س 46: مراد از جاهل مقصّر چه کسى است؟
ج: جاهل مقصر به کسى گفته مى شود که متوجه جهل خود بوده و راههاى رفع جهالت خود را هم مى داند، ولى در آموختن احکام کوتاهى مى کند.
س 47: جاهل قاصر کيست؟
ج: جاهل قاصر کسى است که اصلاً متوجه جهل خود نيست و يا راهى براى برطرف کردن جهل خود ندارد.
س 48: احتياط واجب چه معنايى دارد؟
ج: يعنى وجوب انجام يا ترک فعلى از باب احتياط.
س 49: آيا عبارت «فيه اشکال» که در بعضى از فتاوى ذکر مى شود، دلالت بر حرمت دارد؟
ج: بر حسب اختلاف موارد، معناى آن فرق مى کند. اگر اشکال در جواز باشد دلالت بر حرمت در مقام عمل دارد.
س 50: عبارتهاى «فيه اشکال»، «مشکل»، «لايخلو من اشکال»، «لا اشکال فيه» فتواست يا احتياط؟
ج: همه اين عبارتها دلالت بر احتياط دارند، مگر عبارت «لا اشکال فيه» که فتوا است.
س 51: فرق بين جايز نبودن و حرام چيست؟
ج: در مقام عمل بين آنها فرقى نيست. /م
منبع :استفتائات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)
|