وقت اختصاصی برای خدا
فی الکافی عن الصادق ( ع) فی التوراة مکتوبٌ،«یابن آدمَ تفرّغ لعبادتی أملأ قلبَكَ غنا»
" ای فرزند آدم برای عبادت من خود را فارغ كن تا قلبت را از بی نیازی پركنم". (الشافی ص 518)
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند در تورات این طور مکتوب است: خودت را متفرّغ برای عبادت کن! « تفرّغ لعبادتی» به این معنا نیست که همه کارهای دیگر را کنار بگذار ، بلا شک این نیست؛ چون تعالیم دینی را با هم و درکنار هم باید دید، نمی خواهد بگوید کسب نکن! تحصیل علم نکن! به امورخانوادگی و تربیت فرزندان و مسایل زناشویی نپرداز ! و فقط عبادت کن! بلا شک این نیست، بلکه « تفرّغ لعبادتی» بدان معناست که “ وقت فراغتی هم ، برای عبادتت بگذار؛ ” زمانی از شبانه روز خود را برای عبادت انتخاب کن؛ و چیز دیگری را در این وقت ، با عبادت مخلوط نکن! ما گاهی نماز می خوانیم در حال نماز مشغول محاسبات دنیایی یا علمی هستیم این درست نیست. نمازت ، نماز باشد، سحر برای « تفرّغ لعبادتی» است؛این که این قدر به سحر خیزی و عبادت نیمه شب تکیه شده است برای این که آن وقت انسان فارغ است، پس وقتی را که برای عبادت معیّن می کنی وقت فارغی باشد. این کار را بکن تا من دل تو را از غنا و بی نیازی سرشار کنم. جیب خالی ، انسان را فقیر و محتاج نمی کند . اگر دل فقیر و گدا شد ، جیبِ پر هم ، انسان را غنی و بی نیاز نمی کند.
شرح حدیث از امام خامنه ای مدظله العالی (26/ 1/ 87)
**********************************************
من ياغي نيستم!
روزی مرحوم آخوند كاشي (رحمة الله علیه) مشغول وضو گرفتن بود كه شخصی با عجله آمد، وضو گرفت، به داخل اتاق رفت و به نماز ايستاد. با توجّه با اين كه مرحوم آخوند خيلي خوب وضو میگرفت و همه آداب و ادعيه ی وضو را به جا میآورد؛ تا وضوي آخوند تمام شود، آن شخص نماز ظهر و عصر خود را هم خوانده بود. به هنگام خروج با مرحوم كاشی رو به رو شد. ايشان پرسيدند: چه كار ميكردي؟ گفت: هيچ ، فرمود: تو هيچ كار نميكردي؟ گفت: نه ! ميدانست كه اگر بگويد نماز ميخواندم، كار بيخ پيدا ميكند. آقا فرمود: مگر تو نماز نميخواندي؟گفت: نه! آخوند فرمود: من خودم ديدم داشتی نماز ميخواندی! گفت: نه آقا اشتباه ديدی. سؤال كردند: پس چه كار ميكردی؟ گفت: فقط آمده بودم بگويم من ياغی نيستم، همين؛! اين جمله در مرحوم آخوند (رحمة الله علیه) خيلي تأثير گذاشت. تا مدّت ها هر وقت از احوال آخوند ميپرسيدند، ايشان با حال خاصی می فرمود: من ياغی نيستم!
( منبع : حدیث دل سپردن، ص168)
**********************************************
ماییم و مأمورهای بینظیر خدا (آیت ا... کوهستانی – ره )
همین قدر بدان، ما ساعتی را در پیش داریم که در آن ساعت، ماییم و مأمورهای بینظیر خدا، برای آن ساعت فکری بکن؛ حضرت علی علیهالسلام میفرمایند: لا دَارَ لِلْمَرْءِ بَعْدَ الْمَوْتِ يَسْكُنُهَا إِلا الَّتِي كَانَ قَبْلَ الْمَوْتِ يَبْنِيهَا فَإِنْ بَنَاهَا بِخَيْرٍ كَانَ مُغْتَبِطًا وَإِنْ بَنَاهَا بِشَرٍّ خَابَ بَانِيهَا برای مرد بعد از مرگش جایی نیست که در آن جا ساکن شود، مگر آنجاییکه قبل از مرگ بنا کرده باشد. اگر آنرا با خیر و خوبی ساخته باشد، جای خوبی دارد و اگر با شرّ ساخته باشد، جایگاه پرفقر و نیازی خواهد داشت. منبع : کتاب بر قله پارسایی
**********************************************
از ما،عمل چنداني نخواسته اند! مهم تر از عمل کردن، "عمل نکردن" است! تقوا يعني "عمل گناه را مرتکب نشدن!
همه ميپرسند چه کار کنيم؟ من ميگويم: بگوييد چه کار نکنيم؟ و پاسخ اينست: گناه نکنيد. شاه کليد اصلي رابطه با خدا " گناه نکردن " است.
