حکم الکل طبی
س: دارويى بنا به دستور بزشك به صورتم ميزنم كه داراى الكل است ولى با دارويى ديگر محلول شده كه قابل خوردن نيست آيا اين دارو نجس است؟
ج) اگر مىدانيد الکلى که در آن دارو به کار رفته از نوع خوراکى بوده و در اصل مايع و مسکر بوده، بنابر احتياط آن دارو نجس است و اگر نمىدانيد، پاک است.
تبديل شدن مايع نجس به سركه
س: اگر خمر و يا الكل به وسيله علاجى تبديل به سركه شود، آيا آن سركه پاك و حلال است يا نه؟
ج) ميزان تحقق تبديل به سركه است خواه خودبخود تبديل پيدا كند يا با علاج شيميايى و مانند آن، همين كه حقيقت سركه تحقق پيدا كند، پاك و حلال است.
ماءالشعير وارداتى
س: نظر به اينكه اغلب ماءالشعيرهاى وارداتى در كارخانجاتى توليد مىشوند كه در همان خط توليد انواع نوشيدنىهاى الكلى و مسكر نيز توليد مىشود آيا مصرف اينگونه ماءالشعيرها از لحاظ شرعى ايراد دارد؟
ج) در صورتى كه يقين به ملاقات ماءالشعير با موضع نجس داشته باشيد، استعمال آن جايز نيست.
وجود مقادير بسيار جزئى از الکل در ماءالشعير
س: حكم ماءالشعير بدون الكل كه در خارج تهيه مىشود و در اغلب با مقدار بسيار ناچيزى از الكل مثل 010٪ الكل تهيه شده و مسكر نبودن آن محرز مىباشد چيست؟ اگر مقدار الكل از اين هم كمتر باشد، چه؟ لازم به ذكر است كه الكل موجود در اين نوع آبجو به آن از بيرون تزريق نشده بلكه طى فرايند تخمير خودبخود توليد مىشود و پس از آن تحت فشار از آن خارج شده و درصد ناچيزى كه گفته شد در آن باقى مىماند.
ج) ماءالشعير مذكور پاك و حلال است.
س: ادكلنهايى كه در آن از الكل مست كننده استفاده مىشود چه حكمى دارد؟
ج) استفاده از آنها اشكال ندارد و فرقى بين خارجى و داخلى آن نيست.
خوردن انواع الکل ها
س: آيا خوردن الكل سفيد و الكل زرد جائز است؟
ج) خوردن آنها جايز نيست./م
منبع: استفتائات مقام معظم رهبری حضرت ایت الله خامنه ای (مدظله العالی) سایت :.khamenei.ir |