جلوه های نورانی
امام على عليه السلام : اَلعِلمُ کَنزٌ عَظیمٌ لایَفنی علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود. (غرر الحکم و درر الکلم،ص66)
**********************************
قله های فقه شیعه - محقّق کَرَکیِ (ره)
علی بن عبد العالی معروف به محقق ثانی و محقّق کَرَکیِ جبل عاملی از علمای بزرگ شیعه در عصرصفوی بود که از وطن خود مهاجرت کرد.او ابتدا به عراق و سپس در پی دعوت شاه اسماعیل صفوی برای تبلیغ و ترویج تشیع، وارد ایران شد؛ به طوری که میتوان گفت اساس و پایه مذهب شیعه را او در کشور پایه گذاری نمود .پس از مرگ شاه اسماعیل، محقّق کَرکی به عنوان نائب امام مهدی در همه ی شئون اقتصادی، سیاسی و دینی دولت شیعی جدید صاحب اختیار مطلق شد. قرار گرفتن در این جایگاه نوین به وی امکان داد که در امور مذهبی به اجتهادهای نو دست بزند تا انجا که نویسندگان غیر شیعی به خاطر فتاوی کَرکی در امور مختلف او را «مخترع الشّیعه» لقب دادهاند. شاه طهماسب امور کشور را به اختیار او در آورد و توقیع به تمام شهرهای قلمرو خود فرستاد تا از فرمان او اطاعت کنند و بدانند که پایه مملکت و کشور داری به عهده اوست، زیرا نائب امام است و امور محوّل به امام زیر نظر او اداره خواهد شد. شاه طهماسب در یکی از دیدارهایش با وی گفته بود:«فرمانروا تو هستی و من یکی از کار گزاران تو میباشم . پس از محقّق کَرکی سایر علمای جبل عاملی پشت در پشت به مقام خاتم المجتهدین منصوب شدند ولی هیچ یک به اندازه او از قدرت و نفوذ زیاد در حکومت برخوردار نشدند .
(به نقل از ویکیپدیا فارسی)
**********************************
احکام فرهنگی
س 1144: نواختن موسيقى به منظور اهداف و اغراض عقلايى و حلال در مکان مقدّسى مانند مسجد چه حکمى دارد؟
ج: نواختن موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه بهطور مطلق جايز نيست حتّى اگر در غير مسجد و براى غرض عقلايى حلالى باشد، ولى اجراى سرودهاى انقلابى و مانند آن همراه با نغمههاى موسيقى در مکان مقدس و در مناسبتهايى که آن را اقتضا مىکند، اشکال ندارد مشروط بر اينکه با احترام آن مکان منافات نداشته باشد و در مکانهايى مثل مسجد براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد نکند.
**********************************
احکام طهارت
س 74: حکم وضو و غسل با آبى که بهطور طبيعى غليظ است چيست؟ مانند آب دريايى که بر اثر وجود املاح فراوان غليظ شده است، مثل درياچه اروميه يا موارد ديگرى که غلظت بيشترى دارند.
ج: مجرد غلظت آب به سبب وجود املاح، مانع از صدق عنوان آب مطلق بر آن نمىشود، و براى ترتب آثار شرعى آب مطلق، صدق عنوان آن در نظر عرف کافى است.
**********************************
احکام اقتصادی
س 1242: بعضى از مشتريان بانک براى انجام سريع کارهايشان و دريافت خدمات بهتر، اموالى را به کارمندان بانک مىبخشند، با توجه به اين که اگر کارمندان بانک آن کارها را براى آنان انجام ندهند، چيزى به آنان نمىدهند، آيا دراين حالت، گرفتن آن مال جايز است؟
ج: جايز نيست کارمندان در برابر انجام کار مشتريان که براى آن استخدام شدهاند و در برابر آن هر ماه حقوق دريافت مىکنند، از مشتريان چيزى بگيرند و همچنين مشتريان بانک نبايد کارمندان را در برابر انجام کارهايشان با پول نقد يا غير آن تطميع کنند زيرا اين کار مستلزم فساد است.
**********************************
احکام اجتماعی
س 609: بعضى از مردم به دليل عذرهاى واهى و گاهى بر اثر اختلاف ديدگاهها، در نماز جمعه شرکت نمىکنند، نظر جنابعالى در اينباره چيست؟
ج: نماز جمعه هرچند واجب تخييرى است، ولى خوددارى از شرکت در آن بهصورت دائمى وجه شرعى ندارد.
**********************************
احکام سازمانی
س 69: آيا اطاعت از دستورات نماينده ولى فقيه در مواردى که داخل در قلمرو نمايندگى اوست، واجب است؟
ج: اگر دستورات خود را بر اساس قلمرو صلاحيت و اختياراتى که از طرف ولى فقيه به او واگذار شده است، صادر کرده باشد، مخالفت با آنها جايز نيست.
**********************************
واژه شناسی فقهی
اهل کتاب:
س 316: مقصود از اهل کتاب چه کسانى است؟
ج: مقصود از اهل کتاب هر کسى است که اعتقاد به يکى از اديان الهى داشته و خود را از پيروان پيامبرى از پيامبران الهى (على نبينا وآله وعليهمالسلام) بداند و يکى از کتابهاى الهى را که بر انبياء عليهم السلام نازل شده، داشته باشند مانند يهود، نصارى، زرتشتىها و همچنين صابئين که بر اساس تحقيقات ما از اهل کتاب هستند و حکم آنها را دارند. پایگاه اطلاع رسانی رهبری