مقدمه
يکي از گروه هاي عرفاني در هند موسوم به«ساي بابا»است. بنيان گذار اين نحله شخصي است به نام« يا سو آمي ساتيا ساي بابا». وي در سال 1926ميلادي در يکي از ايالت هاي هندوستان به دنيا آمد. وي دين خود را حاکم بر همه ي اديان و ناظر به همه ي آنها دانست. در عين حال، مدعي شد، اعتقاد به پيام او با گرايش به اديان رايج منافاتي ندارد. و مي گفت من آمده ام که هندو، هندوي بهتري، مسلمان، مسلمان بهتري و مسيحي، مسيحي بهتري باشد. وي معجزه ي خود را صرفاً ايجاد تحول در درون انسان ها دانست و اصول دعوت خود را بر پايه پنج ارزش انساني« حقيقت، پرهيزگاري، صلح و آرامش، عشق و در آخر پرهيز از خشونت» بنا نهاد. وي اعصاره ي همه اديان را در اين پنج حقيقت مي داند. ساي بابا راه هاي به سوي خدا را متکثر مي داند، اما مقصد همه را واحد.
سای بابا اول؛ سای بابا شیردی
در 28 دسامبر ۱۸۳۵ در جنگلی نزدیک دهکده پاتری در ایالت حیدر آباد هند در خانواده ای برهمن به نام بهار دواجا گوترا (bhardwaja gotra) به دنیا آمد. نام مادرش دوگیری عمه (devgiriamma) بود .شیردی بابا در ۱۵ اکتبر ۱۹۱۸ از دنیا رفت. او تعالیمش را از کتاب های مقدس هندوها و اسلام گرفت و قائل به تناسخ و قانون کرمه است. البته او در هند طرفدار ندارد. اکثر اتفاقات زندگی سای بابا شیردی در کتاب شیردی سای بابا چاریتا sai baba charita به چاپ رسیده و یا توسط دوستداران وی به صورت پراکنده منتشر شده است.(1) دوران کودکی سای بابا شیردی برای مدت ها در هاله ای از رمز و راز پوشیده بود. بر این اساس است که اطلاعات کافی و مفیدی درباره او وجود ندارد. در ۲۸ سپتامبر ۱۹۹۰ ساتیا سای بابا قسمتی از زندگی دوران کودکی قدیس شیردی را تشریح میکند.
سای بابا دوم؛ ساتیا ساي بابا
بنیانگذار این فرقه شخصیست به نام «یا سو آمی ساتیا ساي بابا» است. وي در ۲۳ نوامبر سال 1926میلادی در دهکدهای کوچک به نام «پوتاپارتی» هندوستان به دنیا آمد. پدر او «پداونکاپاراجو» و مادرش «ایشوارامبا» بودند. گفته شده که در کودکی، اگرچه در درس و مدرسه استثنایی نبوده اما فوق العاده باهوش و نیکوکار بوده است و بیشتر به امور معنوی علاقه داشته است. او استعداد بی نظیری در موسیقی مذهبی، رقص و تئاتر داشت و به آهنگ سازی و شعر و شاعری علاقه مند بود .اولين چيزي كه در اسم ساي بابا جلب توجه مي كند، شايبه فارسي بودن اين اسم است. ساي بابا شكلي ديگر از همان (شاه بابا) در زبان فارسي است كه با كمي تحريف و تغيير در زبان هاي اردو و هندي به اين شكل تلفظ مي شود .علاوه بر نكته اي كه در نام اين شخص در ارتباط با اسلام وجود دارد، به طور كلي اين شخصيت را بسيار به اسلام پيوند مي زنند و اين مساله در سخنراني ها، نام گذاري ها و تبليغات اين فرقه انحرافي شرق آسيايي، مشهود است.(2)
او خودش را ساي بابا ناميد و گفت كه تجسم بعدي شير دي ساي بابا است. اواخر سال ۱۹۴۰، ساتیا سای بابا اعلام کرد: که او تا به حال هیچ رابطه دنیوی و عاطفی با کسی نداشته. در این زمان، کم کم مریدان به دور او گرد آمدند. در سال ۱۹۴۰، او سفر به جنوب هند را آغاز نمود و خیلی زود پیروان بومی زیادی پیدا کرد. ساي بابا سال 1940 میلادی در چهارده سالگی، مدعی شد از سوي خداوند براي هدایت همه ی آدمیان برگزیده شده است. وي دین خود را حاکم بر همه ي ادیان و ناظر به همه ی آنها دانست. ساي بابا براي دعوت خود معبد بزرگی به نام پراشانتی نیلایام به معناي آشیانه ی صلح برین، تأسیس کرده است. در معبد او به مناسبت اعیاد همه ی ادیان، مراسم برگزار می شود .در اعیادي هم چون کریسمس، عید فطر، عید نوروز، سال نوي چینیان و اعیاد هندوها مراسمی به همین مناسبت ها در معبد او بر گزار می گردد. او می گوید: «قدرت من غیر قابل اندازه گیري است. تولد من غیر قابل توضیح و غیر قابل درك و پیمایش است. اصل ساي، الوهیت ساي، هرگز تحت تاثیر بد گویی و افترا، پیشرفتش متوقف نمی شود».(3) لازم به ذکر است که در میان تمام رهبران عرفان هاي نوظهور مسأله خود بزرگ بینی مشهود است.
نتیجه گیری
سای بابا همانند دیگر عارفان هند به اصول اعتقادی هندی کاملاً معتقد و پایبند است. او تناسخ و قانون کرمه را کاملاً پذیرفته است. سای بابا از تعالیم مسیحیت متأثر است و آن را در موارد مختلف به صورت علنی و آشکار بیان میکند.خلاصه آن که هر چند تعالیم سای بابا آلودگی های مکتب اشو را کمتر دارد، ولی بجز این که مبانی آن در تعالیم هندی و مردود است، برخی از اصول تعلیمات سای بابا هم مخدوش بوده، قابل دفاع نیست. چنان که با قرآن و احادیث و مکتب عرفانی اسلام هم سازگار نیست.
___________________________________
پی نوشت ها:
1. ساتیا پال روهلا. قریس سای بابا شیردی ترجمه حمد رضا جعفری انتشارات پیک ایران چاپ اول ۱۳۷۷ ص9.
2. سیما کوندار، تراشهاي الماس خداوند ترجمه طاهره آشنا، انتشارات تعالیم مقدس چاپ دوم 1377 ، ص106.
3. ، همان ص168.
|