پرهیزکار ترین و عادلترین مردم
عن النبی ( صلی الله علیه و آله ) : پرهيزگارترين مـردم كسي است كـه حق بگويد ، چه به سودش باشد چه به زيانش وعادلتر از همه مردم کسى است که آنچه براى خود پسندد براى مـردم نیز پسندد وآنچه برخود روا ندارد برمردم روا ندارد. الشافی،ص822
شرح حدیث از امام خامنه ای(مدظله العالی) در مقدمه درس خارج مورخه 91/08/21 : از همه پرهیز کاری ها بالاتر ، این است که انسان حق را بگوید ، در موضع حق قرار بگیرد ؛ هم در آنجایی که حق به نفع اوست هم در آنجایی که حق به ضرر اوست ، جانب حق را رها نکند. عدالت به معنای این است که انسان هر چیزی را در جای خود قرار بدهد ، در حقوقی که بین مردم مشترک است ، تبعیضی قائل نباشد. بالا ترین عدالتها این است که انسان آنچه را برای خود دوست دارد،برای دیگران هم دوست داشته باشد. برای خودتان دعا می کنید، همان دعا را برای دیگران هم بکنید ! برای خودتان عافیت می خواهید،خیر می خواهید،مصلحت می خواهید ، عیناّ همان دعا را برای دیگران هم بکنید! (و بالعکس ، در ناپسندها نیز به همین شکل) (شرح حدیث از : مقام معظم رهبری امام خامنه ای - دامت برکاته )
***********************************
تاثیر لقمه حرام بر افکار و مواضع
در زمان متوكل عباسي، يك عالم مقدس به نام "شريك"، با دربار ارتباط پيدا كرد. متوكل از او تقاضا كرد كه قاضي القضات شود. او با كمال شهامت گفت: دستگاه تو ظلم است و آن رياست را نپذيرفت. گفت: لااقل معلم فرزندانم باش. گفت: آن هم اعانت به ظلم است و نمي پذيرم. متوكل گفت: پس شام ميهمان ما باش . شـريك كه بهانه اي براي مخالفت نداشت، شام سلطنتي را خورد و به خانه رفت. وقتي به خانه رفت، افكار انحرافي در اثر خوردن مال حـرام، در او رخنه كرد . ... فـكر و توجيه شيطاني به سراغ او آمد. گفت: اگـر من مـقام قضاوت را بپذيرم ، مي توانم از اين طريق، خدمتي به خلق خدا بكنم. وسوسه شيطان او را فراگرفت و رياست قوه قضائيه حكومت متوكل را در نظر او امري مقدس جلوه داد. سپس با خود گفت: اگر من بتوانم فرزندان متوكل را تربيت كنم، ارزشمند است و چرا اين امر مقدس را نپذيرم؟ از شب تا صبح افكار شيطاني را مرور مي كرد و صبح روز بعد به نزد متوكل رفت و هر دو سمت را قبول كرد. (منبع : سایت فارس ، فرازی از سخنان استاد شیخ حسین مظاهری)
***********************************
اهتمام به توبه و استغفار
انجام گناه به دو صورت متصور است. گاهي انسان گناه را از روي قلدري و از روي لجاجت با خدا انجام مي دهد، و قصد توبه هم ندارد، اينها كارشان خراب است وخداوند آنها را نمي بخشد. گاهي انسان گناهي انجام مي دهد و از كرده خود پشيمان و ناراحت است و مدام به خود طعنه مي زند كه چرا من اين گناه را انجام دادم كه اين كار نفس لوامه است. خيلي خوب است كه انسان نفس لوامه داشته باشد و مدام او را ملامت كند. در روايت داريم، خوشا به حال بنده اي كه وقتي روز قيامت نامه اعمالش را به او مي دهند، مي بيند گناهاني را كرده است ولي زير هر گناهي يك استغفار است. (فرازی از فرمایشات آیت ا... مجتهدی تهرانی)
***********************************
وظایف منتظران
...کسانی منتظر فرج حضرت هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند،نه برای برآوردن حاجات شخص خود.! ... افسوس که همه برای برآورده شدن شخصی خود به مسجد جمکران میروند و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فرج او دعا کنن...هرکس باید به فکر خود باشد و راهی برای ارتباط با حضرت حجّت (عج) و فرج شخصی خود (یعنی در معنویات) پیدا کند، خواه ظهور و فرج آن حضرت دور باشد، یا نزدیک! نخواهد شد. از نصایح آیت الله بهجت (ره)
