پرسش:
زوج جواني با داشتن یک فرزند 5 ساله به جهت دخالت نزدیکان ازهم جدا شدند.مرد عليرغم میل خانواده تمایل دارد با همسر مطلقهء خود مجدداً زندگي نماید،در صورتي كه مي داند ازدواج مجددش منجر به قطع رابطه با والدين مي شود. به نظر شما تکلیف چیست؟ آیا قطع رحم به مصلحت است؟
پاسخ:
در اسلام , صلهء رحم تمجيد شده و از قطع رحم نكوهش شده است , تا آن كه حضرت امام سجاد (ع)فرمود: خداوند متعال در سه جاي قرآن قاطع رحم را لعن كرده است .
1 بقره (2 آيهء 25 .
خاسر در قطع رحم , مصداق قطعي ملعون است .
2 رعد (13 آيهء 26 .
3 محمد(47 آيهء 24 .
اخبار زيادي هم در اين مورد وارد شده است , از جمله اين كه : شخصب به پيغمبر اكرم 6عرض كرد: يارسول اللّه ! مبغوض ترين عمل , نزد خدا چيست ؟ فرمود: شرك به خدا. عرض كرد: بعد از آن : سپس فرمود: قطع رحم .عرض كرد: بعد از آن ؟ فرمود: امر به منكر و نهي از معروف .(1)
و مردي خدمت امام صادق(ع ) آمد و از بستگان خويش شكايت كرد. حضرت فرمود: خشم خود را فرو ببر و به آن ها نيكي كن . عرض كرد: به من چنين و چنان كردند و مي كنند. حضرت فرمود: آيا مي خواهي شما هم مثل آنان قطع رحم كني ؟ اگر چنين كني , خداي تبارك و تعالي در دنيا و آخرت نظر لطفش را از همهء شما بر مي دارد .
خلاصه اين كه اگر چه اسلام از قطع رحم بسيار مذمت كرده است , اما اگر قطع از ناحيهء آن زوج نباشد, در پيشگاه خدا مسئول نخواهند بود.
به نظر ما, تشكيل زندگي مجدّد با همسر مطلقه و زير بال و مهر و عطوفت قرار دادن آن طفل معصوم و تربيت كردن او خيلي مهمّ است , چون در صورت عدم تشكيل زندگي , آن طفل بي گناه بايد هميشه از محبت مادر يا پدرمحروم بماند, در حالي كه قهر و غضب والدين موقتي است و پس از اندي آشتي خواهند كرد.
(پـاورقي 1.شهيد دستغيب , گناهان كبيره , ج 1 ص 159 به نقل از اصول كافي ./ح
|