به هیچ چیز مغرور مشو
پسرم! گناهان را، هر چند کوچک به نظرت باشند، سبک مشمار انْظُرْ إلی مَنْ عَصَیْتَ و با این نظر، همه گناهان، بزرگ و کبیره است. به هیچ چیز مغرور مشو و خدای تبارک و تعالی را که همه چیز از او است و اگر عنایت رحمانیاش از موجودات سراسر عالم وجود لحظهای منقطع شود، اثری حتی از انبیای مرسلین و ملائکه مقربین باقی نخواهد ماند؛ ... در هر حال حضور او را فراموش مکن و مغرور به رحمت او مباش، چنانچه مأیوس نباید باشی. و مغرور به شفاعت شافعان - علیهم السلام - مباش که همه آنها موازین الهی دارد و ما از آنها بیخبریم. مطالعه در ادعیه معصومین - علیهم السلام - و سوز و گداز آنان از خوف حق و عذاب او، سرلوحه افکار و رفتارت باشد. هواهای نفسانی و شیطان نفس امّاره ما را به غرور وا میدارد و از این راه به هلاکت میکشاند.
(فرازی از نامه امام خمینی - ره ، به فرزندش سید احمد ره)
********************************
یَومُ الحسرَة
ما احتیاج داریم به این که از این ساعات، از این روزها و شب های پربرکت حداکثر بهره را ببریم؛ ...اگر از این ساعات استفاده نکردیم، از این فرصت استفاده نکردیم، روزی برای ما مایه حسرت خواهد شد؛ وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ( سوره مریم آیه39) در میانه غفلت و ناباوری، این فرصت ها از دست می رود و در آن روزی که هر ساعت ما، هر دقیقه ما، هر حرکت ما، هر کلمه حرف ما حسابی دارد و محاسبه ای پای آن هست، این غفلت مایه حسرت خواهد شد. مرحوم آقای میرزا جواد آقای ملکی (رضوان اللّه علیه) در کتاب شریف «مراقبات» شان یک جمله ای به مناسبت ساعت لیله القدر دارند، که من یادداشت کردم؛ ...(ایشان ) فرموده اند.اگر غفلت کنیم این فرصت ها را ، تضییع کنیم ، از دست بدهیم ، وقتی روز قیامت می شود و اعمال انسان ها را حاضر می کنند و صورت ملکوتی اعمال ما در آنجا حضور می یابد، شما نگاه می کنید، می بینید همین عملی که می توانستید انجام بدهید و ندادید، این کلمه حرفی که می شد بزنید که در آن خیر مردمی بود و نزدید، این قدمی که می شد بردارید که کسان مستحقی از آن نفع ببرند و برنداشتید، این کار کوچک، به وسیله کسانی انجام شده است؛ عده ای تلاش کردند؛ جد و جهد کردند و چه ثواب عظیمی خدای متعال آن روز به آنها می دهد. ما در آن روز از آن ثواب محرومیم… اینجاست که انسان دچار حسرت می شود؛ چه حسرتی! که ای کاش این کار را من انـجام داده بودم، این قـدم را برمی داشتم، این حرف را زده بـودم، این کار را یا این حـرف را ترک می کـردم. بعـد ایشان می فرمایند که حسرت «یوم الحسرة» مثل حسرت های معمولی نیست.
[ فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای (مدظله العالی) 1391/5/3 ]
********************************
دستورات خودسازی (دستورالعملی از مرحوم علامه مجلسی - ره)
دستور ریاضت و خودسازی عبارت از این است که، سخنان بی فایده بلکه از غیر ذکر خدا خودداری کند... از معاشرت با غیر اولیای خدا دوری جوید. از خواب زیاد اجتناب نماید و ذکر خدا را با مراقبت کامل ادامه دهد. اولیای خدا تداوم بر ذکر «یا حی یا قیّوم یا من لا اله الا انت» را تجربه کرده و نتیجه گرفته اند. من نیز همین ذکر را تجربه نموده ام. لیکن ذکر من غالبا «یا اللّه » است. با خارج ساختن غیر خدا از قلب و با توجه کامل به جناب خدای متعال. البته آنچه بسیار مهم است ذکر خدا با مراقبت کامل می باشد و سایر امور به پای ذکر نمی رسد. اگر این عمل تا مدت چهل شبانه روز ادامه یابد، درهایی از انوار حکمت و معرفت و محبت بر سالک گشوده می شود، آن گاه به مقام فناء فی اللّه و بقاءاللّه ترقی می کند.