"آیت الله محمد تقی بهجت - ره "
**********************************************
مقابله با شیطان درون
انسان هر عملی بکند یک ریشهای در نفس پیدا میشود؛ اولش آسان است، یک معصیتی کرد، میتواند زودی برگردد، یک قدری که اضافه شد مشکلتر میشود. هر چه برود طرف پیری، این قویتر میشود و انسان ضعیفتر.اراده انسان ضعیفتر میشود، لکن این معانی که انسان گرفتارش بوده زیادتر میشود، نگذارید برای زمان پیری توبه را ، نگویید که ما وقتی که حالا رسیدیم به بالاتر، آن وقت، دیگر نمیشود، همین طور شیطان تا آخر وسوسه میکند که نگذارد ما با ایمان وارد (عالم آخرت) بشویم ، تمام وسوسههای مقابل دعوتهای انبیا همین است که نمیخواهند ما برسیم به آن نور. شیطانها نمیخواهند ... باید شیطانها را بشناسید تا نشناسید نمیتوانید از خودتان دفاع کنید ، شیطان خودتان را بشناسید، شیطان باطن خودتان را بشناسید، شیطانهای خارجی را هم بشناسید تا بتوانید با آنها جهاد کنید، شیطان باطنی انسان خودِ آدم است، خودِ انسان، نفسیت انسان، آن هواهای (نفسانی)انسان است .
(امام خمینی ، صحیفه نور، ج 11، ص 83)
**********************************************
حقوق مؤمن بر مؤمن
در احوالات عالم رباني ملاّاحمد مقدس اردبيلي(ره)آمده است " دریکی از سفرهایی که با گروهی به سمت عتبات می رفتند ، یكی از زوّار كه او را نمی شناخت به او گفت: جامه های مرا ببر نزدیك آب و بشوی و چرك آنها را بگیر، ملا احمد قبول كرد و جامه های آن مرد را بُرد و شست و آورد تا به او بدهد. در این هنگام آن مرد او را شناخت و خجالت كشید، دیگران هم او را توبیخ كردند. مقدس اردبیلی فرمود: چرا او را ملامت می كنید؟ مطلبی نشده است. حقوق برادران مومن بر یكدیگر بیش از اینهاست».
(سيماي فرزانگان ، ص295)
**********************************************
آتش که بیاید تر و خشک با هم می سوزد
استاد ما مرحوم آقای برهان می فرمود: اینکه می گویند :«آتش که بیاید ترو خشک با هم می سوزد» درست نیست چرا که چوب تر اول مدتی کنار چوب خشک می ماند و خشک می شود و بعد می سوزد. در یک شهری که عده ای به گناه مشغول هستند اگر خوبان نهی از منکر نکنند مومنین هم مثل فاسقین می شوند و عذاب که بیاید هر دو را می گیرد چنانکه پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) فرمود: انَ الله عزوجل لایعذَبُ العامّةَ بعملِ الخاصةِ حَتَی یَرَوُا المُنکَرَ بَینَ ظَهرانِیَهم وَهُم قَادرونَ عَلَی اَن یُنکِروُه فَلاینکروُنَهُ فَاذا فَعَلُو ذَلِکَ عَذَبَ الله الخاصَةَ و العامّةَ. (میزان الحکمة/7/468). خداوند همه مردم را بخاطر عمل عده ای خاص (کم) عذاب نمی کند .(عذاب عمومی نمی آید) مگر اینکه گناه را پشت (گوششان) بیاندازند و بتوانند نهی از منکر کنند و نکنند پس وقتی اینگونه شد خدا همه را عذاب می کند. آیت الله مجتهدی تهرانی
**********************************************
توجه و اهتمام به نماز اول وقت
سر سفره عقد نشسته بوديم، عاقد که خطبه را خواند، صداي اذان بلند شد. حسين برخاست، وضو گرفت و به نماز ايستاد، دوستم کنارم ايستاد و گفت: اين مرد براي تو شوهر نمي شود. متعجب و نگران پرسيدم: چرا؟ گفت: کسي که اين قدر به نماز و مسائل عبادي اش مقيد باشد، جايش توي اين دنيا نيست.
«خاطره ای از شهيد حسين دولتي»
**********************************************
شوخی با نامحرم
قال رسول ا...(ص) «مَنْ فاكَهَ بِامْرَأَهٍ لا یَمْلِكُها حُبِسَ بِكُلِّ كَلِمَهٍ كَلَّمَها فِی الدُّنیا اَلْفَ عامٍ فِی النّارِ» پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند " هر كسی با زن نامحرمی شوخی كند، برای هر كلمهای كه با او در دنیا سخن گفته، هزار سال در جهنم زندانی میشود." (ثواب الاعمال ص 283 / وسائل الشیعه ج 20 ص198)
**********************************************
سوال: تا چه مقدار جايز است پدر در اموال فرزند بالغ و عاقل خود كه مستقل از اوست تصرّف كند؟ و آيا اگر تصرّفى كند كه مجاز به آن نيست، ضامن است؟
جواب: براى پدر جايز نيست در اموال فرزند بالغ و عاقل خود تصرّف كند مگر با اجازه و رضايت او و تصرّف بدون رضايت او حرام و موجب ضمان است مگر درمواردى كه استنثا شده است.
استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir