تصوف و صوفیگری هیچ ربطی به عرفان اسلامی ندارد. تصوف به شدت از طرف امامان معصوم و علمای بزرگ اسلام مردود اعلام شده است. فرقهی نعمت الهی از جمله فرقههایی است که علاوه بر انحرافهای اعتقادی و تضاد با اسلام ناب همواره بر ضد منافع ملی و توسعه و ترقی مملکت فعالیت داشته است. فرقه نعمت اللهی گنابادی برای جذب افراد مختلف برنامههای خاصی طراحی و اجرا مینماید. مبلغین فرقه منافقانه با انتشار پوسترهایی خود را متصل به ائمهی معصومین و قطب فرقه را نایب بر حق امام زمان(عج) معرفی مینمایند. آنها در سراسر کشور با خرج پولهای کلان، سرگرم جذب جوانان نا آگاه میباشند.
دراویش انحرافی که مهم ترین آن فرقه گنابادی است برای جذب افراد مختلف شیوههای مختلفی دارد که عبارتند از:
1. شیوهی جذب افراد عادی
برای جذب این افراد چند راه وجود دارد. با توجه به هزینههای بسیار زیاد کلاسهای کنکور و همچنین هزینههای سرسام آور درمان، برای جذب این دسته از افراد، کلاسهای کنکور، خدمات پزشکی رایگان، سفرهی اطعام و از این قبیل روشها را تدارک دیدهاند و پس از شرکت افراد در کلاسها و حضور در مطب، آنها را مجاب به شرکت در مجالس درویشی مینمایند که در حال حاضر پزشکانی چون دکتر «رامتین» و دکتر «برنا» در کرج، کوچهی پشت حسینیه اقدام به ویزیت رایگان فقرا مینمایند و همچنین دانش آموزانی که از کلاسهای کنکور رایگان بهرهمند میشوند، عناصر بسیار خوبی برای تبلیغ این فرقه در مدارس میباشند.
2. شیوهی جذب افراد مطلع در حد متوسط
برای این افراد به غیر از روشهای یاد شده، برهانها و سفسطههایی نیز دارند از قبیل کتاب کلیات اسلامی شهید مطهری(بخش عرفان) و جملهی شهید مطهری در مورد عرفا و تصوف، همچنین در همین کتاب «شهید مطهری» در معرفی عرفان قرن نهم از شاه نعمت ا... ولی و فرقهی نعمت اللهی نام برده است که ایشان از بردن نام او قصدی بر تأیید وی نداشته و فقط برای معرفی از آنها نام برده است. به علاوه با چسباندن خود به علمای عارف نظیر «علامه طباطبایی»، «حسن زاده آملی» و غیره داستانهای کذب برای افراد تازه وارد تعریف میکنند. برای مثال: شخصی که خود را از شاگردان حضرت علامه حسن زاده آملی معرفی نموده است، نقل میکند: «من هر وقت که محضر حضرت علامه میرسیدم و زنگ منزل ایشان را میزدم، وقتی ایشان متوجه میشدند که بنده تنها هستم درب را باز میکردند و من داخل میشدم. اما روزی با آقای مردانی خدمت ایشان رسیدم. ایشان وقتی پرسیدند تنها هستی گفتم خیر با آقای مردانی هستم ایشان درب را باز نکردند و پس از چند لحظه با پای برهنه و دوان دوان خود را به درب منزل رساند و با احترام زیاد آقای مردانی را به داخل دعوت کرد».
از دیگر سخنان کذب این است که آقای «صمدی آملی» از شاگردان حضرت علامه همیشه به محضر آقای «مردانی» میرسند و با کسب اجازه از ایشان کلاسهای در باب عرفان را دایر میکنند. بعید نیست علامه حسن زاده آملی یا آقای صمدی برای ارشاد مردانی با او رابطه برقرار کرده باشند. ولی هیچ یک از علمای شیعه مطلبی در تأیید این فرقه مطرح نکردهاند.
