توجه به آراستگی
پیغمبر خدا (ص) شخصی را دیدند که موهایش ژولیده بود، در هم ریخته و شانه نکرده ، لباسهایش کثیف بود، وضع در هم و آشفته ای داشت. حضرت فرمودند: بهره گیری از تمتّعات زندگی، جزو دین است. زهد به این معنا نیست که کسی موی سرش ژولیده، موی ریشش در هم ریخته، عمامه اش کج و کوله، لباسهایش کثیف یا پاره باشد. این، جزو زهد نیست. ... (بلکه) آنچه خدای متعال به شما داده از آن بهره ببرید. البته در کنار عدم اسراف. این موجب نشود که کسانی بروند دنبال تجمّل گرایی و بگویند: دین این را خواسته. نه، اسراف نباید شود، انسان نباید کارهای غلط و زی اشرافیگری بگیرد. اینها جای خود محفوظ ، امّا از این طرف هم باید ظواهر را مرتب و منظم بکند.
الشافی ص 731/شرح حدیث از امام خامنه ای تاریخ- 91/2/19
*************************************
از خدا بخواهیم به ما یقین بدهد
از خدا یقین و ایمان بخواهید. زید بن حارثه حال نداشت و به ستون مسجد تکـیه داده و نشسـته بـود. حضـرت فرمودند: «یا زید ، کَیفَ أصبَحتَ؟» "چـگونه صـبح کـردی؟" عرض کرد: «أصبَحتُ موقناً» صبح کردم در حال یقین. حضرت فرمودند: "هر چیزی نشانه ای دارد، نشانه یقین تو چیست؟" زید عرض کرد: "نشانه یقین من این است که شب ها از یقین خوابم نمی برد. صدای غرّش آتش جهنم را می شنوم و نعمت های بهشت را هم می بینم". حالا ما، وقتی سرمان را روی مُتکا می گذاریم، عالم را آب ببرد، ما را خواب می برد. صبح هم بعضی ها (به سختی) برای نماز صبح بیدار می شوند. این به خاطر این است که ایمان و یقین نداریم.
فرازی از فرمایشات آیت ا... مجتهدی تهرانی
*************************************
در محضر بهجت
* اگر بی تفاوت باشیم و برای رفع گرفتاریها و بلاهایی که اهل ایمان بدان مبتلا هستند دعا نکنیم، آن بلاها به ما هم نزدیک خواهد بود.
* انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حق است و یا باطل و پیرو آن.
* هر روز، یک روایت از کتاب (جهاد النفس) وسائل الشیعه را مطالعه کنید. در واضحاتش بیشتر فکر کنید. بعد، این را در خودتان می بینید که سر یک سال، عوض شده اید!
*انسان هر راهی را بدون تقیّد و پایبندی به قرآن و سنت برود، روز به روز تنزل می کند.
* هر روز، یک روایت از کتاب (جهاد النفس) وسائل الشیعه را مطالعه کنید. در واضحاتش بیشتر فکر کنید. بعد، این را در خودتان می بینید که سر یک سال، عوض شده اید!
*انسان هر راهی را بدون تقیّد و پایبندی به قرآن و سنت برود، روز به روز تنزل می کند.
منبع : کتاب در محضر بهجت
*************************************
حسابرس اعمال بیناست
روزی جمعی از شاگردان آیت اللّه العظمی بروجردی قدس سره در محضر ایشان، از خدمات و کارهای آن بزرگوار تمجید می کردند. آیت اللّه سیدمصطفی خوانساری می گوید: من نیز در آن جمع، حاضر بودم ولی چیزی نمی گفتم، آیت اللّه بروجردی رو به من کرد و فرمود: شما چرا ساکت هستید؟ یک مطلبی بگویید. عرض کردم: مطلبی ندارم، جز حدیثی که از اجدادم به خاطر دارم، اگر اجازه بفرمایید آن حدیث را عرض کنم؟ فرمود: بگو.عرض کردم: جدم رسول خدا (ص) نقل کرد که خدا فرمود: وَأخْلِصِ الْعَمَلَ، فَإِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیرٌ؛ و «عمل» خود را پيراسته كن ، كه «حسابرس» بينا است، بينا !تا این عبارت را خواندم ، اشک از دیدگانشان جاری شد و حالشان دگرگون گردید . رو کردند به آقایان فرمودند : «بله ! اگر در قیامت شما باشید مسأله حل است ولی نه .وَأخْلِصِ الْعَمَلَ، فَإِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیرٌ.» پس از آن ، هرگاه به من بر می خوردند می فرمودند : «وَأخْلِصِ الْعَمَلَ، فَإِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیرٌ.» و حالشان دگرگون می شد. آیت ا... بروجردی واقعا به معاد باور داشت و به آن یقین پیدا کرده بود.
