بسم الله الرحمن الرحیم
(نشریه موازین شماره 239) آسیبهای سازمانی8
ح )آسیبهای مربوط به تربیت بدنی
1)فعاليّت سپاه و بسيج در امر ورزش خارج از چهارچوب ضوابط و مقررات مربوطه
2)هرنوع ورزش مفسده انگیزمانند ورزشهایی که همراه با موسیقى لهوى متناسب با مجالس گناه و معصیت باشدویا بهگونهاى باشدکه شهوت راتحریک کند ویا مستلزم کار حرام و یا ترتب مفسدهای باشد. س1)استفاده ازگروههاي موسيقي محلي نوازندگي(چوببازي) دربرنامههاي بسيج چه حكمي دارد؟ ج)نفس چوببازي كه نوعي ورزش به حساب ميآيد، اشكال ندارد؛ ولي اگر ضمائم آن از نوع موسيقي مطرب لهوي كه مخصوص مجالس لهو و لعب است باشد ،خلاف شرع است و جايز نيست.
3)دریافت پول از بازنده وپرداخت آن به برنده ها
س1) حکم شرکت در مسابقه ای که از خود بازیکنان پول جمع کرده و از آن پول به برنده جایزه می دهند،چیست؟ ج)اگر از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، همان شرط بندی حرام است، لکن اگر برگزارکننده مسابقه مبلغی را از شرکت کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دریافت کند و بعد از مالکیت با مال خود جایزه بخرد، مانعی ندارد.(لیدراستفتاءات فروردین 1396) س2) آیا شرط بندی سر مسابقه اشکالی دارد؟
ج)اگربه صورتی نباشدکه ازبازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند مانعی ندارد؛ و إلاّ صورت شرعی ندارد، و حرام است.
4) پرداختن بانوان به امور و مسابقاتي[مانند:دوچرخه سواري ونظائرآن] كه مغایر با شأن آنان بوده ویامنافات با ارزشهاي جامعه اسلامي داشته ویامفاسدی[نظیر: مراعات نکردن پوشش اسلامی ویا جلب توجه نامحرم و امثال اينها] برآنهامترتب گردد، س) حکم دوچرخه سواری برای بانوان چیست؟ ج)دوچرخه سواری زنان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم است، جایز نیست.
آيا دوچرخه سواري بانوان در فضاي محصور اشكال دارد يا نه؟ آيا تربيت بدني در سپاه و بسيج براي خواهران حق همكاري و ورود به اينگونه مسابقات را دارند يا خير؟
5)بازي كردن با شطرنج در مراکز سپاه طبق فتواي مقام معظم رهبري (مدظله العالي)، اگر بر حسب تشخيص شخص مكلف،شطرنج از آلات قمار محسوب نباشد اشكال ندارد، ولي با توجه به شبههاي كه در مصداق وجود دارد و با توجه به مصالح سپاه، مناسب نیست در پادگانها و ساير مراكز اداري سپاه انجام گيرد.
6)انجام هرنوع بازی که همراه باشرط بندی باشد ولوباآلات قمار نباشد. س)آیا شرط بندی با پول یا غیر آن در بازی با غیر آلات قمار جایز است؟ ج) شرط بندی در بازی جایز نیست؛ هرچند بازی با غیر آلات قمار باشد.
7)بازي با چيزي كه عرفاً از آلات قمار محسوب مي شود، مطلقاً حرام است حتي اگر براي سرگرمي و بدون شرط بندي باشد.
8)انجام تمرين ورزش هاي رزمي برادران سپاهي و بسيجي در زيرزمين مسجد درصورتی که موجب وهن مسجد باشد و احترام مسجد حفظ نشود ویا با اهداف وقف و نيت واقف منافات داشته باشد. ویا با بدون اذن متولي و متصديان امر باشد؛و اگر شرعاً محل تمرینها حكم مسجد را داشته باشد، اضافه بر شرائط فوق، نباید با عذر شرعي، مانند جنابت وارد شوند ونیز بایدطهارت آن را رعايت و در صورت نجس شدن فوراً تطهير نمايند.
9)شركت نكردن در ورزش، عدم رعايت ضوابط ابلاغي محسوب شده و در صورت پرداختن به امور شخصي نيازمند مرخصي مي باشد.
10)شرط بندی در بازی رایانه ای که دوگروه بازی و شرط می کنند که هر گروهی که باخت، هزینه این بازی را به صاحب رایانه بپردازد، حرام است.
11)بازی با ورق وپاسور و نیزحضور در مجالس آن س)بازی باورق بدون شرط بندی و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد و فقط برای سرگرمی و مشغول بودن، ونیز حضور در مجالس بازی با ورق برای تفریح چه حکمی دارد؟ ج) بازی با ورقی که عرفاً از آلات قمار محسوب می شود، بهطور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازی با آلات قمار شرکت کند.
12)صدمه زدن به دیگران در ورزشهای رزمی، درصورتی که ضرر قابل توجهی باشد و طرف مقابل رضایت نداشته باشد و درصورت برائت از ضمان نگرفتن ازطرف مقابل پرداخت دیه نیزواجب می شود.
13) دیدن مسابقات ورزشی آقایان توسط بانوان، اگر به قصد لذت و ریبه بوده و یا در آن خوف ارتکاب گناه و فساد وجود داشته باشد
س)دیدن مسابقات ورزشی از قبیل فوتبال و والیبال و کشتی و امثال اینها به طور زنده و غیر زنده ی آقایان، برای بانوان چه حکمی دارد؟
ج) اگر مشاهده ی آن به قصد لذت و ریبه بوده و یا در آن خوف ارتکاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جایز نیست؛ و اگر به صورت زنده و مستقیم از تلویزیون ببینند، بنابر احتیاط، جایز نیست؛ و در غیر صُوَر مذکور، اشکال ندارد.
دریافت نشریه موازین شماره 239 (مخصوص چاپ)
|