3. شیوهی جذب افراد آگاه و شاخص در جامعه
فرقهی نعمت الهی از دیر باز جزو ثروتمندترین فرق درویشی به شمار میآمده است و در حال حاضر نیز این فرقه به عنوان قویترین انشعاب این سلسله با موقوفات و اموال زیادی که در دست دارد به جذب افراد شاخص و معروف میپردازد، آنها حتی با تعریف و تمجید از مقام عرفانی امام خمینی(ره) چشم طمع به فرزندان و یاران او نیز دوختهاند. به عنوان مثال چند سال قبل دکتر «نور علی تابنده» قطب ضد انقلاب و ملیگرای فرقه با حضور در مرکز حفظ آثار امام خمینی در ملاقاتی با «سید حسن خمینی»، «آیت اله توسلی»، «موسوی بجنوردی» و «حجت الاسلام دعایی» سعی داشت از این دیدار سوء استفاده کند.
فرقهی ضالهی گنابادی در فتنهی سبز نیز در کنار سران فتنه، بر ضد منافع ملی و اصول و عقاید اسلامی ایستاد و سعی کردند با داخل شدن در سیاست، بعضی عناصر شاخص و طرد شده را جذب نماید. برنامهریزان و مبلغان فرقه برای جذب اساتید دانشگاه برنامههایی نظیر اعطای کمک هزینهی تحصیلی، تدارک سفرهای خارجی، تملق و چاپلوسی و ... را مد نظر قرار داده و توانستهاند جمعی از افراد تحصیل کردهی دانشگاهی و حوزوی را جذب نمایند.
۴. اباحیگری و حلال شمردن بعضی محرمات برای جذب افرادلاابالی
بسیاری از افراد دوست دارند تابع مرام و مسلکهایی باشند که هم دین داشته باشند و هم دین آنان تعارضی با شهوات و امیال آنان نداشته باشد، از این رو دراویش سعی کردهاند برای جذب آنان دینی ارایه دهند که حلال و حرام، محرم و نامحرم، تقید یا عدم تقید به عبادات و تولی و تبری خیلی در آن اهمیت نداشته و با این شگرد افراد لاابالی و راحت طلب را دور خود جمع کنند. ایشان تمام اقسام موسیقی را برای خود حلال نمودهاند، برای مثال ساز تمبور و نوازندهی آن در نهج البلاغه از سوی امیرالمؤمنین لعن شده است، اما آنها یکی از سازهایی که به پیشرفتشان در عرفان کمک میکند را ساز تمبور میدانند. در دین مبین اسلام، مردان از گذاشتن شارب نهی شدهاند اما این افراد با ادلهای که برای خود میآورند همچون کم کردن شهوت، اختفای ذکر گفتن برای رفع ریا، کم خوردن غذا و از این قبیل، آن را حلال و یکی از الزامات عرفان جلوه میدهند.
5. یکی دیگر از عوامل فریب و جذب افراد به سوی درویشگری بحث شگفت انگیز سحر و جادو و تسخیر جن و ... است.
بسیاری از افرادی که جذب فرقه های درویشی می شوند به علت علاقه به مسائل غیبی و علوم غریبه وارد سلاسل و فرقه های درویشی می شوند زیرا از گذشته چنین مرسوم بوده که دراویش بر علوم غریبه (کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا، ریمیا) و جفر و رمل و ... مسلط بوده اند و این علوم را می توان در میان آنان پیدا کرد. بدیهی است که غالب افراد به علوم ماوراءالطبیعه و غیبی علاقه و انگیزه دارد و طالب است در مورد این امور اطلاعات کسب کند. بسیاری افرادی که درویش شده اند از روی همین علاقه بوده است. حال فرد جوانی انگیزه کسب علوم غریبه را دارد کجا باید بیابد؟ آیا راهی جز خانقاه و یا کتب خطی پیش روی اوست. علاقه به تسخیر جن و تسخیر روح، بخت گشایی، گشایش حاجات، هفتاد دو دیو و ... همه و همه در فکر جوان مشتاق به اینگونه مسائل وجود دارد. حال این فرد که این گونه جذب درویشی شده خودش می شود یک عامل تبلیغ برای درویشگری و افراد ناآگاه دیگر مانند خود را نیز به این طریق به درویشی متمایل می کند. دادن اذکار و اوراد و ختومات به افراد نیز توسط دراویش از جمله همین گونه امور است. ولی از نظر بزرگان دین ما این گونه امور ماورائی اگر چه جذابیت دارند ولی ارزش معرفتی و دینی ندارد و چه بسا افراد لامذهب و کافر هم دارای این چنین قدرت هایی باشند.
................................
منبع:
1. http://www.jahannews.com
2. http://mohagheghtehrani.mihanblog.com
|