س1) معذورین از روزه چه کسانی هستند؟
ج) معذورین افراد زیرهستند و روزه برآنها واجبنیست:
1) کسانی که فاقد شرایط وجوب روزه هستند، مانند؛ کودکنابالغ، دیوانه،فردبیهوش،مسافر،زنحایضونفساء.
2) شخص پیر و کسی که روزه برایش مشقت دارد.
3) بانویی که وضع حملش نزدیک است و روزه برای حملش ضرر دارد.
4) بانویی که بچه شیر می دهد، و روزه برای بچه یا خودش ضرر دارد.
5) بیماری که روزه برایش ضرر دارد و یا روزه موجب شدت بیماریش می شود.
6) بیماری که زیاد تشنه می شود، و نمی تواند تشنگی را تحمل نماید.
س2) اگر كسي بخاطر ضرر و يا به دلیل مشقت زياد روزهاش را افطار کند، چه وظيفهاي دارد؟
ج)فقط قضاى روزهها بر او واجب است، وكفاره ندارد.
س3) اگر كسي فقط به احتمال ترس از ضرر، روزهاش را افطار نمايد چه حكمي دارد؟
ج) با احتمال ضرر روزه را نمیشود افطارکرد، لذا علاوه بر قضا، کفّاره هم بر او واجب ميشود.
س4) اگر شخص جنب در ماه رمضان عمداً غسل نكند تا وقت تنگ شود و با تيمم وارد صبح شود، حكم روزهاش چيست؟
ج) روزهاش صحيح است، گرچه در فرض سؤال مرتكب معصيت شده است.
س5) افرادي كه بخاطر كهولت سن و مشقت نمیتوانند روزه بگیرند، چه تکلیفی دارند؟
ج) بايد براي هر روز يك مد طعام کفاره به فقير بدهند.البتّه اگر بعد از ماه رمضان بتوانند روزه بگيرند، بنابر احتياط واجب بايد قضاي روزههايي را كه نگرفتهاند، بگیرند.
س6) اشخاصي كه نميتوانند تشنگي را تحمّل كنند، و يا تحمل تشنگي همراه با مشقّت زیاد است، چه تکلیفی دارند؟
ج) بر کسانی که نمیتوانند تشنگی را تحمل کنند، روزه واجب نيست، ولي در صورت دوم كه تحمل تشنگی همراه با مشقت است، بنابر احتياط واجب، بيشترازمقداري كه ناچارند آب نياشامند، و اگر بتوانند بنابراحتياط واجب، بايد بعداً روزهها را قضا نمایند و برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.
س7) اندازه یک مدّ طعام که در کفاره روزه گفته میشود چه مقدار است و قیمت آن چقدر است؟
ج) یک مد طعام هفتصد و پنجاه گرم (تقریباً ده سیر) برنج، گندم، جو، آرد و نان و مانند آن و یا معادل قیمت آنها است و حداقل قیمت آن امروز تقریباً هزار و دویست تومان است.
س8) شخصى كه در شب ماه رمضان، غسل جنابت را فراموش كرده و با حال جنابت صبح كرده، روزهاش چه حكمي دارد؟
ج) روزهاش باطل است و باید روزۀآنروز را قضا نماید، وقضاىروزهماهرمضاننيزبنابراحتياط همينحكمرا دارد، ولی در سایر روزهها، روزه بر اثر آن باطل نمیشود
س9) اگر كسي بهواسطه عذري نتواند روزه بگيرد وعذر او تا ماه رمضان سالبعد طول بکشد، تكليفش چيست؟
ج) اگرعذرش بيماري بوده و تا ماه رمضان سال بعد طول بکشد، قضاى روزههایى را که نگرفته بر او واجب نیست، ولي باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. اما اگر عذر ديگري غیر از بیماری (مانند مسافرت) باشد، و عذر او تا رمضان بعد باقى بماند، روزههایى را که نگرفته باید قضا کند، و بنابر احتياط مستحب براي هر روز يك مد طعام هم به فقير بدهد.
س10) اگر كسي به واسطه عذري نتواند روزه بگيرد و عذر او مرتفع شود، ولي عذر ديگري پيداكندكه تا ماه رمضان بعد نتواند روزه بگيرد چه تكليفي دارد؟
ج) باید روزههایی را که نگرفته قضا نماید.
س11) مسافرى كه به خاطر جهل به مسأله، قبل از رسيدن به وطن افطار كرده است، تكليفش چيست؟
ج) روزهاش باطل، و قضاي آن واجب است، ولى اگر از مسأله غافل بوده است، كفّاره ندارد.
س12)كسى كه چند سال مريض بوده و نتوانسته روزه ماه رمضان و قضاى آن را به جا آورد، تكليفش چيست؟
ج) قضای سال های گذشته لازم نیست و فقط باید بر هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد، و در صورت بهبودی،اگر تا رمضان آينده به مقدار قضا وقت داشته باشد، بايد قضاى سال آخر را بگیرد.
س13) اگر کسی روزه را تا حدى که میتواند بگیرد، ولی بر اثر تشنگى و گرسنگى زیاد، ادامه روزه براى او غیرممکن شود و بهناچار افطار نمايد، آيا كفاره بر او واجب ميشود؟
ج) فقط قضابر او واجباست وکفّارهندارد،ودرموردتشنگی احتياط واجب آن است که تا پایان روز امساک نمايد.
س14) اگر كسي بخاطر سنگساز بودن كليههايش بنا به توصيه دكتر متخصص نبايد روزه بگيرد، اما با نوشيدن سه ليوان آب در يك يا سه نوبت عذرش برطرف شده و ميتواند روزهاش را ادامه دهد، آيا با اين وصف روزهاش صحيح است؟
ج) اگر جلوگيرى از بيمارى مستلزم نوشيدن آب يا ساير مايعات در طول روز باشد، روزه گرفتن واجب نيست، بلکه جايز هم نيست و با نوشيدن آب، روزه باطل مىشود.
س15) اگر کسىبهعلت تشنگىزيادقصدکندکه آببنوشد، ولى بعداً پشيمان شود، آيا روزهاش باطل مىشود؟
ج) در فرض سؤال صحّت روزه او محل اشكال است و احتياطواجب آناست كهروزه را تمامكند و بعداً قضانمايد.
س16) اگر روزه دار به سبب بی اطلاعی از احکام شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل میکند، مثل آنکه نداند سر زیر آب کردن روزه را باطل میکند و سر را زیر آب کند، تکلیفش چیست؟
ج) روزهاش باطل است و باید آن را قضا نماید، ولی کفاره بر او واجب نیست..
|