یك درس فراموشنشدنی
یادآورى بعثت به معناى یادآورى یك حادثهى تاریخى نیست -این آن نكتهاى است كه ما باید در مواجههى با این حادثهى بزرگ و این خاطرهى ارجمند بشرى و انسانى همیشه به یاد داشته باشیم- بلكه تكیهى بر این خاطرهى پرشكوه در حقیقت تكرار و مرور یك درس فراموش نشدنى است در درجهى اول براى خود امت اسلامى؛ چه آحاد امت، چه برجستگان و نخبگان امت -سیاستمداران، دانشمندان، روشنفكران- و در درجهى بعد براى همهى آحاد بشریت. این، تكرار یك درس است، تكرار یك سرمشق است، یادآورى یك حادثهى درس آموز است.
دیدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اعظم (ص) 09/05/1387
مبعث و راه دشوار آیندهی ما
ما مسلمانها البته باید قدر بدانیم؛ باید در پدیدهى بعثت بیندیشیم؛ باید از آن درس بگیریم؛ باید این گذشتهى پرفروغ را چراغى كنیم براى راه آیندهى دشوار خودمان كه در پیش داریم.
بیانات در دیدار مسؤولان و كارگزاران نظام بهمناسبت مبعث پیامبر مكرم اسلام 11/06/1384
هدف بعثت دعوت به توحید بود
بعثت نبىاكرم در درجهى اول، دعوت به توحید بود. توحید صرفا یك نظریهى فلسفى و فكرى نیست؛ بلكه یك روش زندگى براى انسانهاست؛ خدا را در زندگى خود حاكم كردن و دست قدرتهاى گوناگون را از زندگى بشر كوتاه نمودن. «لاالهالاالله» كه پیام اصلى پیغمبر ما و همهى پیغمبران است، به معناى این است كه در زندگى و در مسیر انسان و در انتخاب روشهاى زندگى، قدرتهاى طاغوتى و شیطانها نباید دخالت كنند و زندگى انسانها را دستخوش هوسها و تمایلات خود قرار دهند.
اگر توحید با همان معناى واقعى كه اسلام آن را تفسیر كرد و همهى پیغمبران، حامل آن پیام بودند، در زندگى جامعهى مسلمان و بشرى تحقق پیدا كند، بشر به سعادت حقیقى و رستگارى دنیوى و اخروى خواهد رسید و دنیاى بشر هم آباد خواهد شد؛ دنیایى در خدمت تكامل و تعالى حقیقى انسان. دنیا در دید اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. اسلام دنیا را نفى نمىكند؛ تمتعات دنیوى را منفور نمىشمارد؛ انسان را با همهى استعدادها و غرایز در صحنهى زندگى، فعال مىطلبد؛ اما همهى اینها باید در خدمت تعالى و رفعت روح و بهجت معنوى انسانى قرار گیرد تا زندگى در همین دنیا هم شیرین شود. در چنین دنیایى، ظلم و جهل و درندهخویى نیست و این كار دشوارى است و به مجاهدت احتیاج دارد و پیغمبر این جهاد را از روز اول آغاز كرد.
بیانات در دیدار مسؤولان و كارگزاران نظام در سالروز عید سعید مبعث 02/07/1382
عربستان، قبل از هجرت
بعثت نبى اكرم براى بشر آغاز راه نویی بود. دنیاى محیط بر آن پیام و محل پیدایش این پیام، دنیاى بسیار بد و غیر قابل تحملى بود؛ دنیاى گرایش و جذب مادیات شدن، دنیاى خوى حیوانى، دنیاى بىمهارى قدرتمندان و زورمندان و زورگویان، دنیاى تبعیض و فساد و ظلم و شهوترانى بىبندوبار. این وضعیت، مخصوص منطقهى حجاز نبود؛ آن دو دولت بزرگى هم كه منطقهى عربستان را احاطه كرده بودند - یعنى ایران ساسانى و امپراتورى روم - دچار همین مشكلات بودند.
بیانات در دیدار مسؤولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اكرم(ص)13/07/1381
مبعث، پرچم علم و معرفت را برافراشت
مبعث در حقیقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتى است كه خصوصیات آن براى بشریت، ممتاز و بىنظیر است. مبعث در حقیقت پرچم علم و معرفت را برافراشت. بعثت با «إقرء» شروع شد: «إقرء باسم ربك الذى خلق» و با «ادع إلى سبیل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة» ادامه یافت؛ یعنى دعوت همراه با حكمت. دعوت اسلامى در حقیقت گسترش و پراكندن حكمت در سراسر عالم و در طول تاریخ است؛ همچنان كه بعثت، پرچمدارى و برافراشته شدن پرچم عدل است؛ یعنى در میان مؤمنین، بندگان خدا و آحاد بشر، عدالت استقرار پیدا كند؛ همچنان كه رسالت، برافراشتن پرچم اخلاق والاى انسانى است؛ «بعثت لأتمم مكارم الاخلاق». خداى متعال خطاب به پیغمبر مىفرماید: «و ما أرسلناك الا رحمة للعالمین»؛ یعنى همهى چیزهایى كه بشر - در همهى زمانها، در همهى شرایط و در هر نقطهى عالم - به آن نیاز دارد، در این بعثت گنجانده شده است؛ یعنى علم و معرفت، حكمت و رحمت، عدل و برادرى و برابرى؛ چیزهاى اساسىاى كه جریان زندگى سالم انسان به اینها وابسته است. حتى با اینكه در اسلام، جهاد مقرر شده است، و جهاد یعنى مبارزه با زورگویى و تجاوز -البته بعضى كسان به طور بدخواهانه، اسلام را به خاطر حكم جهاد، دین شمشیر معرفى كردند- اما همین اسلام مىفرماید: «و إن جنحوا للسلم فاجنح لها و توكل على الله»؛ یعنى باز آنجایى كه شرایط اقتضا مىكند، صلح را بر جنگ ترجیح مىدهد.
