معجزات ساختگی از دلایل گسترش آیین سای بابا است
به جز ساده بیان کردن مطالب، کراماتی که از سایبابا بیان شده نیز نقش چشمگیری در گسترش و فزونی پیروان وی داشته است. از سای بابا معجزات و قدرت های معنوی فراوانی نقل شده که البته کارهای وی از نظر خودشان معجزه است، اما در یک تعریف صحیح از کرامات، این دست امور در قالب کرامات نمیگنجد.
کراماتی که از سایبابا نقل میشود، در سه بخش دستهبندی کرده اند؛ کرامات دوران کودکی، دوران بزرگسالی و دوران کهنسالی. به عنوان مثال از دوران کودکی وی نقل شده هنگامیکه سایبابا متولد شد(تولد وی در منزل پدربزرگش بود) تمام آلات و ادوات موسیقی که در خانه بود، شروع به نواختن کردند.
از دیگر کارهای زمان کودکی سایبابا این است که در سنین خردسالی، زیر گهواره وی مار کبری مشاهد شد. البته باید توجه کرد که مشاهده مار کبری زیر گهواره در فرهنگ هند بهمعنی دستیابی به سلطنت معنوی در بزرگسالی است. از دیگر کرامات سایبابا در دوران کودکی نقل شده که در پاکتی خالی دست میکرد و از آن نوشتافزار در میآورد و به کودکان هدیه میداد. البته باید توجه کرد که تمام این کرامات، ادعاهایی است که از جانب طرفداران و پیروان خود او نقل شده و چیزی نیست که از سوی همگان دیده شده باشد. به عنوان مقدمه جالب توجه است بدانیم اغلب توریستهایی که برای زیارت و دیدار سایبابا به هندوستان سفر میکردند، از دو کشور آمریکا و ایران بودند. ملاقاتهای وی با مردم در عصر پنجشنبه هر هفته صورت میگرفت.
سایبابا در منطقهای در شمال غرب هندوستان که بسیار سبز و خرم است سکونت داشت، وی در یک کاخ مجلل و زیبا در منطقه جنگلی «آشرام» زندگی میکرد. عصر پنجشنبه توریستها در مقابل کاخ وی صف میکشیدند که گاه طول این صف به دو ـ سه کیلومتر میرسید. سایبابا حدود ساعت ۳ از کاخ خود در حالی که دشداشه نارنجی رنگ به تن داشت و سه نفر از پشت لباس وی را گرفته بودند، در حالتی پادشاهانه از کاخ خود خارج میشد و در میان مردم قدم میزد. گزارشات نقل شده از وی حاکی است هنگامی که سایبابا در مقابل جمعیت از کاخ خود خارج میشد، دستهایش را به سمت بالا میبرد، در حالیکه پشت دستهایش رو به آسمان و کف دست به سوی زمین بود.
در فرهنگ هندوستان به دوگونه دستها را به سوی آسمان بلند میکنند. اگر کف دست به سوی آسمان باشد، به معنی عبودیت و بندگی و نیاز به آسمان است، اما اگر پشت دستها رو به سوی آسمان داشته باشد، بهمعنی بی نیازی از آسمان و دادن انرژی به زمین و زمینیان است. گویی نوعی ادعای الوهیت در اینگونه حرکت دست نهفته است، نقل شده هنگامی که سایبابا دستهایش را بلند میکرد، مادهای سفید رنگ از سرانگشتان وی خارج میشد و فضا را عطرآگین میکرد.
سایبابا هنگام حرکت در میان صفوف مردم، به کسی نمینگریست و نگاهش به افق آسمان بود. کسی از او حق سؤال پرسیدن نداشت و اگر سؤال میپرسید، سای بابا پاسخش را نمی داد. گاه در رفت و آمد خود در میان جمعیت، با چرخش دست در هوا جواهری میگرفت و به کسی هدیه میداد
از دیگر کارهای سایبابا این بود که بر روی تخت بزرگ طلایی خود مینشست و با انجام حرکاتی خاص یک توپ طلایی از دهانش خارج میکرد و به شخصی هدیه میداد. با توجه به این موارد میتوان گفت که مهمترین دلیل شهرت سایبابا کراماتی است که از وی سر زده است.
تبلیغات مجازی و انتشار کتب سای بابا
سای بابا آئینی جذّاب و برای برخی از افراد محبوب است. در ایران نیز به همت سایت های تبلیغاتی این آئین و حمایت های مالی و فکری حامیان آن از نفوذ چشمگیری برخوردار است. حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی فعالی، مدرس حوزه و دانشگاه می گوید: مهم ترین دلیل برای محبوبیت و جذابیت کیش سای بابا را می توان در دو امر خلاصه کرد. سادگی بیان در گفته ها و نوشته های سای بابا کمک شایانی به محبوبیت آئین وی کرده است. سای بابا شخص صاحب قلمی بود کتاب های وی نوشته خودش است، یعنی کتاب های سای بابا همچون جلسات سخنرانی اشو نبوده که بعد از مرگ وی توسط پیروانش به نگارش در آمده باشد.
بيان مثال و حكايت
ذكر مثال تأثير چشمگيری در رواج يك عرفان ايفا میكند، بيان مثال و حكايت، در رشد و گسترش يك عرفان بسيار مؤثر واقع میشود. سایبابا نيز همچون اشو با بهرهگيری از مثال و حكايت و ساده سخن گفتن توانست ايدهها و نظريات خود را در جهان گسترش دهد.
................................................
منبع: http://www.hawzah.net
http://www.shia-leaders.com
|