ترک هوی و هس
من مواعظ النبی (ص) : مَنْ أَكَلَ مَا يَشْتَهِي وَ لَبِسَ مَا يَشْتَهِي وَ رَكِبَ مَا يَشْتَهِي- لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ حَتَّى يَنْزِعَ أَوْ يَتْرُك . (تحف العقول صحفه 38)
كسى كه هر چه هوس کند بخورد و هر چه هـوس کند بپوشد و هـر چه هوس کند سوار شود؛ خداوند نظر رحمت بر او نفرمايد تا (از اين هوسرانى) دست بردارد. شرح حدیث از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) : در جمله «ركب مايشتهی»، احتمال دارد كه معناى حقيقى كلمه مراد باشد؛ يعنى هر مركبى كه مورد ميل اوست، انتخاب كند و احتمال دارد به معناى «ركب الامر» باشد؛ يعنى هر كارى دلش خواست انجام دهد. بهرحال، نظر و توجه الهى كه رأس همه خيرات و مايه همه كمالات انسان در عالم وجود است؛ با ارتكاب اين امور از انسان گرفته مىشود و ترك آن هم به اين است كـه با رياضت اختـيارى ، آنـچه را كـه هـوس مىكند و مىتواند انجام دهد كنار بگذارد.كسانى كه قدرت انجام تمام مشتهيات(خواسته ها وآرزوهای ) خود را ندارند بايد قدر بدانند؛ زيرا اين نعمت بزرگى است كه انسان در مقابل هوا و هوسهاى خود، ميدان گستردهاى نداشته باشد. گرچه اگر بتواند و مبارزه كنـد،ثواب بيشترى دارد.
منبع : سایت دفتر مقام معظم رهبری، شرح حدیث
*********************************
عواقب سبک شمردن نماز
روزى حضرت صدّيقه كبرى، فاطمه زهراء سلام اللّه عليها به محضر مبارك پدر بزرگوار خود، رسول گرامى اسلام (ص) وارد شد؛ و اظهار داشت : اى پدر جان ! جزاى آن دسته از مردان و يا زنانى كه نماز را سبك مى شمارند، چيست ؟پيامبر خدا (صلوات الله علیه و آله وسلم) فرمود: دخترم ، فاطمه جان ! هركس نماز را سبك شمارد ، خداوند او را به پانزده نـوع عقاب ، مجـازات مى گرداند : شش نوع آن در دنيا، سه نوع آن موقع مرگ و جان دادن ، سه نوع در قبر و سه نوع ديگر در قيامت ، آن هنگامى كه از قبر بر انگيخته شود خواهد بود. مستدرك الوسائل : ج 3، ص 23، ح 1.
*********************************
جلب رضایت حق
از ایراد و دروغ [گفتنِ دیگران ] نترسید تا [زمانی که] دست شما به بالاست. یک ریسمانی در بالای سرتان داشته باشید و به آن چنگ زنید. همیشه متکی به خدا و متکی به خواستِ خدا باشید. او را ناصر و معینِ خود بدانید. به زید و عمرو و بکر نگاه نکنید که با شما خوب است یا بد؟ نگاه کنید به اینکه خدا از شما راضی باشد. این ملاک است و لو همه ی عالم از شما ناراضی باشند. او [خدا] که راضی بود، غصه ندارد که دیگران راضی هستند یا نیستند؛ از شما خوششان می آید یا نمی آید. بخشی از سخنان آیة الله العظمی بهجت در دیدار شهردار تـهران با ایشان 26 / 2 / 87
*********************************
دوستی با دوستان خدا
مرحوم حاج هادی ابهری(ره) که از اولیای طراز اول خدا بود ، می گوید : به کربلا رفتم و تنها تقاضایی که از حضرت سید الشهدا(ع) کردم ، این بود که یک رفیق خوب که تو می پسندی در راه من قرار بده. وقتی که می خواستم از حرم خارج شوم ، آیت الله میلانی(ره) را دیدم که به من فرمودند ابهری ! رفیقی که می خواستی من هستم ! آری ! رفیق همراز و همراه خوب ، انسان را به کمال می رساند. (دعا کنید خداوند رفیق های خوب نصیبتان کند.)
