*عظمت حج و انجام مناسک آن بر کسی پوشیده نیست و یکی از مناسک آن " قربانی کردن " است که همه ساله حجاج اقدام به انجام این امر مقدس می کنند .
در این روز امتحان بزرگی برای یکی از بزرگترین پیامبران الهی پیش آمد. حضرت ابراهیم (ع) با کهولت سن صاحب فرزندی شد. طبیعی است که این فرزند نزد پدر بسیار مُعزّز و محبوب خواهد بود . ناگهان فرمان الهی مبنی بر قربانی کردن این نوجوان به ابراهیم داده می شود و مقرر شد تا حضرت ابراهیم (ع) با دست خویش فرزند دلبندش حضرت اسماعیل (ع) را برای اطاعت از فرمان الهی به قربانگاه ببرد.
شیخ الانبیاء (ع) موضوع را با فرزندش در میان می گذارد و حضرت اسماعیل (ع) با صراحت و شجاعت ، موافقت کامل خود را اعلام نموده و پدر را دلداری می دهد که : ای پدر آنچه به تو دستور داده شده است را انجام بده اگر خدا بخواهد مرا از صابرین خواهی یافت ( یا أبَتِ افعَل ما تُؤمَر سَتَجِدُنی إن شاءَ اللهُ مِنَ الصّابرینَ ) .
پدر اقدام به این امر مهم می کند اما کارد گلوی اسماعیل را نمی برد و عرض می کند : ابراهیم خلیل به من دستور می دهد و خداوند جلیل مرا نهی می کند (الخلیل یأمرنی و الجلیل ینهانی ).
گاهی خداوند برای ارائه یکی از معجزات خویش " روال معمولی انجام امور " را به هم می زند که یکی از این نمونه ها " نبریدن گلوی اسماعیل با کارد تیز و برنده " است .
ابراهیم از این امتحان الهی سربلند و پیروز خارج شد و خداوند برایش گوسفندی را می فرستد تا به جای اسماعیل قربانی شود .
در این داستان پدر و پسر، كار خود را صادقانه و به نحو بسیار زیبا و شایسته انجام داده و فرمانبرداری بی چون و چرای خویش را در برابر قادر متعال نشان دادند و از آن طرف خداوند مهربان از ذبح نوجوان معصوم توسط پدر معصوم خود ، جلوگيرى می كند .
ما پیروان ادیان الهی مفتخریم به اینکه بزرگانی همچون ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) داریم که اوج بزرگی انسان را به نمایش گذاشتند و ما مسلمانان اینچنین روزی را عید می گیریم تا یاد و خاطره داستان ذبح فرزند توسط پدر ، گرامی داشته شود .
انجام قربانی بر حجاج بیت الله الحرام امری واجب و یکی از اعمال و مناسک حج بشمار می آید که با انجام این عمل ، از احرام خارج می شوند و به شکرانه انجام مناسک حج به هم تبریک می گویند و جشن می گیرند . همه ساله حدود ۴ میلیون حاجی اقدام به قربانی کردن نموده و گوشت قربانی ها اکثراً به کشورهای فقیر اهداء می گردد و با این اقدام مقداری از گرسنگی مستمندان برطرف می شود.
با فرا رسیدن این روز دیگر مسلمانان ، در جای جای کره خاکی با تجمع در مساجد و برپایی مراسم جشن و سرور به قربانی کردن گوسفند ، گاو و شتر می پردازند و گوشت آن را بین فقرا ، مستمندان ، همسایگان ، دوستان و بستگان توزیع می کنند و این سنت بسیار پسندیده ای است که باید بیش از پیش به آن عمل کنیم .
از این روز بزرگ و مقدس که مشیت خداوند بر این تعلق گرفت که نام دو پیامبرش برای همیشه با این روز جاودان بماند می توان درسهایی گرفت از جمله :
۱.انسان برای رسیدن به تزكيه و پاکی نفس و سعادت اخروی باید خود را برای هر نوع ایثار و فداکاری و تقدیم باارزش ترین ها مهیا سازد و این اقدام او را رستگار می سازد . گاهی نیاز است که انسان الهی برای نجات جامعه از فساد و تباهی ، نه تنها خود بلکه عزیزترین عزیزان خویش را در راه خدا فدا کند و نمونه بارز آن داستان ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) و نمونه بارزترش امام حسین (ع) است .
اگر ما عید قربان را جشن می گیریم و به همدیگر تبریک می گوییم و آنرا به عنوان یکی از مقدس ترین روزهای الهی قبول داریم معنایی غیر از این ندارد که ما باید هوی و هوس و امیال شیطانی را از خود دور کرده و نه تنها باید از کمک به دیگران دریغ نداشته باشیم بلکه در هر لحظه باید خود را آماده هر نوع فداکاری و از جان گذشتگی در راه خدا نماییم .
شخص مسلمان باید خود را به انجام اقدامات نیکو و مثبت عادت دهد و انجام این امور را " تمرین " کند . اگر در انفاق و یاری همنوع خود تعلل کنیم و در دادن کمک مالی به مستمندان و ایتام دستمان بلرزد ؛ بطور قطع و یقین حاضر به فداکاری آن هم از نوع تقدیم جان خود یا عزیزان خود نخواهیم بود .
۲. وجه ظاهری قرباني كردن " ذبح گاو ، شتر و گوسفند در سرزمین مني " است، اما وجه باطنی و حقیقی آن " ذبح امیال و هواهای شیطانی " است که به هزاران چهره ظاهر می گردند .
در این روز باید تصمیم بگیریم از همه ناپاکی ها و آلودگی های نفسانی ، خود را دور سازیم . باید از دروغ و غیبت بی زاری بجوییم و تلاش کنیم آبروی هیچ انسانی را نریزیم و از تهمت به همنوع خویش فاصله بگیریم و به یتیم و فقیر توجه نماییم و به دادِ مظلومین بشتابیم و ....
۳ . از جمله دروسی که می توان از این روز مقدس و مبارک گرفت " برائت جستن از دشمنان خدا " است. شیخ الانبیاء (ع) و فرزندش با تن دادن به دستور خداوند ، از شیطان و وسوسه هایش بیزاری جستند و ما نیز با تأسی از این دو بزرگوار باید از همه شیاطین جن و انس برائت بجوییم . این شیاطین در زمانهای مختلف به اشکال گوناگون ظاهر می شوند که انسان مؤمن باید قدرت شناسایی آنان را در هر زمان داشته باشد.
۴. انسان موجودی است که دارای دو جنبه است و می تواند تا بی نهایت به سمت معنویات اوج بگیرد و برعکس می تواند به اوج رذالت و پستی نائل آید و این موضوع در نوع تعامل با افراد خانواده ، با دوستان ، با افراد زیر مجموعه خود ، با ارباب رجوع و .... جلوه گری می کند .
جنبه معنوی انسان به او حکم می کند که نباید به مال و فرزند دلبستگی داشته باشد چرا که همه اینها از آنِ خداوند است و اوست که مالک حقیقی است بنابراین هر وقت مصلحت الهی اقتضا کند باید جان و مال را با کمال میل تقدیم کرد .
در پایان تبریکات خالصانه خود را به مناسبت این روز بزرگ الهی به همه مسلمانان تقدیم می کنم و از خداوند منان می خواهم که همه بتوانند این روز مبارک را در سرزمین وحی تجربه کنند .
|