***********************************
اگر نبود در ادعیه الا دعای مناجات شعبانیه، کافی بود برای اینکه امامان ما، امامان بحقند؛ آنهایی که این دعا را انشا کردند و تعقیب کردند. تمام این مسائلی که عرفا در طول کتابهای طولانی خودشان(نوشته اند) یا خودشان می گویند در چند کلمه مناجات شعبانیه هست، بلکه عرفای اسلام از همین ادعیه و از همین دعاهایی که در اسلام وارد شده است از اینها استفاده کرده اند. (صحیفه امام ، ج 13ص32)
***********************************
عزت و سربلندگی بر اثر خود ساختگی
امام خميني (ره) علت عظمت مدرس را در خودساختگي وي مي دانستند و فرمودند: «يك سيد خشكيده ي لاغر لباس كرباسي.... من يك روز رفتم درس ايشان، مثل اينكه هيچ كاري ندارد، فقط طلبه اي است دارد درس مي دهد. اين طور قدرت روحي داشت ... آن وقت هم که به مجلس می رفت یک نفری بود که همه از او حساب می بردند ... كانّه مجلس منتظر بود كه مدرس بيايد، با اينكه با او بد بودند، ولي مجلس كانّه احساس نقص مي كرد وقتي مدرس نبود. وقتی مدرس می آمد ، مثل اینکه یک چیز تازه ای واقع شده. اين براي چه بود؟ براي اينكه يك آدمي بود كه نه به مقام اعتنا مي كرد و نه به دارايي و امثال ذالك.هيچ اعتنايي نمي كرد ، نه مقامي او را جذبش مي كرد... . این چه بود ؟ برای اینکه وارسته بود، وابسته به هواهای نفس نبود... ( و به همین جهت )از هیچ کس هم نمی ترسید...». ( آیین زندگی ،احمد حسین شریفی،ص220)
***********************************
توجه به زیر دستان
بين هيچ کدام از نيروهاي گردان فرق نميگذاشت. به همه يکسان احترام ميگذاشت حتي در تقسيم امکانات اين يکساننگري را رعايت ميکرد. هيچگاه به نيروهاي تحت امرش جسارت نميکرد، بهترين امکانات را براي آنها تهيه ميکرد... وقتي در منطقه دارخوين قرار شد گردان مکاني را براي استراحت پيدا کند ،به چند ساختمان خشتي گلي رسيدند که تقريباَ مخروبه بودند. شايد بچهها ميترسيدند درون آنها استراحت کنند. اما دقيقاَ در کنار آنها مدرسهاي نسبتاً بزرگ قرار داشت که از آن ساختمانهاي خشتي مخروبه بهتر بود. همه منتظر بودند تا حاج احمد (شهید حاج احمد امینی فرمانده گردان 410 خاتم الانبیاء، لشکر ثار الله) نيروها را درون اين دو مکان تقسيم کند. آن روز همه ديدند که او با خندهاي که به لب داشت مدرسه را براي اسکان بسيجيها اختصاص داد و اتاقهاي گلي را براي کادر و فرماندهي گردان در نظر گرفت. حاج قاسم (سردار سلیمانی) او را علمدار لشکر خطاب می کرد. ( راوي: مرتضي حاج باقري همرزم شهيد )
***********************************
پرهیز از دوستی باچهار گروه
پسرم ! از دوستى با احمق بپرهـيز ، چـرا كـه مى خواهد به تو نفعى رساند اما دچار زيانت مى كند. از دوستى با بخيل بپرهيز ، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز دارى از تو دريغ مى دارد. و از دوستى با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايى تو را مى فروشد. و از دوستى با دروغگو بپرهيز كه به سراب ماند : دور را به تو نزديك ، و نزديك را دور مى نماياند. ( فرازی از حکمت 38 نهج البلاغه)
***********************************
یک استفتاء
سوال: از كسى مبلغى پول مىخواهيم قرض بگيريم يا بدهيم. شخص پول دهنده شرط مىكند به شرط آنكه يك ونيم برابر آن را در چند قسط از شما بگيرم پول را به شما مىدهم. الف) آيا پول اضافهاى كه وام دهنده مىگيرد حلال است يا حرام؟ ب) آيا براى قرض گيرنده شرعاً مشكلى پيش مىآيد؟
جواب: روش مذکور ربا است و ربا دادن و ربا گرفتن حرام است.
استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir