امام على عليه السلام:إذا أحَبَّ اللّه عَبدا وعَظَهُ بالعِبَرِ؛ (عیون الحکم و المواعظ(لیثی) ص 134 ، ح 3026 )
هرگاه خداوند بنده اى را دوست بدارد، او را با عبرت ها پند دهد.
تمام کوشش شیطان !
بپرهیزید از اینکه خدای نخواسته حبّ دنیا و حبّ نفس بتدریج در شما رو به فزونی نهد، و کار به آنجا رسد که شیطان بتواند ایمان شما را بگیرد. گفته میشود تمام کوشش شیطان برای ربودن ایمان است. تمام وسایل و جدّیت های شبانهروزی او برای این است که ایمان انسان را برباید. کسی سند نداده که ایمان شما ثابت بماند. شاید ایمان «مستودع» باشد، و آخر کار شیطان از شما بگیرد، و با عداوت خداوند تبارک و تعالی و اولیای او از دنیا بروید. یک عمر از نعمت های الهی استفاده کرده، سر سفره امام زمان (ع) نشسته، و آخر کار خدای نخواسته بیایمان و با دشمنی با ولی نعمت خود جان بسپرید. بکوشید اگر عُلقه، ارتباط، و محبّتی به دنیا دارید، قطع نمایید.
(امام خمینی(ره) - جهاد اکبر ، امیر کبیر، 1360 ، ص57 )
این عضو کوچک یک چنین تاثیر شگرفی دارد!
فی الکافی عن الباقر (علیه السلام): کَان ابوذر یقول: یا مبتغَی العِلمَ! اِنَّ هَذا الْلِسانَ مِفتاحُ خَیرٍ و مِفتاحُ شَرٍّ، فَاخْتِمْ عَلیَ لسانِک کَمَا تَخْتِمُ عَلیَ ذَهَبِکَ و وَرِقک. (الشافی صفحه 588)
ای کسی که به دنبال علم هستی ، گویا این را می خواهد بیان کند که این علم را نیز فرا بگیر! آن دانش این است : این زبان تو مفتاح خیر است و مفتاح شرّ است. با این زبان می شود ذکر خدا را گفت، امر به معروف و نهی از منکر کرد، یک حقیقتی را در بین مردمی که جاهل یا معاند نسبت به آن حقیقتند فریاد کرد ، این ها همه کار زبان است. کار خودِ ابی ذر (رضوان الله علیه) هم کار زبانی بود. ( این ) مفتاح خیر است. و (همچنین) می شود با آن ، بین برادران مومن افساد کرد، دو به هم زنی کرد، شایعه پراکنی کرد، دروغ گفت و بسیاری از فسادهای دیگر(این مفتاح شرّ است). پس هم کلید یک گنجینه بی پایان خیر، هم کلید یک مجموعه بی پایان شر، زبان است. این عضو کوچک یک چنین تاثیر شگرفی دارد. (وَرِق) در عبارت حدیث، یعنی نقره. همچنان که بر ثروت خود، بر اندوخته های خود قفل می زنی، مهر می زنی، زبانت هم همین طور باشد. زبانت را نیز مُهر بزن. پول را که انسان در یک صندوق (قفل دار) می گذارد، معنایش این نیست که از آن استفاده نمی کند، معنایش این است که (از) استفاده بی مورد و نا به حق از آن بوسیله دیگران جلوگیری می کند. خودش هم هر وقت لازم داشت، از این پول مصرف می کند. زبان هم همین طور است. «اَختِمْ عَلی لِسانِک»، معنایش این نیست که گنگ شو و حرف نزن ، چنانچه خود جناب ابی ذر در شام، در مقابل معاویه، در مدینه، در مقابل خلیفه، این همه حرف زد؛ یعنی: این حرف در جای خود، به نحو درست مصرف بشود.
(شرح حدیث از مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) ( جلسه 279 مورخ 88/2/8))
به یاد این حدیث بیفتید و ریا نکنید
یک روایتی قدیم دیده ام که ریاکار برای چه ریا می کند ؟ نوعاً انسان برای چه ریا می کند؟ برای اینکه در دل مردم جا باز کند انسان عملش را نشان می دهد تا بیشتر مرید پیدا کند. در روایت آمده که خدای تبارک و تعالی به ریا کار می فرماید: «ای ریاکار! برای چه ریا می کنی؟ برای این ریا می کنی تا در دل مردم جا باز کنی و مرید پیدا کنی و مردم مرید تو شوند؟ تو بیا خالص شو و همه ی کارها را برای من انجام بده، من بیشتر برای تو مرید درست می کنم و محبّت تو را بیشتر در دل مردم می اندازم. این تجربه ی عمر ماست و به چشم دیده ایم کسانی که خالص بوده اند، مریدانشان بیشتر بوده است. « آشیخ محمد حسین زاهد رحمه الله علیه» که تعداد مریدهایش از همه ملاّهای تهران بیشتر بود ، چرا؟ چون هوا را بو نکرده بود ، خالص بود. اگر انسان این حدیث را همیشه یادش باشد، هیچ وقت برای کسی کار نمی کند و هیچ وقت ریا نمی کند. پس هر وقت شیطان سراغ شما آمد و به شما گفت که «ریا کن»، به یاد این حدیث بیفتید و ریا نکنید.
( از فرمایشات آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)- در محضر استاد ، ص 180 )
ما باید باب توجیه خطا و اشتباه را بر خود ببندیم
ما مشتاق شنیدن مواعظ ارزشمند شما هستیم؛ ما را محروم نفرمایید. خوشا به حال کسی که خطای خود را ببیند و به عیب خود توجه داشته باشد و عیب دیگران را ندیده بگیرد و خود را کامل و بی نقص نبیند، بلکه در موارد خطا و اشتباه خود را خطاکار ببیند. ما باید باب توجیه خطا و اشتباه را بر خود ببندیم، و برای هر خطا ، زبان به استغفار بگشاییم ، واگر قابل جبران باشد جبران کنیم . ما نمی گوییم : معصوم باشید و منصب معصومین(ع) را داشته باشید و ادعای نبوت و امامت کنید، بلکه می گوییم : پا جای پای معصومین(ع) بگذارید، نه جا پای دیگران، ملازم علما باشید و همیشه روشن باشید و با مطالب مفید ، حیات بخش و آموزنده سروکار داشته باشید. سلمان فارسی(ره) با اینکه در اول امر مسلمان نبود و می دانیم که مقاماتش به خاطر مسلمان بودنش بود بر قریش و بر تمامی صحابه مقدم شد،به جز آنهایی که آنان را به عصمت می شناسیم. شخصی گفت: خواب دیدم حضرت سلمان(ره)عمامه سیاه پوشیده،به او گفتم: شما که سیّد نیسـتید؟چـرا عـمامه سیاه و نشانه سـیادت بر سـر گـذاشـته ایـد؟ فـرمـود: مـگر نشـنیـده ای کـه رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:« سَلمانُ مِنّا اَهلُ الْبَیت؛ سلمان،از ما اهل بیت است».
(صفحه 75 ورق های آسمانی)
مردم دنیا به عکس عمل می کنند!!
اصلاح امور دنیایمان را خودِ خدا عهده دار شده است ولی مردم دنیا به عکس عمل می کنند؛ بار سنگین دنیا را به دوشِ خود می کشند و آخرتشان را که باید خودشان برای آن تلاش کنند، به خدا وا می گذارند!!
( مرحوم حاج اسماعیل دولابی، مصباح الهدی ، ص151 )
کدام معصیت را انجام دادی که اینگونه اشک می ریزی ؟!
[خاطره ای از مداح شهید محمد رضا تورجی زاده فرمانده گردان یا زهرا از لشگر امام حسین علیه السلام]
آخر هفته ها همیشه از پادگان به خانه می آمد . آن زمان من در مقطع دبیرستان مشغول بودم . با هم سر سفره بودیم . من خیلی خسته بودم . بعد از شام رفتم و سریع خوابیدم . نیمه های شب بود . حدود ساعت سه . با صدایی از خواب پریدم ! از جا بلند شدم. با تعجب از اتاقم بیرون آمدم . با چشمانی گرد شده به اطراف نگاه می کردم . به دنبال علت صدا بودم . یک نفر با حالتی محزون گریه می کرد ! صدا از داخل اتاق محمد بود . ناله جانسوزی داشت . مرتب گریه می کرد و می گفت :الهی العفو ... از صدای او خواهرانم هم بیدار شدند . محمد مشغول نماز شب بود . حال عجیبی داشت . حال او تا موقع اذان صبح به این صورت بود . بعد هم نماز صبح را خواند . بعد از نماز تا زمان طلوع آفتاب مشغول زیارت عاشورا و قرآن شد . البته محمد همیشه این گونه بود اما این اواخر تهجد و عبادت او بیشتر شده بود . ساعتی بعد وقتی برای صبحانه آمد حالتش متفاوت بود . شاد بود. می گفت و می خندید . برای من عجیب بود . گریه ها و ناله های نیمه شب و ... حالا هم خنده ! بعدها در کلام بزرگان دین این مطلب را خواندم : نماز شب و گریه از خوف خدا ، نشاطِ در روز را به همراه دارد ... مدتی از این ماجرا گذشت . رفتار و نحوه نماز شب محمد برای خواهرم خیلی عجیب بود . برای همین نامه ای برای او نوشت . صبح وقتی می خواست از خانه خارج شود نامه را به محمد داد . در نامه نوشته بود : برادر عزیزم ، نماز شب های شما خواهرانت را با این عمل مقدس آشنا نمود و با توفیق خدا اهل نماز شب کرد . اما سؤالی برای من ایجاد شده . علت این همه ناله ها و گریه ها چیست ؟! کدام گناه کبیره را مرتکب شده ای ؟! کدام معصیت را انجام دادی که این گونه اشک می ریزی ؟! محمد در جواب نوشته بود : خواهرم . مگر باید گناه کبیره کرد و بعد به درگاه خدا بازگشت . این که انسان به راحتی از نعمت های پروردگار استفاده می کند و شکر او را به جا نمی آورد بالاترین معصیت است . مگر امام سجاد (علیه السلام) گناهی کرده بود . مگر امام عزیز ما نماز شب طولانی ندارد . انسان وقتی با اشک و ناله به سراغ پروردگار می رود عجز و ناتوانی خود را در محضر حق اثبات می کند .
(خاطره به روایت برادر شهید ، کتاب یا زهرا ، ص 109 ، نشرامینیان،1390 )
یک استفتاء
سوال: آيا وام هاي طرح حكمت مسكن را در صورت عدم نياز مي توان در موارد ديگر مانند زيارت و خريد خودرو مصرف كرد؟
جواب: شرعاً بايد وام براي هر موضوعي كه گرفته شده و وام دهنده شرط كرده باشد مصرف شود، و هزينه نمودن آن در موارد ديگر جايز نيست. البته اگر وام قرض الحسنه باشد، اصل وام محكوم به صحت است و باطل نيست، ولي اگر تحت عنوان عقود ديگر مانند مشاركت، مضاربه و امثال آن گرفته باشند، در صورت تخلف از قرارداد عقد باطل است و تصرف در پول گرفته شده جايز نيست، مگر آنكه از باب تصرّف فضولي مجدداً مالك مصرف جديد را امضاء نموده و اجازه دهد.
استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir