در این بخش استفتائات حضرت آيـﺔ ا... العظمی الموسوي خميني (ره) پیرامون بهداشت و مسائل پزشکی برای استفاده مقلدان ایشان ارائه می گردد.
پرسش: دانشجويان رشته پزشكى در خلال تحصيل، عكسها و فيلمهاى مختلفى را از اعضاى تناسلى بدن به قصد آموزش مىبينند، آيا اين عمل جايز است يا خير؟ ديدن عورت غير مماثل چه حكمى دارد؟
پاسخ: نگاه كردن به فيلمها و تصاوير فىنفسه اشكال ندارد به شرط اينكه به قصد لذت نبوده و خوف ارتكاب حرام هم وجود نداشته باشد. آنچه حرام است نگاه به بدن غير مماثل و لمس آن است و نگاه به فيلم يا عكس عورت ديگران هم خالى از اشكال نيست.
پرسش: آيا نگاهكردن به عكس مردان و زنان غيرمسلمان كه در كتابهاى اختصاصى رشته درسى ما بصورت نيمه عريان وجود دارد جايز است؟
پاسخ: اگر به قصد ريبة نباشد و خوف ترتّب مفسده هم در آن وجود نداشته باشد، اشكال ندارد.
پرسش: قطع اعضاى مرده در صورتهاى ذيل چه حكمى دارد؟ 1: وصيت كرده بر اينكه اعضاى او را پس از مرگ براى پيوند جدا كنند؟ 2: وصيت نكرده ولى حفظ جان مسلمان بر آن متوقف است؟
پاسخ: 1:با اجازه ولىّ ميّت مانع ندارد. 2:در اين صورت اشكالى نيست.
پرسش: قبل از سؤال توضيحا عرض كنم كه نطفه مرد (اسپرم) بعد از قرار گرفتن در رحم به طرف لولههاي رحمي حركت كرده و در آن لوله با نطفه زن (تخمك) لقاح مييابد و دوباره از طرف لوله به سمت رحم برميگردد كه سه روز طول ميكشد تخمك لقاح يافته (تخم) به رحم برسد و در اين سه روز چندين تقسيم هم انجام ميدهد ورشد ميكند وقتي كه به رحم رسيد بين سه تا چهار روز طول ميكشد تا بتواند در رحم مستقر شود (مرحله لانه گزيني) و باز در اين مدت نوزاد رشد ميكند وقتي كه مستقر شد - يعني بعد از تقريبا يك هفته بعد از لقاح - به رشد خود ادامه ميدهد تا هنگام تولد و ميدانيم بعضي از وسايل جلوگيري از حاملگي نطفه مرد را از بين ميبرد و بعضي نطفه زن را و بعضي تماس بين اين دو را قطع ميكند تا لقاح صورت نگيرد. ولي وسيله ديگري به نام(I.U.D) نطفه لقاح يافته مرد را كه به رحم بر ميگردد و مقداري رشد كرده و جنيني كامل است -كه گاهي حتي به رحم برنگشته و همان جا رشد ميكند كه در پايان نوزاد را با سزارين خارج ميكنند- نميگذارد در رحم مستقر شود و او را نابود ميكند.
1. آيا استفاده از اين وسيله جايز است و نابود كردن نطفه لقاح يافتهاي كه چندين روز از عمرش ميگذرد جايز است يا خير؟ و لفظ استقرار در رحمي كه فقهاء در تعابير و حضرت امام در تحرير آوردهاند اين دقت در او شده كه استقرار معمولا يك هفته بعد از لقاح نطفه هست يا خير؟ لطفا توضيح بفرمائيد.
2. ميدانيم كه مني مرد عبارت است از (اسپرم) كه قدرت لقاح تخمك را دارد و ترشحات ديگري كه از غدد پروستات و ليتروكوپر ميشود. حال اگر در مردي اسپرم نبود -بيضههاي كشيده شده بودند- ولي همان ترشحات و انزال بود حكم مني را دارد؟ و در زن كه اسپرم وجود ندارد و همان ترشحات مهبل او هستند كه هنگام جماع باشدت بيشتري همراه شهوت دفع ميشوند، آيا مني او چيست؟ چون اين ترشحات در بسياري موارد وجود دارند لطفا توضيح بفرمائيد.
پاسخ: 1. اگر يقين حاصل است كه نطفه بعد از اسقرار در رحم به وسيله گذاشتن دستگاه از بين مي رود جايز نيست و موجب ديه است و در مورد شك اشكال ندارد.
2. اگر با شهوت خاصي كه در مورد جماع حاصل مي شود از زن خارج گردد غسل واجب مي شود وگرنه پاك است و غسل واجب نيست.
پرسش:1. آيا نابودي نطفه بعد از انعقاد جايز است يا بعد از استقرار در رحم؟
توضيح اينكه نطفه مرد،اسپرم، با نطفه زن،تخمك در لوله رحم تماس حاصل كرده و نطفه منعقد ميشود و بعد از مدتي به طرف رحم حركت كرده و بعد از استقرار در آن رشد ميكند،البته بسيار نادر اتفاق ميافتد كه نوزاد در محل توليد تخمك رشد كرده و به رحم نيايد كه طفل با جراحي خارج ميشود و اين نشانه قدرت حيات همان نطفه است در غير رحم و براي جلوگيري از حمل بعضي وسايل نطفه مرد را ميكُشد و بعضي ديگر تخمك را، ليكن وسيلهاي مستعمل به نام آيودي نطفه بارور شده را كه به رحم ميآيد رانده و نابود ميكند آيا استفاده از اين وسيله رايج با اين توضيح مجزي است و ملحق به طرق قبلي است در شرعيت يا مصداق قتل نفس بوده و حرام؟
2. در بعضي از حالات زايمان، حيات مادر منوط است به مرگ طفل - قطعه قطعه كردن طفل زنده براي خروج از رحم- آيا اين كار شرعا جايز است و اصولاً جان مادر مقدم بر طفل است يا خير؟
3. اگر طبيب مطمئن باشد كه مادر نوزادي ناقص به دنيا ميآورد -بعلت مشاهده با وسايل امروزي يا بيماريهاي خاص مادر- آيا اين مسأله ميتواند مجوز سقط جنين باشد؟
4. اگر حمل ضرر معتنابه براي مادر داشته باشد -به تشخيص طبيب- آيا ميتوان نوزاد را سقط كرد؟
پاسخ: 1. پس از استقرار جايز نيست.
2. جايز نيست.
3. مجوز سقط نيست.
4. جايز نيست.
پرسش: از نظر علم پزشكي اينجانب متخصص زنان ميباشم، ما قادر هستيم سالم يا ناقص بودن جنين را در داخل شكم تشخيص بدهيم كه در صورت تشخيص ناسالم بودن، اگر ما قادر باشيم كه جنين را سقط و اجازه دهيم كه مادر هرچه زودتر مجددا حامله شود و اين امر چندين بار كه انجام شد امكان آوردن نوزاد سالم خيلي زيادتر ميشود بدين معنا كه مثلا پس از سه يا چهاربار نوزاد ناقص، امكان نوزاد سالم در بين آنها هست، لطفا تكليف شرعي را در اين مورد بيان فرماييد .
پاسخ: سقط جنين در مفروض سوال هم جايز نيست .
|