بیانات در دیدار مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى به مناسبت عید سعید مبعث 23/07/1380
مبعث بزرگترین روز تاریخ بشر است
روز مبعث، بىشك بزرگترین روز تاریخ بشر است؛ زیرا هم آن كسى كه طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد - یعنى وجود مكرم نبى بزرگوار اسلام صلىاللهعلیهوآلهوسلم - بزرگترین انسان تاریخ و عظیمترین پدیدهى عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهى است؛ یا به تعبیرى خود اسم اعظم الهى وجود مبارك اوست و هم از این جهت كه آن مأموریتى كه بر دوش این انسان بزرگ گذاشته شد - یعنى هدایت مردم به سوى نور، برداشتن بارهاى سنگین از روى دوش بشر و تمهید یك دنیاى مناسب وجود انسان و بقیهى وظایف لایتناهى بعثت انبیا - وظیفهى بسیار بزرگى بود. یعنى هم مخاطب بزرگترین است؛ هم وظیفه بزرگترین است. پس، این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است.
اگر كسى بخواهد محتواى بعثت را در چارچوب آنچه كه با عقول ناقص خودمان برداشت مىكنیم، محصور كند، یقینا به مبعث و حقیقت بعثت و حقیقت این رسالت ظلم شده است. نمىشود محتواى بعثت پیامبر را به حدود فهم و دید ناقص ما محدود كرد؛ ولى اگر بخواهیم در یك جمله، بعثت و محدودهى بعثت را - اگرچه لایتناهى است - تعریف اجمالى بكنیم، باید عرض كنیم كه بعثت متعلق به انسان و براى انسان است؛ انسان هم لایتناهى است و ابعاد عظیمى دارد و محدود در جسم و در ماده و در زندگى چند روزهى دنیا نیست؛ فقط محدود در معنویات هم نیست؛ محدود در یك قطعهى مشخصى از تاریخ هم نیست. انسان، همیشه و در همه حال انسان است و ابعاد وجودى او، ابعاد لایتناهى و ناشناختهاى است. هنوز هم انسان موجودى ناشناخته است. بعثت، براى این انسان و براى سرنوشت این انسان و براى هدایت این انسان است.
بیانات در دیدار كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران به مناسبت عید مبعث 26/08/1377
بعثت پیغمبر خاتم در رأس همهى حوادث تاریخ بشر قرار مىگیرد
اگر ما در بین حوادث تاریخ بشر -حوادثى كه براى انسانها پیش مىآید -بعثت انبیا را از همهى این حوادث، در سرنوشت بشر مهمتر و مؤثرتر بدانیم- كه همین هم هست، بعثت پیغمبر خاتم صلىاللهعلیهوآلهوسلم از لحاظ اهمیت، در رأس همهى حوادث بزرگ و كوچك تاریخ بشر قرار مىگیرد.
هیچ حادثهاى از قبیل انقلابهاى بزرگ، مرگها و حیاتهاى ملتها، پدید آمدن اشخاص بزرگ، از بین رفتن اشخاص بزرگ و ظهور مكتبهاى گوناگون، اهمیتش براى بشریت، به اندازهى بعثتهاى انبیا نیست؛ همچنان كه امروز شما مىبینید، ماندگارترین شكلهاى فكر و ذهن آحاد بشر، همان شكلهایى است كه ادیان به آنها دادهاند و تا ابد هم همینطور خواهد بود. اگر چه امروز بسیارى از كسان در عالم هستند كه مستقیما خود را در پرتو اشعهى بعثت نبىاكرم قرار ندادهاند - یعنى غیرمسلمانان - اما همانها هم از بركات این بعثت، تاكنون منتفع شده اند.
بىشك علم و تمدن بشر، خلقیات نیكو در میان انسانها، عادات خوب و بسیارى از این مقوله چیزها، اگر ظاهرا هم به ادیان متصل نباشد، در ریشهى اصلى، جوشیدهى از ادیان و معارف الهى است و در رأس آنها بعثت نبىمكرم اسلام است؛ لیكن درعینحال همهى بشریت - در آینده هم بیشتر - از این بركات استفاده خواهند كرد. بنابراین بزرگترین، مهمترین و برجستهترین حادثه در تاریخ بشر، این بعثت است.
خداى متعال به بركت اسلام، به بركت توجه به معنویت اسلام و توجه به پیام سیاسى اسلام، ما را از آن رنجها خلاص كرد؛ یعنى بعثت براى این نبود كه یك عده مردم، عقیدهاى را در ذهن خودشان حفظ كنند و اعمال شخصى را انجام دهند، اما نظام اجتماعى، تحت حاكمیت دشمنان خدا و اندادالله باشد! بعثت آمد تا زندگى مردم را شكل دهد. بحمدالله این كار در نظام اجتماعى اسلام انجام گرفت؛ ملت ما هم آثارش را مشاهده كرد و ثمرات شیرین آن را هم چشید.
بنده احساس مىكنم كه ما احتیاج داریم كه در زمینهى اخلاق و تزكیه و تهذیب، بر روى نفوس خودمان و نفوس دیگران كار كنیم. نوسازى معنوى نظام اسلامى و ملت مسلمان ایران، این مجاهدت بزرگ را لازم دارد و این هم یكى از پیامهاى مهم بعثت است.
بیانات در دیدار با مسؤولین كشور به مناسبت مبعث پیامبر گرامى اسلام(ص) 07/09/1376
|