ارزشها و لغزشهای نفس حسین انصاریان ص60-61
*********************************
نمیشود که انسان هم خودپرست باشد و هم خداپرست. نمیشود که انسان هم منافع خودش را ملاحظه کند و هم منافع اسلام. باید یکی از این دو تا باشد، یا باید الهی باشد یا شیطانی، این دو راه است
صحیفه نور ،ج17 ص210
*********************************
بیداری در سحر
از خدا بخواهید لذت عبادت و نماز شب را به شما بچشاند، آن وقت دیگر لازم نیست كه ساعت كوك كنید. ما كه ساعت كوك میكنیم مریض هستیم، روحمان مریض است، مگر خروس ساعت كوك میكند؟! كم ز خروسی مباش، مُشت پَری بیش نیست از سر شب تا سحر ذكر خدا میكند اگر شما میخواهید با خدا دوست شوید، نماز شب بخوانید. حضرت رسول اكرم(صلیاللهعلیهوآله) فرمودهاند: خداوند متعال حضرت ابراهیم (علیهالسلام) را به دوستی نگرفت مگر به خاطر اطعام و نماز خواندن او در شب، در حالی كه مردم خواب بودند. اگر خواب بـودی و خـروسی صـدا كرد و بـیدار شـدی به خـروس فحش مـده، میدانی چـه میگوید؟ میگوید: «أذكُرُواللّه یا غافِلُون»؛ ای غافلها بلند شوید و به یاد خدا باشید.
دانی كه چه گویدت خروس سحری یعنی كه شبی گذشت و تو بیخبری
(از سلسله مباحث اخلاقی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرا نی (ره))
*********************************
طلب روزی حلال
في حديث المعراج : يَا أَحْمَدُ إِنَّ الْعِبَادَةَ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ مِنْهَا طَلَبُ الْحَلَالِ فَإِنْ أُطِيبَ مَطْعَمُكَ وَ مَشْرَبُكَ فَأَنْتَ فِي حِفْظِي وَ كَنَفِي خداي متعال به رسولش فرمود: اي احمد! عبادت ده قسمت است که نه قسمت آن طلب روزي حلال مي باشد، پس اگر خوراک و نوشيدني ات پاک و حلال باشد در پناه و حمايت من هستي.
ميزان الحکمه، ري شهري، عنوان «عباده» ذيل انواع العباده (باب 2494)
*********************************
توجه به خانواده با عشق به اسلام و انقلاب
خاطـره ای از شهیـد صـدرالله فنی فـرمانده سپاه 16 رمضان : شبی به منزل آقا صدرالله رفتم، دیدم همانند یک خدمه برای دختر بزرگش کار می کند و گوش به فرمان اوست. از این همه علاقه و عنایت شگفت زده شدم. گفتم:صدرالله تو که اینقدر وابسته به فرزندانت هستی، چطور آنها را به مدت طولانی تنها می گذاری و به مأموریت میروی؟ وی در پاسخ گـفت : علاقـه ام به انقلاب و اسـلام صد چندان است ولی حالا که نزد بچه ها هستم، وظیفه خود می دانم که نهایت محبت خویش را به آنها ابراز دارم. بـه نقـل از دکـتر عـزیـزاللـه سـالاری از دوستان شهید وبلاگ عاشقان شهادت
*********************************
برداشت های اخلاقی تربیتی از قرآن کریم
آیه159 آل عمران: پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مىشدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكلكنندگان را دوست مىدارد برداشت اخلاقی : اگر مىخواهيد مخاطبان به سوى شما جذب شوند، ابتدا به خودتان بپردازيد! روح خشك و سنگين و بى لطافت، هيچ گاه در امر تربيت موفق نمىشود. مهربانى، دلسوزى و رقت قلب را در خود بپروريد تا مردم بى آن كه شما متوجه شويد، در اطرافتان جمع گردند؛
*********************************
یک استفتاء
سوال: آيا امر به معروف و نهى از منکر به اساتید در صورتى که احتمال بدهيم که براى ما ضرر نمرهاى داشته باشد جايز مىباشد؟
جواب: موارد معروف و منکر مختلف است ، و صرف احتمال ضعيف ضرر، رافع تکليف نيست.
استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir