٢٤٧٤ شير دادنى كه علت محرم شدن است هشتشرط دارد: اول: بچه شير زن زنده را بخورد، پس اگر از پستان زنى كه مرده استشير بخورد فايده ندارد. دوم: شير آن زن از حرام نباشد، پس اگر شير بچهاى را كه از زنا به دنيا آمده به بچه ديگر بدهند، به واسطه آن شير، بچه به كسى محرم نمىشود. سوم: بچه شير را از پستان بمكد پس اگر شير را در گلوى او بريزند نتيجه ندارد. چهارم: شير خالص و باچيز ديگر مخلوط نباشد. پنجم: شير از يك شوهر باشد. پس اگر زن شيردهى را طلاق دهند بعد شوهر ديگرى كند و از او آبستن شود و تا موقع زاييدن، شيرى كه از شوهر اول داشته باقى باشد و مثلا هشت دفعه پيش از زاييدن از شير شوهر اول و هفت دفعه بعد از زاييدن از شير شوهر دوم به بچهاى بدهد، آن بچه به كسى محرم نمىشود. ششم: بچه به واسطه مرض شير را قى نكند و اگر قى كند بنابر احتياط واجب كسانى كه به واسطه شير خوردن به آن بچه محرم مىشوند بايد با او ازدواج نكنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند. هفتم: پانزده مرتبه يا يك شبانه روز به طورى كهدر مساله بعد گفته مىشود شير سير بخورد يا مقدارى شير به او بدهند كه بگويند ازآن شير استخوانش محكم شده و گوشت در بدنش روييده است، بلكه اگر ده مرتبه هم به او شير دهند احتياط مستحب آن است كسانى كه به واسطه شير خوردن او به او محرم مىشوند با او ازدواج نكنند و نگاه محرمانه هم به او ننمايند. هشتم: دو سال بچه تمام نشده باشد و اگر بعد از تمام شدن دو سال او را شير دهند به كسى محرم نمىشود بلكه اگر مثلا پيش از تمام شدن دو سال چهارده مرتبه و بعد از آن يك مرتبه شير بخورد به كسى محرم نمىشود، ولى چنانچه از موقع زاييدن زن شيرده بيشتر از دو سال گذشته باشد و شير او باقى باشد و بچهاى را شير دهد آن بچه به كسانى كه گفته شد محرم مىشود.
٢٤٧٥ بايد بچه در بين يك شبانه روز غذا يا شير كس ديگر را نخورد ولى اگر كمى غذا بخورد كه نگويند در بين، غذا خورده اشكال ندارد و نيز بايد پانزده مرتبه را از شير يك زن بخورد و در بين پانزده مرتبه شير كس ديگر را نخورد ودر هر دفعه بدون فاصله شير بخورد ولى اگر در بين شير خوردن نفس تازه كند يا كمى صبر كند كه از اولى كه پستان در دهان مىگيرد تا وقتى سير مىشود يك دفعه حساب شود اشكال ندارد.
٢٤٧٦ اگر زن از شير شوهر خود بچهاى را شير دهد بعد شوهر ديگر كند و از شير آن شوهر هم بچه ديگر را شير دهد آن دو بچه به يكديگر محرم نمىشوند اگر چه بهتر استبا هم ازدواج نكنند و نگاه محرمانه به يكديگر ننمايند.
٢٤٧٧ اگر زن از شير يك شوهر چندين بچه را شير دهد همه آنان به يكديگر و به شوهر و به زنى كه آنان را شير داده محرم مىشوند.
٢٤٧٨ اگر كسى چند زن داشته باشد و هر كدام آنان با شرايطى كه گفتيم بچهاى را شير دهد همه آن بچهها به يكديگر و به آن مرد و به همه آن زنها محرم مىشوند.
٢٤٧٩ اگر كسى دو زن شيرده داشته باشد و يكى از آنان بچهاى را مثلاً هشت مرتبه و ديگرى هفت مرتبه شير بدهد آن بچه به كسى محرم نمىشود.
2480 اگر زنى از شير يك شوهر پسر و دخترى را شير كامل بدهد خواهر و برادر آن دختر به خواهر و برادر آن پسر محرم نمىشوند.
2481 انسان نمىتواند بدون اذن زن خود با زنهايى كه بهواسطة شير خوردن خواهرزاده يا برادر زاده زن او شدهاند ازدواج كند و نيز اگر با پسرى لواط كند نمىتواند با دختر و خواهر و مادر و مادربزرگ آن پسر كه رضاعى هستند يعنى بهواسطه شير خوردن دختر و خواهر و مادر او شدهاند ازدواج نمايد.
2482 زنى كه برادر انسان را شير داده به انسان محرم نمىشود، اگرچه احتياط مستحبّ آن است كه با او ازدواج نكند.
2483 انسان نمىتواند با دو خواهر، اگرچه رضاعى باشند يعنى بهواسطة شير خوردن، خواهر يكديگر شده باشند ازدواج كند و چنانچه دو زن را عقد كند و بعد بفهمد خواهر بودهاند، در صورتى كه عقد آنان در يك وقت بوده هر دو باطل است و اگر در يک وقت نبوده عقد اولى صحيح و عقد دومى باطل مىباشد.
2484 اگر زن از شير شوهر خود كسانى را كه بعداً گفته مىشود شير دهد شوهرش بر او حرام نمىشود، اگرچه بهتر آن است كه احتياط كنند:
اول: برادر و خواهر خود را.
دوم: عمو و عمه و دايى و خاله خود را.
سوم: اولاد عمو و اولاد دايى خود را.
چهارم: برادر زاده خود را.
پنجم: برادر شوهر يا خواهر شوهر خود را.
ششم: خواهر زاده خود يا خواهر زاده شوهرش را.
هفتم: عمو و عمه و دايى و خاله شوهرش را.
هشتم: نوه زن ديگر شوهر خود را.
2485 اگر كسى دختر عمه يا دختر خالة انسان را شير دهد به انسان محرم نمىشود ولى احتياط مستحبّ آن است كه از ازدواج با او خوددارى نمايد.
2486 مردى كه دو زن دارد اگر يكى از آن دو زن فرزند عموى زن ديگر را شير دهد زنى كه فرزند عموى او شير خورده به شوهر خود حرام نمىشود.
آداب شير دادن
٢٤٨٧ براى شير دادن بچه بهتر از هر كس مادر اوست و سزاوار است كه مادر براى شير دادن از شوهر خود مزد نگيرد و خوب است كه شوهر مزد بدهد و اگر مادر بخواهد بيشتر از دايه مزد بگيرد شوهر مىتواند بچه را از او گرفته و به دايه بدهد.
٢٤٨٨ مستحب است دايهاى كه براى طفل مىگيرند دوازده امامى و داراى عقل و عفت و صورت نيكو باشد و مكروه است كم عقل يا غير دوازده امامى يا بد صورت يابد خلق يا زنا زاده باشد و نيز مكروه است دايهاى بگيرند كه بچهاى كه دارد از زنا به دنيا آمده باشد.
منبع :رساله توضیح المسائل امام خمینی (ره) سایت:www.leader.ir
|