س1) استفاده از طبل، سنج، شیپور و زنجیرهای دارای تیغ در دسته های عزاداری چه حکمی دارد؟
ج: استفاده از شیپور، طبل و سنج به نحو متعارف، اگر مطرب و لهوی نباشد، اشکال ندارد. ولی استفاده از زنجيرهای مزبور اگر موجب وهنمذهب در برابرمردم و يا باعث ضرر بدنی قابل توجهی باشد، جايز نيست.
س2) اگر حضور طولانی در عزاداری موجب قضا شدن نماز صبح شود تکلیف چیست؟
ج: بديهی است که نمازِ واجب، مقدم بر شرکت در مجالس عزاداری اهل بيت است و ترک نماز و فوت آن به بهانه شرکت در عزاداری امام حسين جايز نيست، ولی شرکت در عزاداری بهگونه ای که مزاحم نماز نباشد ممکن و از مستحبات مؤکد است.
س3) حرکت دسته های عزاداری در شبهای محرم تا دیر وقت همراه با بلندگو، طبل و نی چه حکمی دارد؟
ج: به راهانداختندسته هایعزاداری برایسيدالشهدا و اصحاب او و شرکت در امثال اين مراسم بسيار پسنديده و مطلوب است و از بزرگترين اعمالی است که انسان را به خداوند نزديک می کند، ولی بايد از هر عملی که باعث اذيّت ديگران می شود و يا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهيز کرد.
س 4) استفاده از آلات موسیقی جدید مانند اُرگ و امثال آن در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟
ج: استفاده از آلات موسيقی، مناسب با عزاداری سالار شهيدان نيست و شايسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قديم متداول بوده برگزار شود.
س 5) اعمالی که موجب وهن به مذهب میشود و ضرر بدنی دارد مانند: قمه زنی و سوراخ کردن گوشت بدن و آویزان کردن قفل و سنگ کیلو به آن و همچنین صورت و سینه خود را بر زمین کشیدن به گونهای که از آن خون جاری شود، چه حکمی دارد؟
ج: هرنوع اعمالی که منجر به ضرر بدنی قابل توجه و يا موجب وهن مذهب شود، جايز نيست.
س 6) آیا قمه زدن بهصورت غیرعلنی حلال است یا اینکه فتوای شریف حضرت عالی عمومیت دارد؟
ج: قمه زنی علاوه بر اينکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه ای در عصر ائمه و زمانهای بعد از آن ندارد و تأييدی هم به شکل خاص يا عام از معصوم در مورد آن نرسيده است، چون در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می شود، بنابراين در هيچ حالتی جايز نيست.
س7) برهنهشدن در مراسم عزايحضرتابيعبدالله برای سینه یا زنجیر زدن چه حکمي دارد؟
ج: هر چند که طبق فتوای حضرت امام لخت و برهنه بودن هنگام عزاداري إشكال ندارد، مگر در صورتىكه مفسده داشته باشد و برای زنها واجب است از نگاه كردن به بدن نامحرم اجتناب نمايند، ولی مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودهاند که: در عزاداری، مردها برهنه نشوند، چون ممکن است هم در معرض دید نامحرمان باشند و هم دشمنان از این مسئله برای تبلیغ علیه مکتب اهلبیت استفاده کند.
س8) استفاده از برق شهری بصورت مستقیم برای تکیههای عزاداری یا هیئت چه حکمی دارد؟
ج: عزاداران حضرت سیدالشهداء باید قانون و مقرّرات را بیش از دیگران رعایت کنند، لذا استفاده از برق اگر با مجوز باشد اشکال ندارد؛ اما بدون مجوز خلاف شرع و موجب ضمان است، و باید هزینه آن پرداخت گردد.
س9) آیا پوشیدن لباس سیاه در ایام عزاداری سیدالشهداء مکروه است یا خیر؟
ج: با توجه به اینکه پوشیدنِ لباس سیاه در سوگواری حضرت امام حسین(ع) و ائمه بزرگوار، نشانه عزادار بودن است، لذا کراهت ندارد.
س10) آیا میشود باقیمانده پول و امکانات مراسم و مناسبتهای دیگر در ماهمحرّم برایعزاداری مصرفکرد؟
ج: اگر پول و امکانات را برای مطلق عزاداری اهل بیت داده باشند، در هر عزاداری دیگر می توان خرج نمود، ولی اگر برای یک مناسبت خاص داده باشند، در غیر آن مناسبت نمیتوان خرج نمود، مگرآنکه ازخود آنان اجازه گرفته شود.
س11) نذر کرده ام سفره حضرت اباالفضل(ع) در منزل داشته باشم، ولی عمل به آن مقدور نیست، آیا میتوانم جابجا نمایم؟
ج:اگر نذر با شرایط شرعی واجب شده باشد، ولی فعلاً عمل به آن مقدور نباشد، نذر ساقط می شود تا زمان امکان عمل.
س8) استفاده از برق شهری بصورت مستقیم برای تکیههای عزاداری یا هیئت چه حکمی دارد؟
ج: عزاداران حضرت سیدالشهداء(ع) باید قانون و مقرّرات را بیش از دیگران رعایت کنند، لذا استفاده از برق اگر با مجوز باشد اشکال ندارد؛ اما بدون مجوز خلاف شرع و موجب ضمان است، و باید هزینه آن پرداخت گردد.
س9) آیا پوشیدن لباس سیاه در ایام عزاداری سیدالشهداء(ع) مکروه است یا خیر؟
ج: با توجه به اینکه پوشیدنِ لباس سیاه در سوگواری حضرت امام حسین(ع) و ائمه بزرگوار، نشانه عزادار بودن است، لذا کراهت ندارد.
س10) آیا میشود باقیمانده پول و امکانات مراسم و مناسبتهای دیگر در ماهمحرّم برایعزاداری مصرفکرد؟
ج: اگر پول و امکانات را برای مطلق عزاداری اهل بیت داده باشند، در هر عزاداری دیگر می توان خرج نمود، ولی اگر برای یک مناسبت خاص داده باشند، در غیر آن مناسبت نمیتوان خرج نمود، مگرآنکه ازخود آنان اجازه گرفته شود.
س11) نذر کرده ام سفره حضرت اباالفضل(ع) در منزل داشته باشم، ولی عمل به آن مقدور نیست، آیا میتوانم جابجا نمایم؟
ج: اگر نذر با شرایط شرعی واجب شده باشد، ولی فعلاً عمل به آن مقدور نباشد، نذر ساقط می شود تا زمان امکان عمل.
قالَ رَسُولُ اللّهِ
اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ عليه السّلام حَرارَهً
فى قُلُوبِ الْمُؤمنينَ لا تَبْرَدُ اَبَداً.
براى شهادت امام حسين،
حرارت و گرمايى در دلهاى مؤ منان است
كه هرگز سرد و خاموش نمى شود.
(جامع احاديث الشيعه ، ج 12، ص 556)
|