این فرقه آن چنان راحت و بی آلایش، به دور از آن همه پراکنده گویی یا به کار بردن کلمات غامض و پیچیده جوانان را تحت تأثیر خویش قرار داده، گویی هزار سال است با روح و روان جوان آشناست. سيل همگاني شدن استفاده از رايانه و گرايش هاي برق آساي مردم به خصوص نوجوانان وجوانان به استفاده از اينترنت باعث حريص شدن سردمداران اين فرقه ها به حضور جدي درفضاي مجازي شده و در جاي جاي محصولات اينترنتي شاهد خودنمايي اين فرقه ها هستيم. مي توان روش اصلي تبليغات و جذب جريانات معنويت گرا به خصوص اوشو را با اختلاف در شيوه هاي پياده سازي، روشي غير مستقيم و در لفافه دانست كه گزندهای شكست در جذب افراد را تا حد زيادي پايين مي آورد؛ اما پس از طي مراحلي آنگاه روش هاي مستقيم مورد استفاده قرار مي گيرد تا افراد را هم چنان وفادار و وابسته نگه دارند.
در یک نگرش کلی آنچه که در روش های غیر مستقیم توسط این فرقه مطرح می شود، بیشتر تکیه بر اموری است که اکثر انسانها درگیر آن بوده و به دنبال برون رفتی از آن هستند. به عبارت دیگر چنین جریاناتی با سوء استفاده از قضایایی اولیه نظیر احتیاجات فطری انسانها به معنویت، بحران های اجتماعی و روانی که ایجادشان مخصوصا در عصر معاصر همیشه امری ناگزیر است و غیره و با طرح اساسی ترین خواهش ها و نیاز های انسان ، حربه ای مناسب برای کشاندن افراد به تشکیلات فرقه ای را اختیار کرده اند. این خواهش ها از قبیل: عشق؛ که غالبا به صورت عشق به دنیا و همه ی انسانها فارغ از تفکرات و مذهب ها مطرح می شود و در نهایت هم منجر به گرایش به مادیات و آزادی های جنسی مخرب می گردد. ایمان و اعتقاد رمز آلود و سحر آمیز همرا ه با کنار گذاشتن و بی اهمیت جلوه دادن عمل و عقل که منجر به اباحی گری می شود. اوشو و پیروان او از طریق ایجاد شور و شوق عرفانی و حال و وجد روحانی توسط رقص، موسیقی، شعرخوانی و پایکوبی و سماع و عنصر آزادی جنسی باعث جذب جوانان زیادی به خود شده اند.
|