( منبع : نشریه گنجینه ،آبان 1380، شماره 8)
********************************
سرگذشت سه برادر
در شهری سه برادر بودند که یکی از آن ها مؤذن مسجد بود و در بالای مناره مسجد، اذان می گفت. این برادر پس از چند سال فوت کرد و برادر دوم مؤذن شد و بر بالای مناره مسجد اذان می گفت او هم حدود ده سال به مؤذنی مشغول بود تا اینکه برادر دوم هم فوت کرد. پس از آن مردم نزد برادر سوم رفتند و از او خواستند او هم چون دو برادرش به اذان گوئی بپردازد. اما وی از پذیرفتن اجتناب کرد. وقتی با اصرار زیاد مردم روبرو شد به آنان گفت: «من اذان گفتن را بد نمی دانم ولی اگر صد برابر پولی را که پیشنهاد می کنید به من بدهید باز هم نخواهم پذیرفت زیرا این کار باعث شد دو برادر من بی ایمان از دنیا بروند. وقتی لحظات آخر عمر برادر بزرگترم رسید خواستم بر بالینش سوره یس تلاوت کنم که با اعتراض و فریاد و نهیب او مواجه شدم. او می گفت: قرآن چیست؟ چرا برایم قرآن می خوانی؟ برادر دوم هم به این صورت در هنگام مرگش به من اعتراض کرد.از خداوند کمک خواستم که علت این امر را برایم روشن گرداند زیرا آنان مؤذن بودند و این کار از آنان انتظار نمی رفت. خداوند برای آنکه ماجرا را به من بفهماند زبان او را گویا کرد و در این هنگام برادرم گفت: «ما هر گاه که بالای مناره مسجد می رفتیم به خانه های مردم نگاه می کردیم و به محارم مردم چشم می دوختیم و خلاصه چشم چرانی باعث این بی ایمانی و عذاب گردیده است.»
( منبع : تفسیر روح البیان)
********************************
حضور قلب در نماز
اگر می خواهیم (در نمازهایمان) حضور قلب پیدا کنیم ، بهتر است در حال قیام به مهر نگاه کنیم در سجود به دو قسمت پا و در قنوت به کف دستهایمان نگاه کنیم تا تمرکز داشته باشیم و دلمان به سمت خود او باشد گناهکاران باید از گناهشان استغفار کنند و عابدان از عبادتهایشان ممکن است درست به جا نیاورده اند طلب استغفار نمایند همیشه که نباید فقط از گناهان استغفار کرد بسیاری از افراد نماز می خوانند اما در نمازهایشان حضور قلب ندارند و حتی برای آن هم باید استغفار کنند و خداوند تعجب می کند از بنده ای که نماز می خواند و می داند در مقابل چه خدای بزرگ و خوبی ایستاده است اما باز هم نمازش را بدون حضور قلب می خواند و بسیار گناهکار است.
(آیت ا... مجتهدی تهرانی - ره)
********************************
آئینه شو جمال پری طلعتان طلب
یکی از عرفای عالی مقام مازندران هنگام تشرف مردی پاکدل به زیارت امام رضا (علیه السلام) نامه ای به او می دهد و از او می خواهد که پاسخ آن را هنگام مراجعت، از امام رضا (علیه السلام) بگیرد. او پس از تشرف به حرم، نامه را داخل ضریح انداخته و منتظر پاسخ می شود؛ هنگام مراجعت با شرمندگی کنار ضریح مطهر عرض می کند: "آقا من منتظر پاسخ هستم". در این هنگام حرم مطهر بطور غیر منتظره ای برای او خلوت می شود و حضرت از ضریح مطهر به وی خطاب می کنند: "از طرف ما به صاحب نامه بگو:
آئینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب کن خانه سپس میهمان طلب
وی وقتی به وطن مراجعت می کند، با شور و شوق عازم منزل عارف می شود تا بشارت پاسخ حضرت را به وی بدهد؛ وقتی در را می زند متوجه می شود آقا در دالان منزل همین بیت را زمزمه می کند.
[منبع : کتاب بیست حکایت تربیتی برای جوانان و نوجوانان،سید حسن عاملی، چاپ 1377]
********************************
توجه به حلال و حرام (خاطره ای از شهید عبد الحسین برونسی به روایت مادر شهید)
در مغازه سبزی فروشی مشغول کار شد، یک روز آمد و گفت: نمی روم. پرسیدم چرا؟ گفت آدم درستی نیست سبزی ها را می ریزه توی آب که سنگین تر بشه. بعد رفت تو لبنیاتی، آنجا هم زیاد نماند. گفتم چطور؟ گفت کم فروشی می کنه، جنس بد و خوب را قاطی می کنه. از فردایش رفت سرگذر برای بنایی، کم کم تو کار جا افتاد و بعد از مدتی شاگرد می گرفت. دستمزدش هم از قبل بهتر شده بود.
(خاک های نرم کوشک ص 24 تا 26)
********************************
سوال:دخترانى که تازه به سن تکلیف رسیدهاند و روزه گرفتن بر آنها مقدارى مشکل است، چه حکمى دارند؟ آیا سن بلوغ شرعى دختران اکمال نه سال قمرى است؟
جواب:بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعى دختران همان تکمیل 9 سال قمرى است که در این هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جایز نیست، ولى اگر روزه گرفتن براى ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برایشان همراه با مشقت زیاد باشد، افطار براى آنها جایز است.
استفتائات مقام معظم رهبری - www.leader.ir