موازین 246 احکام گوناگون(3)
1)خمس ودیعه حج
س. مبلغی که ودیعه گذار حج چند سال قبل گذاشته خمس دارد؟
ج. اصل سپرده اگر از درآمد کسب بوده و خمس آن داده نشده، خمس دارد اما سود حاصله اگر پیش از سال عزیمت به سفر حج قابل وصول نبوده، جزو درآمد سال وصول محسوب میشود که اگر در همان سال هزینه سفر حج شود، خمس ندارد.
2)استطاعت حج در سالهای گذشته
س. فردی در سالهای گذشته مستطیع بوده وثبت نام کرده ولی امسال که امکان سفرحج برای او فراهم شده امکان مالی لازم را برای تامین تتمه مخارج سفر ندارد، تکلیف حج او چیست؟
ج. در فرض مرقوم تا زمانی که شرایط استطاعت فراهم نشود مستطیع نشده و حج مستقر نمیشود مگر اینکه در سالهای گذشته حج مستقر شده باشد (یعنی علاوه بر استطاعت مالی امکان تشرف هم برای او فراهم بوده باشد و خود او در رفتن مسامحه کرده باشد) که باید به هر نحو در اولین زمان ممکن برای حج اقدام کنید.
3)استطاعت حج با خرید فیش آزاد
س. به واسطه گرفتن ارث مستطیع شده ام، در شرایط فعلی واجب است که ثبت نام دولتی انجام دهم یا فیش آزاد برای رفتن به حج خریداری کنم؟
ج. در صورتی که منع قانونی نداشته باشد و توانایی داشته باشید، باید فیش آزاد تهیه کنید.
4)استطاعت حج و مخارج فرزندان
س. کسی که حدود ده سال پیش برای حج ثبت نام کرده و امسال نوبت او فرا رسیده، لکن برای خرید جهیزیه دخترش نیازمند آن مبلغ هست و امرش دائر بین یکی از این دو خرج است (برای هرکدام خرج کند، دیگری را نمی تواند تأمین کند) وظیفه اش چیست؟ می تواند جهیزیه دخترش را تأمین کند و حج را به سال های آتی در صورت استطاعت موکول کند؟
ج. اگر مخارج ازدواج فرزندتان جزء مخارج عرفی فعلی شما باشد و پول یاد شده برای انجام حج و ازدواج کفایت نکند، وقبلاً حج بر شما مستقر نشده باشد، حج واجب نیست.
5)حج با مال قرضی
س. آیا کسی میتواند جهت رفتن به حج قرض بگیرد و در صورت انجام فریضه حج با پول قرضی، آیا در زمان استطاعت تکلیف به قوت خود باقی است یا اینکه همین حج کفایت میکند؟
ج. اگر قبلاَ حج بر مکلف واجب نشده است، و الآن هزینۀ رفتن به حج را در اختیار ندارد، اما می تواند قرض بگیرد و سپس به سادگی قرض خود را ادا کند، واجب نیست که خود را با قرض گرفتن مستطیع کند، اما اگر بگیرد، حج بر او واجب می شود و حجة الاسلام محسوب میشود.
6) خمس پارچه های ندوخته
س. پارچه هایی که از درآمد سال برای دوختن لباس خریده می شود ولی تا سر سال خمسی دوخته نمی شود، آیا مشمول خمس می شود یا خیر؟
ج. اگر به آن ها احتیاج دارید، به طوری که برای استفاده ی از آن ها باید از قبل پیش بینی و خریداری می کردید، خمس ندارد.
7)استطاعت حج و امتحانات دانشگاه
س. اگر دانشجویی در موسم حج، امتحان دانشگاهی دارد، آیا می تواند حج واجب را به سال آینده موکول کند، خصوصاً اگر امتحان درسی برای او جنبه حیاتی داشته باشد و بسیار مهم است؟
ج. در صورتی که مستطیع شده باشد باید حج را بجا آورد و مجرد آنچه ذکر شده مانع از تحقق استطاعت نیست.
8) استطاعت حج و امنیت
س. آیا در وضع کنونی با توجه به تصور عدم امنیت در سفر حج، آیا کسی مستطیع میشود یا نه؟
ج. مجرد آنچه ذکر شده مانع از تحقق استطاعت نیست.
9)شک در تعداد سجده
س. کسی شک میکند که این سجده ای که الآن رفت ، سجده اول او بوده یا دوم، وظیفه او چیست؟
ج. اگر بعد از سجده و قبل از تشهد یا قبل از قیام رکعت بعد، شک کند که یک سجده انجام داده یا دو سجده، باید یک سجده دیگر انجام دهد.
10)اولویت نافله مغرب یا غفیله؟
س. نماز نافله مغرب و غفیله کدام مقدم بر دیگری است؟ در صورت کمبود وقت کدامیک اقامه شود بهتر است؟
ج. اولویت با نافله است.
11)مراعات نکردن پوشش در نماز
س. حکم نماز کسی که به جهت جهل به حکم، پوشش لازم در نماز را مراعات ننموده چه میباشد؟
ج. در صورتی که جاهل به حکم باشد بنا بر احتیاط واجب نماز باطل می باشد.
12) نماز با بدن یا لباس نجس
س. حکم نماز کسی که به جهت جهل به حکم، با بدن یا لباس نجس نماز خوانده چه میباشد؟
ج. کسی که نمی داند نماز با بدن و لباس نجس باطل است اگر با بدن یا لباس نجس نماز بخواند نمازش باطل است.
13)نماز در صورت فراموشی نجاست بدن
س. اگر کسی نجاست چیزی را فراموش کند و دست خیس بر آن بگذارد و نماز را با آن دست نجس بخواند و بعد نماز متوجه شود، آیا نمازش صحیح است یا باطل؟
ج. در فرض سؤال، نماز محکوم به صحت است.
14)تکرار اذکار نماز
س. تکرار اذکار در چه صورتی باعث بطلان نماز میشود؟
ج. تکرار اذکار نماز اگر به حدّ وسواس برسد، بنا بر احتیاط واجب نماز را باطل میکند.
15)خواندن سوره در نماز احتیاط
س. در نماز احتیاط اگر علاوه بر سوره فاتحه سوره اخلاص هم بخوانم اشکالی دارد؟
ج. نماز احتیاط سوره ندارد و اگر به طور سهوی خوانده شود، اشکال ندارد.
16) تعداد وطن اتخاذی
س. بنا به نظر مبارک مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) هر کس می تواند حداکثر چند وطن برای خود اتخاذ کند؟
ج. غیر از وطن اصلی(جایی که در آن بدنیا آمده و رشد و نمو نموده) داشتن دو وطن اتخاذی اشکال ندارد ولی اگر خواست سه وطن اتخاذ کند که در هر یک در طول سال چهار ماه زندگی کند منوط به صدق عرفی وطن است وگرنه وطن سوم اشکال دارد.
17) مقدار پوشش پا برای خانمها
س. آیا پوشاندن پا از مچ به پایین برای خانم ها واجب است؟
ج. پوشاندن تمام پا در برابر نامحرم واجب است.
18) راه دادن بچه به مسجد
س. آیا راه دادن بچههای کوچک به مسجد کراهت دارد؟
ج. راه دادن بچه به مسجد اگر به گونه ای باشد که موجب مزاحمت برای نمازگزاران باشد یا احتمال دهند مسجد را نجس کند مکروه است، و در غیر این دو صورت اگر باعث علاقه مندی آنان به مسجد و نماز شود مستحسن و نیکو است.
19) تکیه بر عصا در نماز
س. اگر کسی پایش شکسته باشد و بخواهد بایستد ونماز بخواند باید به عصا تکیه کند اشکال دارد؟
ج. در فرض مذکور اگر با تکیه به عصا ایستاده نماز بخواند نمازش صحیح است.
20) تطهیر موکت
س) کیفیت تطهیر موکت چسبیده به زمین چگونه است؟
ج)بعد از زوال عین نجاست آب لوله را وصل کند به جای نجس بهگونهای که همه آن محل را فرا بگیرد و بنا بر احتیاط واجب با جابجا شدن آب در حین اتصال به کر هرچند با فشار آب و یا دست کشیدن، پاک میشود.
21) نماز در محل اقامت
س. شخصی در شمال ویلایی دارد که هر ماه یا هر تعطیلی به آنجا میرود، آیا نمازش در آنجا کامل و روزه اش صحیح است یا خیر؟
ج. اگر مقداری از سال در آنجا زندگی می کند به نحوی که در آنجا مسافر محسوب نمی شود، نماز کامل و روزه صحیح است.
