لذت در اطاعت معبود
پيغمبر اكرم(ص) از جوانى از صحابهى خودشان خوششان آمد و براى او دعائى كردند و فرمودند: «اللّهمّ امتعه بشبابه»؛ يعنى پروردگارا ! او را از جوانىِ خود متمتع كن. تمتع از جوانى، بهرهمندى از جوانى به چه معناست؟ خطاست اگر خيال كنيم بهرهمندى از جوانى به معناى لذت بردن از شهوات مادى جوانى است، سرگرمىهاى جوانى است، استفادهى از لهويات در دورهى جوانى است؛ اين نيست بهره بردن از جوانى. در بيان ديگرى از پيغمبر اكرم(ص) يعنى جوانى كه دامن خودش را پاك نگه مي دارد، از شهوات مادى دورى مي گزيند، در پيش خداى متعال اجر هفتاد و دو صديق را دارد.. مثالى هم كه خداى متعال به عنوان الگو در مقابل جوانان گذاشته است، يوسف پيغمبر است. تمتع از جوانى اين است كه انسان جوانى را در اطاعت خدا بگذراند. اطاعت خدا هم فقط نماز خواندن نيست. البته نماز خواندن خيلى با فضيلت و مهم است و سازنده است، اما فقط اين نيست. در عرصهى وسيع زندگى، مصداقهاى زيادى براى اطاعت خدا هست؛ كه يكى از مهمترين آنها ترك گناه است، آلوده نكردن دامن است. درس هم كه شما مي خوانيد، اطاعت خداست؛ ابتكار هم كه مي ورزيد، اطاعت خداست...
1390/07/24 بیانات در دیدار دانشجویان كرمانشاه
*************************************
ارادت خاص به امام رضا (ع)
اکثر افراد تصورمیکردند که شاید فیلسوف بزرگی چون علامه طباطبایی کمتر به زیارت امام رضا علیه السلام برود. در یک سفر به مشهد یکی از حاضران پرسیده بود: «شما به حرم میروید؟». علامه در پاسخ گفته بود: «آری». آن شخص دوباره سوال کرده بود: «آیا شما هم مثل عامه مردم بر ضریح بوسه میزنید؟».علامه پاسخ داده بود: «نهتنها به ضریح بلکه خاک تختهی در حرم و هر چه که متعلق به امام رضا (ع) است را میبوسم». دیگری گفت: «شلوغ است، نمیشود به حرم رفت».علامه گفت:«ما هم جزو این شلوغیها».
منبع : سایت شهید آوینی
*************************************
سه نکته مهم درباره عمل به مستحبات در کلام آیت الله مجتهدی تهرانی
1-مطلبی که در مستحبات مهم است، این است که حضرت عـــلی علیه السلام فرمودنــــــد: «اِذا اَضَرَّتِ النَّــــــــــــوافِلُ بِالفَرائِضِ فَارْفُضُوها»؛ اگر مستحبات به واجبات ضرر زد، مستحبات را رها کنید.
2-و مطلب دیگر این که حضرت فرمودند: برای قلب ها روی کردن (حالت میل و رغبت) و پشت کردن (بی میلی و بی رغبتی) است. هنگامی که این قلب ها میل داشت، آنها را به انجام مستحبات وادارید و هرگاه قلبتان میل و رغبت نداشت، به واجبات اکتفا کنید.
3-مطلب مهم دیگر، دائمی بودن است. حضرت علی علیه السلام فرمودند: کار کم و همیشگی، بهتر از کار زیادی است که انسان را خسته کند و پیوستگی و دوام نداشته باشد. این حدیث فقط درباره مستحبات نیست، بلکه در امور دیگر نیز به کار می آید.
*************************************
مدارابا مردم
پسرم سعی کن که با حقالناس از این جهان ، رخت نبندی که کار بسیار مشکل میشود. سر و کار انسان با خدای تعالی که ارحمالراحمین است بسیار سهلتر است تا سر و کار با انسانها... و از امور مهمی که لازم است وصیت نمایم، اعانت نمودن به بندگان خدا، خصوصاً محرومان و مستمندان که در جامعه مظلوم و بیپناهند، هرچه توان داری در خدمت اینان که بهترین زاد راه توست... به کار بر و هر چه توانی در خدمت مظلومان... کوشش کن.