منبع: داستان دوستان/574
*************************************
اگر بنا باشد که انسان به اسم روزه دهان را از مطعومات (خوردنيها ) ببندد و به غیبت مردم باز کند و شبهاى ماه مبارک رمضان، که مجالس شب نشینى گرم و دایر بوده وقت و فرصت بیشترى است، با غیبت، تهمت و اهانت به مسلمانان به سحر انجامد، چیزى عاید او نمىشود و اثرى بر آن مترتب نمىگردد. بلکه چنین روزهدارى آداب مجلس مهمانى حق را رعایت نکرده، حق ولی نعمت خود را ضایع نموده است.
امام خمینی (ره) جهاد اکبر، ص: 44 و 45
*************************************
توسل به حضرت زهرا (س) کلید حل مشکلات
یکى از طلاب فاضل و مورد وثوق تعریف مى کند: دراوقات سکونت درنجف اشرف براي تحصيل علوم دينيّه، روزي ازماه مبارک رمضان طرف عصر، غذایی براي افطار خود تدارک کرده درحجره گذاردم و بيرون آمده در را قفل کردم.پس از اداي نماز مغرب وعشا و گذشتن مقداري از شب، برگشتم مدرسه براي افطار کردن، چون به درحجره رسيدم، دست درجيب نموده کليد را نيافتم. اطراف داخل مدرسه را تفحص کردم و از بعضي طلاب که درمدرسه بودند پرسش نمودم اما کليد را نيافتم. به واسطه فشار گرسنگي و نيافتن راه چاره، سخت پريشان شدم؛ ازمدرسه بيرون آمده متحيرانه درمسيرخود تا به حرم مطهر مي رفتم و به زمين نگاه مي کردم، ناگاه مرحوم حاج سيد مرتضي کشميري اعلي الله مقامه را ديدم .سبب حيرتم را پرسيد، مطلب را عرض کردم، سپس با من به مدرسه آمد و مقابل حجره ام فرمود: مي گويند نام مادر موسي را اگر کسي بداند و بر قفل بسته بخواند باز مي شود، آيا جدِّه ما حضرت فاطمه عليها سلام کمتر از اوست؟ سپس دست به قفل نهاد و ندا کرد: " يا فاطمه " ، قفل باز شد .
داستان هاي شگفت ، شهيد دستغيب، ص 133 و 134
*************************************
شب زنده داری مرکب سیر الی الله
قال حسن بن علی العسکری (ع): اِنَّ الوُصُولَ اِلی اللهِ عَزّوجلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتِطاءِ اللَّیلِ؛ امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند: که سیر به سوی الله و حرکت به سمت خدا، سفری است که جزء با شب زنده داری میسّر نمی شود. با مرکب روز که انسان دَوندِگى و مشاغل بسيار دارد ( إِنَّ لَك في النهَارِ سبْحاً طوِيلاً / مزمل،7) نمـی شـود این سـفر سنگین را طی نمود.باید شب را مرکب پر توان خود در این سفر اللهی قرار داد.
تفسیر موضوعی قرآن کریم،آیت الله جوادی آملی ،ص83
*************************************
نتیجه معامله با خدا
یكبار با آقا مهدی صحبت میكردیم، او به من گفت: «حاج علی، من نزدیك به دویست روز، روزه بدهكارم»اول حرفش را باور نكردم.آقا مهدی و این حرفها ؟ اما او توضیح داد كه: «شش سال تمام چون دائماً در مأموریت بودم و نشد كه ده روز در یك جا بمانم، روزههایم ماند.» و درست پنج روز بعد به شهادت رسید. مدتی بعد از این، موضوع را با شهید صادقی در میان گذاشتم و ایشان تمام بچهها را كه چند هزار نفر میشدند، جمع كرد و پس از اینكه خبر شهادت «مهدی زین الدین» را به آنها داد، گفت: «عزیزان. آقا مهدی پیش از شهادت، به یكی از دوستانش گفتهاند كه حدود 200 روزه قضا دارند، اگر كسی مایل است، دین او را ادا كند، بسم الله.» یكباره تمام میدان به خروش آمد و فریاد كه : «ما آماده ایم» در دلم گفتم: «عجب معاملهای چند هزار روزه در مقابل دویست روز؟»
شهادت «مهدی زین الدین» را به آنها داد، گفت: «عزیزان. آقا مهدی پیش از شهادت، به یكی از دوستانش گفتهاند كه حدود 200 روزه قضا دارند، اگر كسی مایل است، دین او را ادا كند، بسم الله.» یكباره تمام میدان به خروش آمد و فریاد كه : «ما آماده ایم» در دلم گفتم: «عجب معاملهای چند هزار روزه در مقابل دویست روز؟»
منبع:کتاب افلاکی خاکی / راوی: علی ایرانی
*************************************
سوال: اگر روزه دار جاهل باشد به اینکه تا به حد ترخص نرسیده، نباید قبل از زوال افطار کند، و قبل از حد ترخص به این اعتبار که مسافر است، افطار نماید، روزه این شخص چه حکمى دارد؟ آیا قضا بر او واجب است یا حکم دیگرى دارد؟
جواب: در فرض مرقوم، روزهاش باطل است و باید آن را قضا کند لکن اگر از حکم مسأله، غافل بوده کفّاره ندارد.
استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir