سن تمييز
س: منظور از سن تمييز كه در بحث تكليف پسران مطرح مىباشد، چيست؟ آيا داشتن شهوت يا برانگيخته شدن شهوت در پسران مطرح است؟
ج) مقصود از تمييز، درك خوبى و بدى است و در صورتى كه نوجوان به مرحلهاى برسد كه نگاه او به نامحرم يا نگاه نامحرم به او موجب تحريك شهوت شود، در مقابل او حفظ حجاب لازم است.
لزوم تقليد
س: چرا بايد مرجع تقليد داشته باشيم؟
ج) از باب حكم عقل به رجوع غير متخصص به متخصص.
راههاى شناخت اعلم
س: دو نفر بالغ عادل براى من از شخصى که به او اطمينان دارم و آن شخص هم در اين موارد تحقيق کرده است نقل کردهاند که فلان شخص اعلم است و مىتوانى از او تقليد کنى آيا اينگونه تقليد کردن صحيح است؟
ج) اگر عادل و خبره باشند، اشکال ندارد.
انتخاب مرجع تقليد با معرفى يک نفر عادل
س: بنده سالها پيش از طريق سؤال از يک فرد عادل مرجع تقليدى را انتخاب كردم ولى با توجه به اينکه بايد از دو نفر مجتهدشناس مىپرسيدم، وظيفهام در اين وضعيت چيست و حكم اعمال انجام گرفته چيست؟
ج) اگر از مجتهدى تقليد کردهايد که دو نفر مجتهدشناس نيز همان را معرفى مىکنند و يا فتواى او موافق با فتواى مجتهدى است که دو نفر مجتهدشناس معرفى کردهاند، صحيح است و اگر فتواى او مخالف فتواى مجتهدى است که وظيفه فعلى شما تقليد از اوست، بايد قضا شود.
راههاى شناخت اعلم
س: دو نفر بالغ عادل براى من از شخصى که به او اطمينان دارم و آن شخص هم در اين موارد تحقيق کرده است نقل کردهاند که فلان شخص اعلم است و مىتوانى از او تقليد کنى آيا اينگونه تقليد کردن صحيح است؟
ج) اگر عادل و خبره باشند، اشکال ندارد.
انتخاب مرجع تقليد با معرفى يک نفر عادل
س: بنده سالها پيش از طريق سؤال از يک فرد عادل مرجع تقليدى را انتخاب كردم ولى با توجه به اينکه بايد از دو نفر مجتهدشناس مىپرسيدم، وظيفهام در اين وضعيت چيست و حكم اعمال انجام گرفته چيست؟
ج) اگر از مجتهدى تقليد کردهايد که دو نفر مجتهدشناس نيز همان را معرفى مىکنند و يا فتواى او موافق با فتواى مجتهدى است که دو نفر مجتهدشناس معرفى کردهاند، صحيح است و اگر فتواى او مخالف فتواى مجتهدى است که وظيفه فعلى شما تقليد از اوست، بايد قضا شود.
عوض کردن مرجع تقليد
س: مىخواستم بدانم كه اگر شخصى بخواهد مرجع تقليد خود را به خاطر برخى ملاحظات عوض كند، آيا بايد اجازه مرجع تقليد را داشته باشد يا نه؟
ج) هر شخصى كه از مرجعى تقليد مىكند، در تغيير مرجع خود و احكام آن نيز بايد از نظر همان مرجع تبعيت نمايد.
شرايط رجوع به مراجع ديگر در مسائل خاص
س: در صورتى که مقلد از مرجع تقليد سؤال نمايد ولى ايشان به دلايلى پاسخ ندهند و از ساير مراجع نيز جوابهاى متفاوتى دريافت کرده باشد مىتواند با رجوع به عقل خويش اقدام نمايد؟
ج) در فرض مذکور جاى رجوع به عقل نيست و بايد احتياط کند و چنانچه احتياط ممکن نشد از ميان مراجع به فتواى مرجع اعلم بعدى مراجعه نمايد.
تقليد مجدّد از مرجع اول پس از رجوع به مرجع دوم
س: مرجع تقليد من نماز دانشجو را شكسته و روزه را براى او در سفر منتفى مىداند اينجانب در اين مسأله به مرجع تقليد ديگرى رجوع كردم حال متوجه شدم اشتباه كرده و پشيمان شدهام. با توجه به اينكه من مرتب در رفت و آمد هستم و روزه گرفتن برايم بسيار مشكل مىباشد، آيا مىتوانم دوباره به نظر مرجع اول برگشته و نماز را شكسته بخوانم و روزه نگيرم؟
ج) اشكال ندارد به شرط آنكه عدول مكرر به صورت بازيچه در نيايد.
تقليد در مسائل جديد از غير مرجع ميّت
س: اينجانب مقلّد حضرت امام خمينى (ره) مىباشم آيا مىتوانم در صورت لزوم بعضى مسائل جديد به مراجع ديگر مراجع نموده و در حالى كه به تقليد خود از حضرت امام (ره) باقى بمانم؟
ج) عدول از مجتهد متوفّى به مجتهد زنده بلا مانع است.
احتياط واجب
س: در مسائلى كه حضرتعالى بنا بر احتياط واجب حكم مىفرماييد تكليف مقلد چيست و اگر مقلد در صورت تمايل بتواند از مرجع تقليدى كه در آن زمينه حكم صريح داده تقليد كند آيا اجازه دارد و در صورت جواز آيا مرجع مورد نظر حتماً بايد اعلم بعد از مرجع تقليد مكلف باشد و اگر اينگونه است چگونه بايد آن مرجع را تعيين كرد؟
ج) رجوع به مجتهدى که در آن مسأله احتياط ننموده است، مانع ندارد و بنابر احتياط، ترتيب الأعلمفالأعلم بايد رعايت شود و تعيين آن وظيفه مکلّف است.
تحقيق در اصول دين
س: اگر فرد مسلمانى به تحقيق در مورد نظريات مربوط به اثبات يا ردّ وجود خداوند، آخرت، روح و... بپردازد، آيا مرتکب گناهى شده است؟ و آيا بر اعتقادات او ممکن است تاثيرگذار باشد؟ با توجه به اين که اکثريت ما جوانان بدون تحقيق اسلام آوردهايم؟
ج) صِرف تحقيقات موجب گناه نيست ولى چنانچه احتمال عقلايى بدهد که اين مطالب در او تأثير سوء خواهد داشت و در خود قدرت پاسخگويى صحيح و دفع شبهات را نمىبيند، نبايد به آنها بپردازد.
حكم عبادات بدون تقليد صحيح
س: مىخواهم بدانم اگر كسى مدت چند سال اعمال خود را بدون تقليد انجام دهد حكم اعمال وى چه مىشود؟
ج) اگر اعمال وى موافق احتياط يا مطابق با واقع يا با نظر مجتهدى باشد كه وظيفه دارد از او تقليد نمايد محكوم به صحت است./م
منبع: استفتائات مقام معظم رهبری حضرت ایت الله خامنه ای (مدظله العالی) سایت :.khamenei.ir |