س1) عمل اعتکاف که معمولاً در ماه رجب توسّط مؤمنین انجام میگیرد چیست؟
ج1) اعتکاف عمل مستحبّی است که با قصد قربت،گرفتن روزه و ماندن حدّاقل در یکی از مساجد چهارگانه ذیل انجام می گیرد. (مسجدالحرام ـ مسجدالنّبی ـ مسجدکوفه ـ مسجدبصره)
س2) آیا در مساجد دیگر اعتکاف صحیح است؟
ج2) طبق فتوای حضرت امام خمینی. اعتکاف در مسجد جامع هر شهر و طبق فتوای مقام معظم رهبری اعتکاف در هر مسجد که شرعاً مسجد باشد، رجاءً صحیح است، نه به قصد ورود.
س3) آیا اعتکاف در غیر ماه رجب صحیح است؟
ج3) اعتکاف به ماه رجب اختصاص ندارد و در هر زمان که انسان عذر شرعی برای گرفتن روزه نداشته باشد و بتواند روزه بگیرد، اعتکاف صحیح است. البته در دهه آخر ماه مبارک رمضان افضل است.
س4) شرائط اعتکاف چیست؟
ج4) شرائط اعتکاف عبارت است از: 1ـ دارای ایمان باشد. 2ـ دارای عقل باشد. 3ـ بالغ یا ممیّز باشد. 4ـ قصد قربت کند. 5ـ قبل از طلوع فجر (اذان صبح) روز اوّل نیّت کند. 6ـ در مسجد باشد. 7ـ سه روز مستمر در مسجد بماند. 8ـ سه روز را روزه بگیرد. 9ـ محرمات را ترک کند. 10ـ اگر اذن کسی لازم است تحصیل اذن کند. (مانند اذن همسر برای زن)
س5) محرمات اعتکاف چیست؟
ج5) محرمات اعتکاف عبارت است از:
1ـ انجام معامله و کسب درآمد.
2ـ بوئیدن عطر و گل و گیاه به قصد لذّت.
3. مجادله با دیگران.
4ـ نزدیکی و مقاربت.
5ـ استمناء.
6ـ لمس کردن و بوسیدن از روی لذّت و شهوت.
7ـ افطار روزه در روز سوّم.
8ـ خروج از مسجد بدون ضرورت.
س6) اگر روزه گرفتن برای کسی ضرر داشته باشد، آیا بدون روزه اعتکاف صحیح است؟
ج6) هرچند ماندن در مسجد و انجام عبادت ثواب دارد، ولی بدون روزه اعتکاف محسوب نمی شود.
س7) اگر در حال اعتکاف خروج از مسجد ضرورت پیدا کند چه حکمی دارد؟
ج7) خروج از مسجد برای معتکف در حدّ ضرورت اشکال ندارد، ولی باید بلافاصله به مسجد برگردد،و اگر خروج طولانی شده و صورت اعتکاف را بهم بزند، اعتکاف باطل است.
س8) انجام امور عادی مانند مطالعه روزنامه و امثالآن برای معتکف چه صورتی دارد؟
ج8) انجام امور عادی حلال (غیر از محرّمات اعتکاف) مانند مطالعه و امثال آن اشکال ندارد.
س9) آیا در ایّام اعتکاف می شود نیّت روزه قضا نمود؟
ج9) بلی نیت روزه قضا اشکال ندارد.
س10) مسافر در چه شرائطی می تواند معتکف شود؟
ج10) چون از شرائط اصلی اعتکاف روزه گرفتن است، لذا مسافر یا باید قصد ده روز کند، و یا از قبل نذر کرده باشد که در سفر روزه بگیرد.
س11) اگر کسی در حال اعتکاف مریض شود و نتواند روزه بگیرد، حکم اعتکاف او چیست؟
ج11) باطل کردن روزه اعتکاف برای مریض اشکال ندارد، ولی اعتکاف نیز باطل می شود.
س12) حکم باطلکردن عمدی روزه و اعتکافچیست؟
ج12) انصراف از اعتکاف و باطل کردن روزه در روزهای اوّل و دوّم اشکال ندارد، ولی در روز سوّم جایز نیست و درصورت انصراف از اعتکاف یا ابطال روزه در روز سوّم، باید قضاء آن را بجای آورد.
س13) آیا اعمال امّ داود جزء اعمال اعتکاف است؟
ج13) دعا و عمل ام داود جزء اعمال اعتکاف نیست، بلکه از فرصت اعتکاف حسن استفاده می شود.
س14) با توجه به اینکه معامله و خرید و فروش به قصد درآمد در حال اعتکاف جایز نیست، آیا می شود در حال اعتکاف برای خرید و فروش وکیل گرفت؟
ج14) وکالت در حال اعتکاف برای خرید و فروش تجاری (کاسبی) صحیح نیست، ولی برای نیازمندیها اشکال ندارد.
س15) آیا مدّت اعتکاف فقط سه روز است، یا بیشتر از سه روز هم اعتکاف صحیح است؟
ج15) حدّاقل مدّت اعتکاف سه روز است و بیشتر از سه روز محدودیت ندارد، لکن پس از هر دو روز، اعتکاف و روزه روز سوّم واجب می شود.
س16) کفّاره محرّمات اعتکاف چیست؟
ج 16) کفاره اعتکاف در صورت وجوب کفّاره، همان کفّاره افطار عمدی روزه ماه مبارک رمضان است.
س17) آیا قضای اعتکاف را باید در همان مسجد که اعتکاف کرده بود انجام دهد یا در هر مسجد دیگر جایز است؟
ج 17) اگر مسجد بخصوصی را از طریق نذر و مانند آن برای خود واجب نکرده است، قضای اعتکاف در هر مسجد دیگر اشکال ندارد.
س18) در صورت وجود نیازمندیهای معتکف در داخل مسجد (مانند آب برای وضو) رفتن به خارج از مسجد بخاطر آنها جایز است؟
ج 18) در فرض مذکور خروج از مسجد برای معتکف جایز نیست، مگر آنکه در روز اوّل یا دوّم از اعتکاف منصرف شود.
س19) آیا قضاء اعتکاف فوری است یا خیر؟
ج 19) قضاء اعتکاف فوری نیست، لذا اگر زمان مشخص را نیّت نکرده باشد، در هر زمان می تواند انجام دهد.
س20) آیا اعتکاف فرزند بدون اذن پدر جایز است؟
ج 20) اگر باعث آزار والدین نباشد، اجازه لازم نیست.
|