافر از استخوان ديگر استفاده نشود.
اهدا يا فروش اعضا
اهداى اعضاى اصلى انسان
س: قطع اعضاى غير رئيسه از شخص زنده چه حکمى دارد؟
ج) اگر حفظ نفس محترمى موقوف بر آن باشد جايز است.
پيوند اعضاى مرده
س: قطع اعضاى مرده در صورتهاى ذيل چه حکمى دارد؟
1: وصيت کرده بر اينکه اعضاى او را پس از مرگ براى پيوند جدا کنند؟
ج) با اجازه ولىّ ميّت مانع ندارد.
2: وصيت نکرده ولى حفظ جان مسلمان بر آن متوقف است؟
ج) در اين صورت اشکالى نيست.
حكم اعضاى پيوند شده از جهت طهارت و نجاست
س: پس از پيوند عضو حکم آن از نظر طهارت و نجاست در حالات زير چگونه است؟
الف) در ابتداى عمل جراحى که پيوند صددرصد برقرار نشده است.
ب) با گذشت زمان که پيوند صددرصد برقرار شده است.
ج: الف) اگر هنوز ميته باشد، نجس است.
ب) چنانچه صدق ميته به آن نکند، پاک است.
گرفتن پول در برابر اهداى عضو
س: پول گرفتن در برابر اعضاى جدا شده چه حکمى دارد؟
ج) مانع ندارد و مىتواند در مقابل واگذارى حق اختصاص يا در مقابل اجازه دادن پول بگيرد.
انتقال خون بين مسلمان و غيرمسلمان
س: آيا انتقال خون بين مسلمان و غيرمسلمان، جايز است يا نه؟
ج) جايز است.
فروش خون
س: فروش خون چه حکمى دارد؟
ج) با فرض اينکه انتقال خون داراى منفعت عقلايى است فروش آن مانعى ندارد.
وجوب اهداى عضو در صورت عدم ضرر
س: با توجه به اتفاق فقها در حکم "حرمت اضرار به نفس" مبناى حکم جواز "پيوند اعضاء" چيست؟ چنانچه مبناى اين حکم اهميت "حفظ جان مسلمان" در برابر "حرمت اضرار به نفس" باشد، اين سؤال مطرح مىشود که اگر شخص اهدا کننده عضو شيعه و شخص گيرنده عضو، غير شيعه يا غير مسلم باشد، آيا باز هم "حفظ جان چنين شخصى" از "اضرار به نفس يک شيعه" مهمتر است؟
ج) مطلق اضرار به نفس دليل بر حرمت ندارد و اهداى عضو جهت پيوند به بدن شخص ديگر از مصاديق اضرار به نفس به نحو کلى نيست زيرا ممکن است براى کثيرى از افراد ضرر به همراه نداشته باشد و در اهداى عضو جهت پيوند فرقى نيست که گيرنده مسلمانِ هممذهب باشد يا غير مسلمان، و اگر نجات جان گيرنده مسلمان متوقف بر پيوند عضو باشد چنانچه براى دهنده ضرر معتنابه نداشته باشد چه بسا واجب است که اهدا کند و يا بفروشد./م
منبع : استفتائات جدید مقام معظم رهبری www.leader.ir |