س1) مؤسسهای سالانه چندین بار سبد غذایی بین بیماران مستمندِ تحت پوشش خود، توزیع مینماید، آیا میتوان کفاره روزه را برای تأمین هزینه سبد غذایی مستمندان مذکور هزینه نمود؟
ج) مصرف کفاره به نحو مذکور صحیح نیست بلکه باید مکلف به موسسه مذکور وکالت دهد که با آن پول به مقدار کفاره طعامی که کفایت در کفاره می کند، تهیه و تحویل فقیر دهد.
س2) خیریهای مبلغی کفاره روزه جمعآوری کرده است که کفاف همه نیازمندان آن محل را نمیدهد، آیا میتواند با ضمیمه کردن اموال دیگری که از طریق مردمی جمعآوری کرده است برای فقرا طعام دهد؟
ج) باید بر طبق وکالتی که از طرف پرداخت کنندۀ کفاره گرفته، عمل و صرف مورد کفاره شود و اضافه کردن مبالغ مذکور از جای دیگر کافی نیست.
س3) آیا کفاره روزه را میشود در مسجد هزینه کرد؟
ج) مصرف کفاره فقط فقرا هستند که اگر کفاره عمد باشد مورد مصرف آن اطعام شصت فقیر و یا به هر کدام از شصت فقیر یک مد طعام (تقریبا 750 گرم گندم یا برنج یا نان و مانند آن) داده شود؛ و اگر غیر عمد باشد یک مد طعام برای هر روز افطار میباشد.
س4) اگر کسی کفاره روزه را به شکل اطعام فقیر بخواهد پرداخت کند، آیا میتواند فقرای شهر غیر محل سکونتش را اطعام کند؟
ج) بله می تواند اطعام را در شهر دیگر انجام دهد.
س5) آيا كفّاره روزه را مىتوان به واجبالنفقه پرداخت؟
ج) كفّاره روزه را نمىتوان به واجب النفقه داد؛ ولى پرداخت آن به خويشاوندان فقير اشكال ندارد.
س6) آیا کفاره واجب را میتوان بهسادات مستحقداد؟
ج)اشکال ندارد، هر چند احتیاط مستحب آن است که غیر سید به سید کفاره ندهد.
س7) آيا كفّاره روزه را مىتوان در امور فرهنگى، جشن ازدواج و مانند آن صرف كرد؟
ج) خير، صرف آن در اين امور جايز نيست و بايد با آن فقيران را اطعام كرد.
س8) آيا به جاى نان مىتوان ماکارونى که از جنس نان است به عنوان کفّاره به مستمندان داد؟
ج) مانعى ندارد.
س9) آيا در كفارهعمد مىشود به يك فقير 60 مرتبه غذا داد؟ يا پول آن را به يك فقير داد تا با آن براى خود طعام تهيّه كند؟
ج) نمىتوان يك فقير را بيش از يك بار سير نمود، يا به او بيش از يك مدّ طعام پرداخت.
س10) اگر شخصى وکيل در غذا دادن به عدهاى از مساکين شود، آيا مىتواند اُجرت کار و پختن غذا را از اموالى که به عنوان کفّاره به او داده شده است، بردارد؟
ج) مطالبه اجرت کار و پخت غذا براى وى جايز است، ولى نمىتواند آن را بابت کفّاره حساب نمايد و يا از اموالى که بايد به عنوان کفّاره به فقرا داده شود، بردارد.
س11) آیا با یأس از رفع عذر تا ماه رمضان آینده میتوان قبل از رسیدن ماه مبارک آینده، کفاره را پرداخت نمود؟
ج) نمی تواند و باید تاماه مبارک رمضان آینده صبر کند و اگر قضا را نگرفت آن وقت کفاره بپردازد.
س12) زنی به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست، در این صورت آیا کفّاره بر او واجب است یا بر شوهرش؟
ج) اگر افطار روزه ماه رمضان از جهت بيمارى و تأخير قضاى آن هم از جهت ادامه بيمارى بوده است، براى هر روز يک مدّ طعام به عنوان فديه بر خود زن واجب است و چيزى بر عهده شوهرش نيست.
س13) اگر کسی عمدا افطار کند ولی بعد از آن امساک ننماید، آیا مجددا کفاره بر او واجب میشود؟
ج) در هر صورت افطار عمدی روزه موجب قضا و کفاره است. اما بعد از افطار عمدی گرچه امساک واجب است ولی اگر امساک نکند، کفاره مجدد واجب نمیشود مگر مرتکب جماع یا استمناء شود که دراین صورت به عدد ارتکاب، بنابر احتیاط واجب کفاره تکرار میشود.
س14) حکم کسى که با آميزش جنسى حرام يا استمنا يا خوردن و نوشيدن حرام روزه خود را در ماه رمضان باطل نموده چيست؟
ج) در فرض مرقوم بايد شصت روز روزه بگيرد و يا شصت مسکين را اطعام نمايد و احتياط مستحبّ آن است که هر دو را انجام دهد.
س15) اگر هیچ یک از سه وظیفهئی را که مخیر میان آنها است، نتواند انجام دهد، وظیفه چیست؟
ج) باید به هر تعداد فقیر که قادر است، غذا بدهد و احتیاط آن است که استغفار نیز بکند. و اگر به هیچ وجه قادر بر دادن غذا به فقرا نیست کافی است که استغفار کند.البته اگر بعدها تمکن پیدا کرد که روزه بگیرد یا به فقرا غذا دهد، احتیاط آن است که این کار را بکند، اگرچه کفایت استغفار، بعید نیست.
س16) آیا وجوب پرداخت کفاره فوری است؟
ج) کسی که کفاره بر او واجب شده، لازم نيست که آن را فوراً بدهد، ولی نبايد آن را به قدری تأخير بيندازد که کوتاهی در ادای واجب شمرده شود.
س17) اگر از سالها قبل کفارهای را بدهکار باشد آیا چیزی به آن اضافه میشود؟
ج) کفارهی واجب را اگر چند سال بگذرد و ندهد، چيزی بر آن اضافه نمیشود، ولی هنگام پرداخت باید به قیمت زمان پرداخت محاسبه نماید.
س18) اگر زن باردار يا شيرده، در صورت ترس بر خودش يا فرزندش روزه را ترك كند و عذرش تا ماه رمضان آينده ادامه داشته باشد، آيا برای هر روز دو کفاره واجب است يا يكی كافی است؟
ج) با فرض استمرار عذرش تا ماه رمضان سال بعد، بيش از يك فديه بر او واجب نيست.
رسول مکرم اسلام(ص) فرمود:
أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ
وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ
ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش،
به شما روى آورده است ماهى است
که در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید؛
نَفَسهایتان در آن ، تسبیح است،
خوابتان در آن ، عبادت ، عملتان در آن ،
پذیرفته و دعایتان در آن ، مورد اجابت است
پس با نیّتهاى راست و دلهاى پاک ،
از پروردگارتان بخواهید
«أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ »
تا براى روزه دارىِ آن و تلاوت کتاب خویش ، توفیقتان دهد.
|