امام علی (ع): الصَّلاهُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّیطانِ؛ / (غررالحکم و دررالکلم ، ح 3343 )
نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
**********************************
سجاده های عاشقی - شهيد سيد مرتضي آويني
برادر قَدَمي، از هم رزمان و همكاران شهيد آويني مي گويد: در ايامي كه شبانه روز براي تدوين و مونتاژ در صدا و سيما بوديم، به محض اينكه وقت نماز مي رسيد، همين كه قرآن شروع مي شد، سيد، قلم را زمين مي گذاشت، لباس را مي پوشيد و بچه ها را صدا مي كرد: حركت كنيد كه وقت نماز است. سپس به طرف مسجد بلال حركت مي كرد. سيد هميشه از اولين كساني بود كه وارد مسجد مي شد. (بنقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه)
**********************************
احکام طهارت
آبی که نمی دانیم پاک است یا نجس شرعا پاک است، ولی آبی که نجس بوده و نمی دانیم بعدا پاک شده یا نه در حکم نجس است.
( کتاب رساله آموزشی. ج1 احکام عبادات.ص26)
س: آيا در صحّت وضو شرط است که آب بر همه قسمتهاى دست جريان پيدا کند يا آنکه کشيدن دست تر بر آن کافى است؟
ج: صدق شستن منوط به رساندن آب به تمام عضو است هرچند به وسيله دست کشيدن باشد. ولى مسح اعضاء با دست مرطوب به تنهايى کافى نيست.
(اجوبه الاستفتائات. س 124)
**********************************
احکام تقلید
س: آيا در تقليد، اعلمّيت مرجع شرط است يا خير؟ معيار و ملاک اعلميّت چيست؟
ج: در مسائلى که فتواى اعلم با فتواى غير اعلم اختلاف دارد، احتياط آن است که از اعلم تقليد کند و ملاک اعلميت اين است که آن مرجع نسبت به ساير مراجع قدرت بيشترى بر شناخت حکم الهى داشته باشد و بهتر بتواند احکام شرعيه را از أدلّه استنباط کند و همچنين نسبت به اوضاع زمان خود به مقدارى که در تشخيص موضوعات احکام و ابراز نظر فقهى مؤثر است، آگاهتر باشد.
(اجوبه الاستفتائات. س 16)
**********************************
احکام نماز
س: چه مقدار از نماز اگر در وقت ادا واقع شود، نيت ادا صحيح است؟ در صورت شک در اين که اين مقدار، داخل وقت واقع شده يا خير، وظيفه چيست؟
ج: وقوع يک رکعت نماز در داخل وقت براى اين که نماز، ادا محسوب شود، کافى است و در صورت شک در اين که وقت لااقل به مقدار يک رکعت باقى است يا خير، نماز را به قصد مافىالذمّه بخوانيد.
(اجوبه الاستفتائات. س 349)
**********************************
احکام فرهنگی
س: بعـضی از ترانه ها در ظاهر انقلابی هسـتند و عرف هم آنها را انـقلابی میداند ولی نمیدانیم که آیا خواننده، قصد خواندن یک ترانه انقلابی را داشته یا یک ترانه طرب آور و لهو را، با توجه به اینکه خواننده مسلمان نیست ولی ترانه های او ملّی و متضمّن جملاتی برضد اشغال و همچنین تحریک مردم به مقاومت است، گوشدادن به این ترانه ها چه حکمی دارد؟
ج: اگر کیفیت آنها از نظر شنونده عرفاً، لهوی و مضل عن سبیل الله نباشد، گوشدادن به آنها اشکال ندارد و قصد و نیّت خواننده و مضمون چیزی که میخواند در اینباره تأثیری ندارد.
(اجوبه الاستفتائات. س 1158)
**********************************
احکام دفاع
س: اقدام به دفاع از اسلام هنگام تشخیص خطر برای اسلام، بدون رضایت والدین چه حکمی دارد؟
ج: دفاع از اسلام و مسلمين واجب است و متوقف بر اذن والدين نيست، ولى در عين حال سزاوار است که انسان تا مىتواند رضايت آنان را جلب کند. (اجوبه الاستفتائات س 1049)
**********************************
احکام تراشیدن ریش
س: آيا تراشيدن ريش در صورتى که گذاشتن آن مانع رسيدن به اهداف مشروع انسان شود جايز است؟
ج: بر مکلّفين واجب است حکم خداوند را امتثال کنند مگر در مواردى که حرج يا ضرر قابل ملاحظهاى وجود داشته باشد. (اجوبه الاستفتائات. س 1419)
**********************************
احکام خمس
س: آيا تعـيين سال خمسى بر جوانان مجـردى که با پدر و مادر خود زندگى مىکنند، واجب است؟ ابتداى سال خمسى آنان از چه زمانى است و چگونه بايد آن را حساب کنند؟
ج: اگر جوان مجرد درآمد شخصى هرچند به مقدار کم داشته باشد، واجب است که سال خمسى تعيين نموده و درآمد سالانه خود را محاسبه کند تا در صورتى که چيزى از درآمد تا پايان سال باقى ماند، خمس آن را بپردازد و ابتداى سال خمسى او هنگام حصول اولين درآمد است.
(اجوبه الاستفتائات. س 997)
**********************************
اصطلاحات فقهی
احتياط واجب - احتياط مستحب
احتياط واجب: احتياطى است بدون همراه بودن با فتوى، كه رعايت آن واجب است؛ ولى مقلد مىتواند به جاى آن، به فتواى مجتهد ديگرى كه پس از آن مجتهد، از ديگران اعلم است، مراجعه كند.
احتياط مستحب: احتياطى است همراه با فتواى مجتهد، كه رعايت آن خوب است؛ ولى واجب نيست و مقلد نمىتواند در آن مسأله، به مجتهد ديگر رجوع كند.
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای دام ظله بخش اصطلاحات فقهی