پرسش:
چه کسی خدا را به دنيا آورده است؟
پاسخ:
در اينجا به سه نكته دقت بفرماييد:
الف) "اصل عليت" كه ميگويد هر پديدهاي داراي علت است.
ب) علت ايجادي هر چيز در نهايت خداست اَللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ*،(1).
ج) آيا قانون عليت شامل ذات مقدس احديت نيز ميشود؟ يعني وقتي همه چيز از خداست خدا از كجاست؟
در اينجا نكات فراواني هست ولي در راستاي جواب شما به اختصار عرض ميكنيم:
قانون عليت ميگويد هر پديده و ممكني داراي علت و آفريننده است نه هر شيء موجودي. بله خداموجود است ولي پديده و ممكن نيست تا او هم آفرينندهاي داشته باشد. به اين مثال دقت كنيد: شوري هر چيزي به نمك برميگردد حال شوري نمك از چيست؟ شيريني هر چيزي به شكر برميگردد، حال شيريني شكر از كجاست؟ در جواب گفته ميشود شوري و شيريني از ذات نمك و از ذات شكر است نه از جاي ديگردرباره خداوند نيز چنين گفته ميشود كه هستي عين ذات اوست و از موجود ديگري نگرفته است. اين كه در نماز ميخوانيم "لَمْ يُولَدْ" يعني خدا آفريده كس ديگري نيست. وقتي معتقد باشيم كه اَللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْء بنابراين خود خداوند مخلوق نخواهد بود وگرنه خالق هر چيز به شمار نميرفت. اميرمؤمنان (ع) ميفرمايد: الاوّل قبل كلي شيء خداي سبحان در رتبه اول و قبل از هر چيزي قرار گرفته است"،(2). در آن صورت چگونه ميتواند مخلوق باشد چون هر مخلوقي بعد از خالق خود قرار . با اين بيان ديگر جايي براي اين سؤال باقي نميماند كه "خداوند متعال را چه كسي آفريده است"؟ اگر دقت كنيد مييابيد كه اصل اين سؤال دچار تناقض است چرا؟ چون از يك طرف گفته ميشود "خداوند متعال" و او كسي است كه هستي عين ذات اوست و از طرف ديگر سؤال ميشود چي او را آفريده است و اين سؤال درباره كسي ميشود كه هستيش عين ذات او نباشد بنابراين با كمي تأمل درباره ذات هستي بخش خداي سبحان اين شبهه برطرف خواهد .
منابع و مآخذ:
(1) (رعد، آيه 16)
(2) (بحارالانوار، ج 4، ص 266)
|