مبطلات روزه 2
*باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح
مسأله 1) اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نكند، يا اگر وظيفه او تيمّم است عمداً تيمّم ننمايد، روزه اش باطل است.
مسأله 2) كسي كه جنب است و مي خواهد روزه واجبي بگيردكه مثل روزه رمضان وقت آن معيّن است، چنانچه عمداً غسل نكند تا وقت تنگ شود ، مي تواند با تيمّم روزه بگيرد و صحيح است.
مسأله 3) اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش كند و بعد از يك روز يادش بيايد ، بايد روزه آن روز را قضا نمايد و اگر بعد از چند روز يادش بيايد ،بايد روزه هر چند روزي را كه يقين دارد جنب بوده قضا نمايد . مثلاً اگر نمي داند سه روز جنب بوده يا چهار روز، بايد روزه سه روز را قضا كند.
مسأله 4) كسي كه در شب ماه رمضان براي هيچ كدام از غسل و تيمّم وقت ندارد، اگر خود را جنب كند ، روزه اش باطل است و قضا و كفّاره بر او واجب مي شود، ولي اگر براي تيمّم وقت دارد، چنانچه خود را جنب كند، با تيمّم روزه او صحيح است ولي گناهكار است.
مسأله 5) كسي كه در شب ماه رمضان جنب است و مي داند كه اگر بخوابد تا صبح بيدار نمي شود، نبايد بخوابدو چنانچه بخوابدوتا صبح بيدار نشود،روزه اش باطل است وقضا و كفّاره بر او واجب مي شود.
مسأله 6) اگر روزه دار در روز محتلم شود ، واجب نيست فوراً غسل كند.
مسأله 7) هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده، اگر چه بداند پيش از اذان محتلم شده، روزه او صحيح است .
مساله 8) اگر روزه دار در روز محتلم شود، واجب نیست فوراً غسل کند .
مسأله 9) کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند یا احتمال می دهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه تصمیم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند و با این تصمیم بخوابد و تا اذان خواب بماند روزه اش صحیح است.
مساله 10) هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده، اگرچه بداند پیش از اذان محتلم شده، روزۀ او صحیح است.
مساله 11) کسی که مس میت کرده یعنی جایی از بدن خود را به بدن میت رسانده، می تواند بدون غسل مس میت روزه بگیرد، و اگر در حال روزه هم میت را مس نماید، روزۀ او باطل نمی شود.
مساله 12) اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمداً غسل نکند، یا اگر وظیفۀ او تیمم است عمداً تیمم نکند روزه اش باطل است.
مساله 13) اگر زن بعد از اذان صبح از خون حیض یا نفاس پاک شود، یا در بین روز خون حیض یا نفاس بیند اگرچه نزدیک مغرب باشد، روزۀ او باطل است.
مساله 14) اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای غسل وقت نداشته باشد، چنانچه بخواهد روزۀ ماه رمضان یا قضای آن را بگیرد باید تیمم نماید و روزه اش صحیح است.
مساله 16) اگر زن غسل حیض یا نفاس را فراموش کند و بعد از یک روز یا چند روز یادش بیاید، روزه هایی که گرفته صحیح است.
مساله 17) اگر زن پیش از اذان صبح در ماه رمضان از حیض یا نفاس پاک شود و در غسل کردن کوتاهی کند و تا اذان غسل نکند و در تنگی وقت تیمم هم نکند، روزه اش باطل است. ولی چنانچه غسل نکردنش براثرکوتاهی نباشد مثلاً منتظر باشد که حمام زنانهشود، و تا اذان غسل نکند، در صورتی که تیمم کند روزۀ او صحیح است.
مساله 18) اگر زنی که در حال استحاضه است، غسل های خود را به تفصیلی که در احکام استحاضه گفته شده است به جا آورد، روزۀ او صحیح است.
پرسش و پاسخ شرعی
س1)کسى که در شب ماه رمضان وظيفه دارد غسل کند، اگر به دليل تنگى وقت يا مضرّ بودن آب و امثال آن نتواند غسل کند،وظیفه اش چیست؟
ج) بايد پيش از اذان صبح، تيمّم كند و روزه او صحيح است؛ و اگر تيمّم هم نکند، روزهاش صحيح نيست.
س2) اگر فرد جنب در ماه رمضان عمداً غسل نكند تا وقت تنگ شود و با تيمم وارد صبح شود، حكم روزهاش چيست؟
ج) روزهاش صحيح است گرچه در فرض سؤال مرتكب معصيت شده است
س3)اگر غسل جنابت را فراموش کند و در اثناء روز به يادش بيفتد، چه حکمى دارد؟
ج) اگر در روزه ماه رمضان غسل جنابت را در شب تا طلوع فجر فراموش کند و با حالت جنابت صبح نمايد، روزهاش باطل است وبایدقضانماید.
س4)اگر فرد جنب نزديک اذان صبح از خواب بيدار شده و اقدام به غسل نمايد اما قبل از اتمام غسل اذان گفته شود، روزه او چه حکمى پيدا مىنمايد؟
ج) اگر با علم يا گمان به اينكه وقت براى غسل دارد، شروع به غسل كرده، كفايت مىكند و روزهاش صحيح است.
س5)اگر مکلّف در شب ماه رمضان قبل از اذان صبح بيدار شود و ببيند که محتلم شده است و دوباره پيش از اذان صبح به اميد اينکه براى غسل کردن بيدار مىشود بخوابد و تا بعد از طلوع آفتاب در خواب بماند ، روزه آن روز او چه حکمى دارد؟
ج) در فرض سؤال که خوابِ اول است روزهاش صحيح است ولى اگر دوباره خوابيد و تا صبح بيدار نشد بايد قضاى آن روز را بهجا آورد.
منظور از برتری این ماه نسبت به هزار ماه
شخصی به نام حُمران از امام باقر علیه السلام می پرسد:
مقصود از این آیه که «شب قدر، بهتر از هزار ماه است» چیست؟
امام علیه السلام فرمود: العَمَلُ الصّالِحُ فیها مِنَ الصَّلاةِ وَالزَّكاةِ وأنواعِ الخَیرِ، خَیرٌ مِنَ العَمَلِ فی ألفِ شَهرٍ لَیسَ فیها لَیلَةُ القَدر ؛
در آن شب، كار شایسته (مثل: نماز و زكات و خوبىهاى گوناگون) بهتر از كار در هزار ماهى است كه شب قدر در آنها نباشد)
کافی ج4،ص157
|