پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ): عَلَمُ الاسلامِ الصَّلاة . ( کنز العمال ، ج 7، ص 279 )
نماز، پرچم اسلام است .
**********************************
سجاده های عاشقی - شهيد مهدى زين الدين
شهيد زين الدين به نماز اول وقت بسيار اهميت مى داد، ايشان در هر وضعيت و در هر منطقه اى كه بود به محض رسيدن وقت نماز، براى اداى فرضيه نماز مهيا مى شد. در منطقه سرد شت تردد داشتيم ، در حالى كه جاده ها و محورها از لحاظ امنيتى تضمينى نداشت و از جهت فعاليت گروهك هاى ضد انقلاب بسيار آلوده بود. موقع نماز شد، ايشان در همين اوضاع سريع ماشين را نگه داشت و كنار جاده به نماز ايستاد. پس از شهادتش ، يكى از برادران در عالم رؤيا او را ديد كه مشغول زيارت خانه ى خداست، وعده اى هم دنبالش بودند، پرسيده بود: «شما اينجا چه كاره ايد؟!» گفته بود: «به خاطر آن نمازهاى اول وقتى كه خوانده ام ، در اينجا فرماندهى اينها را به من واگذار كرده اند ». (بنقل از سایت تبیان)
**********************************
احکام تقلید
س: بعد از احراز صلاحيت مجتهدى براى مرجعيت تقليد به وسيله شهادت دو فرد عادل، آيا لازم است در اين باره از اشخاص ديگر نيز تحقيق کنم؟
ج: شهادت دو فرد عادل و اهل خبره بر صلاحيت و جامع الشرايط بودن مجتهد براى جواز تقليد از او کافى است و تحقيق از افراد ديگر لازم نيست. ( اجوبه الاستفتائات، س 24)
**********************************
احکام طهارت
س: آيا براى مسح مى توان از غير آب وضو استفاده کرد؟ و همچنين آيا مسح سر حتماً بايد با دست راست و از بالا به پايين باشد؟
ج: مسح سر و پاها بايد با رطوبتى که از آب وضو در دست ها مانده، کشيده شود و اگر رطوبتى باقى نمانده بايد از ريش يا ابرو رطوبت گرفته و مسح نمايد و احتياط آن است که مسح سر با دست راست باشد، ولى کشيدن مسح از بالا به پايين لازم نيست.
(اجوبه الاستفتائات، س 24 ، س 113)
**********************************
احکام نماز
س: کسى که عمداً نماز را ترک کند يا سبک بشمارد، چه حکمى دارد؟
ج: نمازهاى روزانه اى که در پنج نوبت خوانده مى شود، از واجبات بسيار مهم شريعت اسلامى بوده و بلکه ستون دين است و ترک يا سبک شمردن آن شرعاً حرام و موجب استحقاق عقاب است. (اجوبه الاستفتائات، س 338.)
س: اگر مسافر بعد از خروج از وطن، از راهى عبور کند که صداى اذان وطن اصلى خود را بشنود و يا ديوار خانه هاى آن را ببيند، آيا به مسافت شرعى ضرر مى رساند؟
ج: تا از وطن خود عبور نکرده، ضررى به مسافت شرعى نمى رساند و مسافرتش قطع نمى شود، ولى تا در داخل محدوده بين وطن و حدّ ترخّص آن هست، حکم مسافر بر او جارى نمى شود. (اجوبه الاستفتائات، س 658)
**********************************
احکام فرهنگی
س : آيا رقص محلى در عروسى ها جايز است؟ شرکت در اين مجالس چه حکمى دارد؟
ج: رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است و رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اين كه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اين صورت هم اگر به گونه اى باشد كه باعث تحريك شهوت شده و يا مفسده اى بر آن مترتب شود و يا همراه با فعل حرام (مانند موسيقى و آواز حرام) باشد يا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حكم فوق تفاوتى بين مجلس عروسى و غير آن نيست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأييد کار حرام ديگران محسوب شود و يا مستلزم کار حرامى باشد جايز نيست و در غير اين صورت اشکال ندارد.
(اجوبه الاستفتائات، س 1167)
**********************************
احکام اجتماعی
س: کسى که مى خواهد شخصى را امر به معروف و نهى از منکر نمايد، آيا بايد قدرت بر آن را داشته باشد؟ در چه زمانى امر به معروف و نهى از منکر بر او واجب مى شود؟
ج: آمر به معروف و نهى کننده از منکر بايد عالم به معروف و منکر باشد، و همچنين بداند که فاعل منکر عمداً و بدون عذر شرعى مرتکب آن مى شود، و زمانى اقدام به امر ونهى واجب مى شود که احتمال تأثير امر به معروف و نهى از منکر در مورد آن شخص داده شود، و ضـررى براى خـود او نداشته باشد، و در اين مورد بايد تناسب بين ضرر احتمالى و اهميت معروفى را کـه به آن امـر مى نمـايد يا منکرى که از آن نهى مى کـند، مـلاحظه نمايد. در غـير اين صورت، امر به معروف و نهى از منکر بر او واجب نيست. (اجوبه الاستفتائات، س 1057)
**********************************
احکام سیاسی
س: آیا اعتقاد به اصل ولایت فقیه از جهت مفهوم و مصداق یک امر عقلی است یا شرعی؟
ج: ولايت فقيه که عبارت است از حکومت فقيه عادل و دينشناس حکم شرعى تعبدى است که مورد تأييد عقل نيز مىباشد، و در تعيين مصداق آن روش عقلايى وجود دارد که در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران بيان شده است. (اجوبه الاستفتائات، س 56)
**********************************
اصطلاحات فقهی
س: استفتاء به چه معناست؟
ج: درخواست فتوا، سؤال كردن و كسب نظر مجتهد درباره حكم شرعى يك مسأله