22) تصرفات جزئی در اموال دیگران
س. آیا تصرفات جزئی مثل رد شدن از روی مصالح ساختمانی کنار خیابان، یا بعضی چیزهای کم ارزش دیگران که به دست ما میرسد، اشکال دارد یا نه؟
ج. اگر موجب تضییع اموال نشود، اشکال ندارد و استفاده از اموال دیگران ــ هر قدر کم ارزش هم که باشد ــ اگر مورد اعراض مالک نباشد، بدون رضایت مالک جایز نیست.
23)استفاده از دفترچه بیمه دیگران
س. برای خرید عینکی که دکتر تجویز نموده بود پول کافی نداشتم، پدرم هم نمیتوانست این پول را تهیه کند، به همین خاطر از دفترچه بیمه برادرم که کارمند بانک است برای این کار استفاده نمودم، آیا این کار من اشکال داشته است یا نه؟ نمازهایی که با این عینک خواندم چه حکمی دارد؟
ج. استفاده غیر مجاز از دفترچۀ بیمه جایز نیست و موجب ضمان است، ولی در هر حال نماز با آن عینک باطل نیست.
24)محو اسامی متبرکه با دستگاه خردکن
س. نظر مبارک خود را در خصوص امحای اسماء جلاله با دستگاههای خرد کن برقی بیان فرمایید.
ج. در صورتی که عرفا هتک حرمت محسوب نشود اشکال ندارد، لکن اگر موجب محو حروف لفظ جلاله و آیات قرآن نشود، کافی نیست.
25) شکستن قفل نرمافزارها
س. نظر حضرتعالی راجع به شکستن قفل سی دی یا کپی رایت که الان بعضیها دست به چنین کاری میزنند چیست و حکم خرید چنین سیدیهایی برای مردم چیست؟
ج. لازم است که در نسخه برداری و تکثیر سی دی حقوق صاحبانش از طریق کسب اجازه از آنان رعایت شود و خرید آن خالی از اشکال نیست و رعایت مقررات و قوانین مربوط به آن لازم میباشد.
26) تبلیغ کالای خارجی
س. آیا تبلیغ کالای خارجی اشکال دارد؟
ج) در صورتی که موجب تضعیف و ضرر به اقتصاد نظام اسلامی شود، جایز نیست.
27)هدیه ارباب رجوع
س. کارمندی کار ارباب رجوع را بدون چشم داشتی قبل از موعد انجام دهد و آخر کار ارباب رجوع بخاطر کمک کارمند مقداری وجه نقدی به او بدهد آیا پول مشکلی دارد؟ ج. هدیه در محیط کار، یکی از خطرناک ترین چیزها است و هر چه بیشتر از آن اجتناب کنید، به صرفه دنیا و آخرت شما خواهد بود.
28) فروش لُقطه
س. من دو سال قبل ساعتی از اماکن تفریحی خارج از شهر پیدا کردم و تا الان آن را نگه داشتهام، آیا میشود آن را به برادرم فروخته و مبلغ آن را صدقه دهم؟
ج. باید در محلی که آن را یافته اید، به مدت یک سال اعلام کنید و پس از آن می توانید اقدام کنید، مگر آنکه قبل از پایان این مدت، از یافتن مالک ناامید شوید.
29)جایزه با پول بازیکنان
س. شرکت در مسابقه ای که.از خود بازیکنان پول جمع کرده و از آن پول به.برنده جایزه می دهند اشکالی دارد؟
ج. اگر از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، همان شرط بندی حرام است، لکن اگر برگزارکننده مسابقه مبلغی را از شرکت کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دریافت کند و بعد از مالکیت با مال خود جایزه بخرد، مانعی ندارد.
30)اجازه خروج و نذر دختر در زمان عقد
س. دختری که عقد کرده اما هنوز در خانه پدر است برای خروج از خانه و نذر، نیاز به اجازه شوهر دارد؟
ج. تا زمانی که زن به خانه شوهر نرفته در خروج از منزل نیاز به اجازه شوهر ندارد ولی نذر زن در صورت حضور شوهر بنا بر احتیاط واجب باید با اجازه شوهر باشد.
31)پرداخت صدقه مستحبی به سادات
س. آیا صدقه مستحبی به سادات می رسد؟
ج. دادن صدقه مستحبی به سادات اشکال ندارد.
دریافت نشریه موازین شماره 246 (مخصوص چاپ)
|