خود پروردگار فرموده من اجابت مىكنم ادعونى استجب لكم «»
دعا اگر جدى شد و به مصلحت دنياى آدم يا آخرت انسان باشد قطعاً مستجاب است، خود پيغمبر هم چون شرائط استجابت در ايشان جمع بوده و دعاهايشان هم، استجابتش حتمى بوده ايشان جدى مىخواسته، خدا هم جواب داده و عنايت كرده فبما رحمه من الله لنت لهم اين اخلاق پروردگار را در زمان خودمان هم ملاحظه مىكنيد، چه قدر در برابر گناهكاران دنيا بردبارى دارد و به سه علت هم عجلهاى در عذاب گنهكاران حرفهاى ندارد اول اينكه كه مهلت مىدهد براى توبه كردن كه فردا حجت بر او تمام باشد، يك علتش كه ممكن است از نسل آنها آدم صالحى به وجود بيايد الان اگر عذاب شوند آنها به وجود نمىآيند، بايد عذابشان تأخير بيفتد از باب رحمتش براى اين كه نطفهى آنها منتقل بشود و آينده به وجود بيايد، چنان كه چهل سال يعقوب ناله كرد، خدا ده برادر را به عذاب دچار نكرد چون همهى انبياء بنى اسرائيل بعداً از نسل او به وجود آمدند، علت سومش هم در قرآن مجيد بيان مىكند نملى لهم ليزدادوا اثما «» حيف است كه اينها را من با سر كبريت عذاب كنم جنايتشان بايد در حدى باشد كه بيارزد به جهنم بروند.
در مورد اخلاق مىفرمايد: وليعفوا و ليصفحوا در سورهى مباركهى نور آيه بيست و سوم از كسانى كه شما را رنجيده كردند، ناراحت كردند، اشتباه در حق شما داشتند، گذشت كنيد، من خيلى دنبال كردم ببينيم عمق مسئلهى صفح چيست؟ از جمع آرائى كه از اهل لغت و مفسرين ديدم، نهايتاً منتهى به اين جا شد كه اين صفح به معناى چشم پوشى كريمانه و بزرگوارانه است كه از آثار اين چشم پوشى كريمانه اين است كه تا آدم زنده است بدى بدكار را در حق
خودش به رخ او نكشد وليصفحوا اين دو امر مرا اطاعت كنيد دنبالش ببينيد چقدر زيبا مىگويد ألا تحبّون ان يغفر الله لكم «»
دوست نداريد كه خدا شما را بيامرزد همه دوست دارند خدا آنها را بيامرزد، مىگويد اگر دوست داريد پس وليعفوا و ليصفحوا ألا تحبّون ان يغفر الله لكم و الله غفور رحيم «
.
|