کتاب آیت بصیرت صفحه 60
*************************************
شیخ جلیل ما و عارف بزرگوار، آقای شاه آبادی روحی فداه فرمودند:« تا قوای جوانی و نشاط آن باقی است، بهتر می توان در مقابل مفاسد اخلاقی قیام کرد ، و خوب تر می توان وظایف انسانیّه را انجام داد. مگذارید این قوا از دست برود و روزگار پیری پیش آید که موفق شدن در آن حال، مشکل است و بر فرض موفق شدن، زحمت اصلاح خیلی زیاد است.» (داستان های شهید دستغیب ص 30-31)
حضرفت امام خمینی (ره)
*************************************
امر به معروف و نهی از منکر اثر گزار
در نزدیکی منرل آیت ا... محمد علی شاه آبادی، دکتری بود به نام ایوب که برای دخترانش معلم موسیقی آورده بود و صدای موسیقی بلند بود، به گونه ای که از صدای آن ها، همسایه ها ناراحت بودند. ایشان برای دکتر پیغام فرستاد و از او خواست که از این کار دست بردارد، اما دکتر جواب داده بود که من این کار را ترک نمی کنم و شما هر اقدامی که می خواهید بکنید. مرحوم شاه آبادی تا روز جمعه صبر کردند و آن گاه در جلسه روز جمعه که در مسجد شاه سابق تشکیل شده بود، به مردم گفتند: « خوب است از این به بعد هر کس از این خیابان عبور می کند چون به مطب این دکتر رسید، داخل مطب شده و سلام کند و آن گاه با خوشرویی از او بخواهد که، آن عمل خلاف خود را، ترک کند.» از آن پس، هر کس از جلو مطب عبور می کرد، برای انجام وظیفه ی شرعی خود، داخل مطب می شد و سلام کرده، تذکر خود را با زبان خوش بیان می کرد و خارج می شد.چند روز به این منوال گذشت و دکتر هر روز با صدها مراجعه کننده مواجه می شد که همگی یک مطلب را به او تذکر می دادند. وی دید اگر بخواهد به لجاجت خود ادامه دهد، نه تنها باید مطب خود را تعطیل کند، بلکه مجبور است از آن خیابان هم کوچ کند.از این رو دست از ایجاد مزاحمت برداشته و جلسه ی آموزش دخترانش را تعطیل کرد.
منبع : کتاب عارف کامل، ص 45
*************************************
مراقبه تا آخرین لحظه
مهندس عبدالباقی طباطبایی فرزند علامه طباطبایی (ره)، نقل می کند: هفت، هشت روز مانده به رحلت علامه ، ایشان هیچ جوابی به هیچ کس نمی داد و سخن نمی گفت فقط زیر لب زمزمه می کرد « لا اله الا الله! »حالات مرحوم علامه در اواخر عمر دگرگون شده و مراقبه ایشان شدید شده بود و کمتر تناول می کردند، و مانند استاد خود، مرحوم آیة الله قاضی این بیت حافظ را می خواندند و یک ساعت می گریستند. کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی؟ ره زکه پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟ همان روزهای آخر، کسی از ایشان پرسید: در چه مقامی هستید؟ فرموده بودند: مقام تکلم سائل، ادامه داد: با چه کسی؟ فرموده بودند: با حق
*************************************
رعایت بیت المال
... گاه ماه ها از فیض دیدارش محروم بودیم. به قم نمی آمد، مگر برای انجام ماموریتی و سر راهش، از ما وهمسر و فرزندش نیز حالی می پرسید. در یکی از همین ماموریت ها که به قم آمد، سری هم به منزل ما زد. چیزی نگذشت که با عجله کفش و کلاه کرد که برود. گفتم: کجا؟ گفت: وقتم کم است. باید برگردم خط. پس زن و بچه ات چی ؟ به آنها هم سری می زنم. گفتم ، پس منو تا بازار ببر تا برای بچه ات چیزی بخرم. گفت ، نه بهتر است شما با تاکسی بیایید. با تعجب گفتم: بازار که سر راه توست! با معصومیت خاصی گفت: ولی مادر! این ماشین دولتی است و استفاده شخصی از آن صحیح نیست. همین مقدار که شما درش را باز و بسته کنید و روی صندلی اش می نشینید، موجب استهلاکش می شود. این را گفت، سرش را انداخت پایین و رفت.
راوی مادر شهید مهدی زین الدین نقل از کتاب «ما آن شقایقیم»
*************************************
یک استفتاء
سوال: اگر شخصى غسل جنابت بر او واجب شده باشد و غسل را انجام داده باشد و بعد از اتمام يافتن غسل متوجه شود كه مانعى بر روى بدن او وجود داشته باشد (تكهاى از منى) كه آب به آنجا نرسد بايد چه كارى انجام دهد.
جواب: غسل او در فرض مرقوم ناقص است و بايد مانع را از بدن برطرف کرده و محل را تطهير نمايد و سپس به نيّت تکميل غسل، آن محل را آب بريزد و اگر در سمت راست بوده، مجدداً تمام سمت چپ را بنابر احتياط واجب به نيّت غسل بشويد.(ولی اگر سمت چپ باشد به نیت تکمیل غسل همان محل را آب بریزد کافی است.)
استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir