مواضع و مواقع بیان حکمت
اِنّ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ (ع)، قامَ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ فَقَالَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تُحَدّثُوا بِالْحِكْمَةِ الْجُهّالَ فَتَظْلِمُوهَا (اصول كافى؛ جلد 1 صفحه 51)
عيسى عليهالسلام فرمودند: سخن حکیمانه را نزد جُهّال نگویید چون این ظلم به آن سخن حکیمانه است. گاهی اینجور است. یک وقت کسی متعلّم است ، در صدد فهمیدن است ، شما سخنی را به او می گویید و حکمتی را به او می آموزید این خدمت به او و خدمت به این سخن است. یک وقتی کسی جزء جُهّال است، جاهل در این جا به معنای مطلق جاهل نیست ،یعنی آن کسانی که یا ظرفیت فهمیدن برخی از مسایل حکمت آمیز را ندارند یا در صدد یاد گرفتن نیستند ، حرفی را می زنید، رد می کنند وحرف به ابتذال کشیده می شود ... وَ لَا تَمْنَعُوهَا أَهْلَهَا فَتَظْلِمُوهُمْ این نقطه مقابل است که ، سخن حکمت آمیز را از اهل حکمت منع نکنید، که این هم ظلم است به آنها، اهل هم ، کسی است که هم ظرفیت شنیدن و فهمیدن را دارد و هم در صدد فراگیری است یا اگر در صدد فراگیری هم نیست وقتی شما گفتید با حالِ فراگیری با آن برخورد می کند ، که در این صورت حکمت انتشار پیدا می کند، که اگر منع کردید ، به آن کسان ظلم کردید.
*************************************
سه عمل طاقت فرسا
یا علی ! سه چیز است که این امت طاقت آن را ندارد . مواسات با برادر دینی در مال (برتری دادن برادر مؤمن بر خویشتن) ، انصاف مردم از خویش ، و ذکر و یاد خدا در هر حال ، و آن ذکر « سبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر » نیست ، بلکه هر گاه بر عملی درآمد که بر او حرام گشته از خدای عزّ و جلّ بترسد و آن را واگذارد .
(درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی)
*************************************
توجه و اهتمام به حق الناس
حاج ميرزا حسين نوري صاحب مستدرك از دارالسلام نوري حكايت مي كند :عالم زاهد سيد هاشم حائري گويد: مبلغ يك صد دينار كه معادل ده قران عجمي بود از يك نفر يهودي به عنوان قرض گرفتم كه پس از بيست روز به او برگرداندم، نصف آن را پرداختم و براي پرداخت بقيه آن او را نديدم. جستجو كردم، گفتند : به بغداد رفته.شبي قيامت را در خواب ديدم، مرا در موقف حساب حاضر كردند، خداوند مهربان به فضلش مرا اذن رفتن به بهشت داد. چون قصد عبور از صراط كردم، زفير و شهيق جهنم مرا بر صراط نگاه داشت و راه عبورم را بست، ناگاه طلبكار يهودي چون شعله اي از جهنم خارج شد و راه بر من گرفت و گفت : بقيه طلب مرا بده و برو. من تضرع كردم و به او گفتم : من در جستجويت بودم تا بقيه طلبت را بپردازم ولي تو را نيافتم. گفت : راست گفتي، ولي تا طلب مرا ندهي از صراط حق عبور نداري. گريه كردم و گفتم : من كه در اينجا چيزي ندارم كه به تو بدهم. يهودي گفت : پس بجاي طلبم بگذار انگشت خود را بر يك عضو تو بگذارم. به اين كار راضي شدم تا از شرش خلاص شوم، چون انگشت بر سينه ام گذاشت از شدت سوزش آن از خواب پريدم.!
حج در آیینه عرفان ، استاد حسین انصاریان،ص40
*************************************
سبک زندگی صُلَحا
متولی باشی قم یک روز، نیم ساعت به ظهر مانده ، به منزل آیت الله شیخ ابوالقاسم کبیر قمی (ره) می رود می بیند ایشان ماست را آب کرده و در آن نان خرد کرده است و مشغول خوردن می باشد. یک نامه ای در آورده بود که آیت الله حاج شیخ ابوالقاسم کبیر امضا کند و شاید می خواسته سوء استفاده ای بکند.ایشان چون با این عمل متولی باشی مواجه می شود ، می فرمایند :(متولی باشی)خوراک ابوالقاسم اینهاست تا از این امضاها نکند!
( کتابهای: ناگفته های عارفان و داستانهایی از علما)
*************************************
انسان شرعی
انسان شرعى عبارت از آن است كـه مـوافـق مـطـلوبـات شـرع رفـتـار كـنـد، و ظـاهـرش ظـاهـر رسـول اكـرم ، صلى الله عليه و آله ، باشد، و تأسى به آن بزرگوار بكند در جميع حـركـات و سـكنات و در تمام افعال و تروك . و اين امرى است بس ممكن ، زيرا كه ظاهر را مثل آن سرور كردن امرى است مقدور هر يك از بندگان خدا.
چهل حدیث امام خمینی رحمت الله علیه / صفحه 8
*************************************
تقدم دیگران بر خود
...گفتم “دکتر جان، جلسه رو می ذاریم همین جا، فقط هواش خیلی گرمه. این پنکه هم جواب نمی ده. ما صد و پنجاه تا کولر اطراف ستاد داریم، اگه یکیش را بذاریم این اتاق...”.گفت "ببین اگه می شه برای همه ی سنگرا کولر بذارید، بسم الله ، آخریش هم اتاق من."
منبع: یکصد خاطره از شهید دکتر مصطفی چمران - سایت تبیان
*************************************
گستره رحمانیت الهی
يا مَنْ لَهُ الدُّنيا وَ الآخِرَةُ إرْحَمْ مَن لَيْسَ لَهُ الدُّنيا وَ الآخرَةُ .
ملا فتح اللّه كاشانى در تفسير « منهج الصادقين » ، و آيت اللّه كلباسى در كتاب « انيس الليل » نقل كرده اند : در زمان مالك دينار ، جوانى از زمره ى اهل معصيت و طغيان از دنيا رفت ؛ مردم به خاطر آلودگى او جنازه اش را تجهيز نكردند ، بلكه در مكان پستى و محلّ پر از زباله اى انداختند و رفتند . شبانه در عالم رؤيا از جانب حق تعالى به مالك دينار گفتند : بدن بنده ى ما را بردار و پس از غسل و كفن در گورستان صالحان و پاكان دفن كن . عرضه داشت : او از گروه فاسقان و بدكاران است ، چگونه و با چه وسيله مقرّب درگاه احديّت شد ؟ جواب آمد : در وقت جان دادن با چشم گريان گفت : يا مَنْ لَهُ الدُّنيا وَ الآخِرَةُ إرْحَمْ مَن لَيْسَ لَهُ الدُّنيا وَ الآخرَةُ . « اى كه دنيا و آخرت از اوست ، رحم كن به كسى كه نه دنيا دارد نه آخرت » . مالك ! كدام دردمند به درگاه ما آمد كه دردش را درمان نكرديم ؟ و كدام حاجتمند به پيشگاه ما ناليد كه حاجتش را برنياورديم ؟
(استاد شیخ حسین انصاریان، شرح دعای کمیل ، ص 87)
*************************************
شیوه زیارت آیت ا..میلانی (ره)
فاضل ترک برایم نقل کرد: آیت الله العظمی سید هادی میلانی را دیدم چون به حرم حضرت رضا علیه السلام مشرف می شدند در برابر ضریح حضـرت رضا (ع) می ایستادند و اشک از چشمانشان جاری می شد و خطاب به حضرت این آیه سوره یوسف (ع) را می خواندند:« یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُّزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَیْنَآ إِنَّ اللّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقِینَ «ای عزیز! به ما و خانواده ما سختی رسیده است و سرمایه ای ناچیز آورده ایم پس پیمانه را به تمام و کمال به ما پرداخت کن و بر ما صدقه عطا کن ; زیرا خداوند صدقه دهندگان را سزا می دهد». فاضل ترک نقل کرد پس از دیدن این شیوه زیارت آیت الله میلانی من هر جا به زیارت رفتم حتی زیارت حضرت معصومه علیها السلام ذکر و زیارت من این آیه بود.
( کتابهای ناگفته های عارفان و داستانهایی از علما)
*************************************
مفاتح توفیقات
سوال : ما آلوده به پستی های درونی و بیرونی هستیم ، ما را طبابت کنید و در پیمـودن ایـن طـریق ، مـا را راهنـمایـی بفرمایید !
جواب : نماز شب ، مفتاح توفیقات است (کلید موفقیتهاست).
آیت الله محمد تقی بهجت (ره) ، کتاب صاحبدلان ،جلد1
*************************************
یک استفتاء
سوال: کسى که از ابتدا و يا بر حسب عادت قصد خواندن سوره فاتحه و اخلاص را داشت و «بسم الله الرحمن الرحيم» را گفت ولى سهواً سوره را تعيين نکرد، آيا بايد از اول، سوره معيّنى را قصد نمايد و بعد «بسم الله الرحمن الرحيم» را قرائت کند؟
جواب: اعاده «بسم الله الرحمن الرحيم» واجب نيست، بلکه مىتواند براى خواندن هر سورهاى به آن اکتفا کند.
استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir