س1) ورود بسيجيان يا پاسداران به عرصه پيشگيري و مقابله با جرائم اينترنتي با توجه به اينكه اغلب جرائم و تخلفات ضداخلاقي مبتذل و مستهجن هستند، چه حكمي دارد؟
ج) پيشگيري و مقابله با جرائم اينترنتي از وظائف شخصي پاسداران يا بسيجيان نبوده و طبعاً با توجه به خوف وقوع در حرام، ورود آنان جایز نیست. البتّه در صورتی که به عنوان وظيفه براي سازمان سپاه يا بسيج مصوب شود، افراد گزینش شده و آموزش ديده با رعايت موازین شرعي در چارچوب دستورالعمل و وظائف مصوب ميتوانند به عنوان تكليف وارد عمل شوند.
س2) با توجه بهپيشرفت فناوري و توسعهفضايمجازي و شبكههاي اجتماعي مانند وايبر، واتسآپ، تلگرام و...، و همچنین استفاده از سایت فیلتر شده فیس بوک حكم شرعي استفاده از اين شبكهها چيست؟
ج) بطور كلي اگر استفاده از شبكههاي اجتماعي مستلزم مفسده نبوده (مانند ترويج فساد، نشر اكاذيب و...) و يا خوف وقوع در گناه نباشد و يا موجب تأييد و تقویت دشمنان اسلام نشود، اشکال ندارد. البته رعایت قوانین رسمی کشور و ضوابط و مقررات سازمانی شرعاً الزامی است.
س3) حکم شکستن قفل سىدى يا کپىرايت و همچنین حکم خريد چنين سىدىهايى چيست؟
ج) لازم است كه در نسخه بردارى و تكثير سىدى حقوق صاحبان آنها رعايت شود، تکثیر و خريد آن بدون اجازه خالى از اشكال نيست، و رعايت قوانين مربوطه لازم است.
س4) برخی افراد مثل خبرنگاران به سبب موقعیت شغلی، باید به سایتهای فیلتر شده رجوع کنند و اخبار و اطلاعاتی کسب کنند که معمولا در سایتهای مجاز وجود ندارد. حکم شرعی استفاده از سایتهای فیلتر شده برای ضرورت شغلی چیست؟
ج) بهطور کلی، استفاده از فیلترشکن تابع قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامى است و تخلف از مقررات جایز نیست.
س5) آیا چت کردن نوشتاری با نامحرم در فضای مجازی، یا ارسال پیامک جایز است یا خیر؟
ج) این گونه ارتباطها خالی از مفسده نیست و غالبا پیامدهای منفی به همراه دارد، مگر اینکه مقدمه ازدواج یا ضرورت دیگری در بین باشد که در این صورت به مقداری که لازم است، و مفسده ندارد، اشکال ندارد.
س6) همانطورکه زن برای خروج از خانه نیاز به اجازه شوهر دارد. آیا جهت ورود به فضای مجازی وارتباط بادیگران دراین فضا نیزاذن واجازه شوهر لازم است؟
ج) اگر مستلزم تصرف در اموال شوهر نباشد، اجازه لازم نیست، ولکن ارتباط با نامحرم که غالباً مستلزم مفسده و یا خوف ارتکاب گناه در آن وجود دارد، جایز نیست.
س7) مشاهده فیلمهایی که گاهی در بردارنده اهانت به مقدسات جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری هستند، چه حکمی دارد؟
ج) واجب است از آنها اجتناب شود.
س8) در حين كار با شبكه اينترنت گاهي در كنار برخي از مقالات، عكس هاي مبتذل ديده مي شود كه ناگزير از ديدن آنها هستيم؛ تکلیف چیست؟
ج) نگاه كردن به تصاوير زنان نامحرم اگر از روي لذت بوده و یا خوف افتادن به گناه باشد جايز نيست، و در صورت نياز به استفاده از اينترنت حتي المقدور از ديدن چنين تصاويري بايد پرهيز نمود و الا در صورت مفسده اصل استفاده از شبكه اينترنت جاي تأمل دارد.
س9) جهت پياده كردن برخي از لوحهاي فشرده ناچار به مشاهده اطلاعات تصويري هستيم كه احيانا فيلمهاي مبتذل و مستهجن يا سايتهاي اينترنتي و ماهواره كه ابزار فعاليت رسانههاي ضدانقلاب است وجود دارد، تکلیف چیست؟
ج) نظر به اينكه «حفظ نظام اسلامي در رأس امور و از اوجب واجبات است»، در صورتيكه ضرورت کاری ايجاب كند و هيچ راهي جز موارد مذكور نباشد، با تشخيص مسئولين ذيصلاح در حدّ ضرورت اشكال ندارد. ولی باید به مقدار ضرورت اکتفا شود و از نگاه ریبه و با شهوت نیز پرهیز گردد. و همچنین با نقل آنها به دیگران اشاعه فحشاء، یا افشاء اسرار صورت نگیرد.
س10) افراديکه اقدام بهراهاندازي كافينت مينمايند، چنانچه بدانند مشتري از ابزاري كه در اختيارش قرار گرفته استفاده حرام ميكند، آيا ميتوانند آن را در اختيار مشتري قرار داده و كسب درآمد نمايند؟
ج) در صورت علم به استفاده حرام، جايز نيست در اختيار آنها قرار دهند و كسب درآمد از اين طريقنيز اشكال دارد؛ ولي در صورت شك در اينكه مشتري از آن بصورت حرام استفاده ميكند یا خیر، اشكال ندارد.
س11) در منطقه ما اینترنت وایرلسی وجود دارد که مالک آن میتواند بر روی آن رمز بگذارد، اما این کار را نکرده و فرکانس در فضا منتشر است و بدون زحمت میشود از آن استفاده کرد، آیا مجاز هستیم از آن استفاده کنیم یا خیر؟
ج) اگر نگذاشتن قفل نشانه رضایت استفاده دیگران است اشکال ندارد، در غیر اینصورت جایز نیست.
س12) عدّهای مدام با ارسال پیامکهای مختلف، یا درج مطلب در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، کمبودها و ضعفهای جمهوری اسلامی را مطرح میکنند،
اشاعه وبهاشتراکگذاشتن ایننوع مطالب چهحکمیدارد؟
ج) هرمطلبی که موجبتضعیف یا بدنامی چهرهجمهوری اسلامی در برابر کفر و استکبار جهانی شود، جایز نیست.
س13) تکثیر نرم افزارهایی که قبلاً توسط فرد یا افراد دیگری قفل آنها شکسته شده و در بازار به صورت معمول رایت و توزیع میشوند، چه حکمی دارد؟
ج) احوط آن است که حق صاحب لوح فشرده نسبت به تکثیر آن رعایت شود و بدون اجازه تکثیر و توزیع نشود.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ:
يَا جَابِرُ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ مَنْ صَامَ نَهَارَهُ
وَ قَامَ وِرْداً مِنْ لَيْلِهِ وَ عَفَّ بَطْنَهُ
وَ فَرْجَهُ وَ كَفَّ لِسَانَهُ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ
كَخُرُوجِهِ مِنَ الشَّهْرِ
فَقَالَ جَابِرٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَحْسَنَ هَذَا الْحَدِيثَ
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ يَا جَابِرُ وَ مَا أَشَدَّ هَذِهِ الشُّرُوط.
امام باقر عليهالسلام فرمود:
پيامبر خدا به جابر بن عبدالله فرمود:
«اى جابر! اين، ماه رمضان است.
هر كس روزش را روزه بدارد
و بخشى از شبش را به عبادت برخيزد
و شكم و شهوتش را پاك نگه دارد و زبانش را حفظ كند،
از گناهانش بيرون مىشود،
آنگونه كه از اين ماه بيرون مىشود
جابر گفت: اى پيامبر خدا! اين سخن، چه نيكوست!
پيامبر خدا فرمود:
«اى جابر! و اين شرط ها چه سخت است»
(اصول كافي، ج4، ص87، ح2)
|