جلوه های نورانی
پیامبر اکرم (ص) : طالِبُ العِلمِ طالِبُ الرَّحمَةِ ،طالِبُ العِلمِ رُکنُ الإسلامِ ، ویُعطى أجرَهُ مَعَ النَّبِیّینَ
جویاى دانش ، جویاى رحمت است . جوینده دانش رکن اسلام است و پاداشش با پیامبران داده مى شود. کنز العمّال : 28729
**********************************
قله های فقه شیعه - شیخ مفید (ره)
محمد بن محمد بن نعمان، معروف به شيخ مفيد و ملقب به ابن المعلم که از چهره هاي بسيار درخشان شـيـعـه در جـهان اسلام مي باشد در سال 338 در عکبرای بغداد متولد شد. فقيه بزرگوار ابويعلي جعفري در حق استاد خويش می گوید: او انـدكـي از شـب را مـي خوابيد و باقي شبانه روز را يا نماز مي خواند يا مطالعه مي كرد يا درس مي گفت يا قرآن تلاوت مي كرد. دفتر زندگی معلم امت ، شیخ مفید صحیفه ای سپید و نورانی است که دستخط مبارک حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له القداء در آن به چشم می خورد که نوشته شده است: للاخ الشدید و الولی الرشید الشیخ المفید... برادر گرامی ، استوار و دوست راه یافته شیخ مفید... و در نامه ای سرشار از لطف دیگر آنحضرت به ایشان امده است: بسم الله الرحمن الرحیم سلام الله عليك أيّها الناصر للحقّ، الدّاعي إليه بكلمه الصّدق ...بنام خداوند بخشنده بخشایشگر، سلام خدا بر تو ای یاری کننده حق و دعوت کننده به سوی تو از کسی که با صدق و راستی به سوی خدا دعوت می کنی ... اثر گرانسنگ «المقنعه» نام کتاب معروف او در فقه است و شیخ طوسی و سید مرتضی علم الهدی از پرورش یافتگان برجسته مکتب شیخ مفیدند.
(منبع : به نقل از سایت شهید آوینی)
**********************************
احکام عبادی
س: پوستى که گاهى از لبها، دستها و يا پاها جدا مىشود، محکوم به طهارت است يا نجاست؟
ج: پوست نازکى که خود بخود از دستها، لبها، پاها و ساير قسمتهاى بدن جدا مىشود، محکوم به طهارت است. (اجوبه الاستفتائات. س 272)
س: بر آمدگى روى پا که هنگام مسح، دست بايد تا آنجا کشيده شود، کدام است؟
ج: بايد مسح پا را تا مفصل بکشند. (اجوبه الاستفتائات. س 106)
**********************************
احکام سیاسی
س: آيا اعتقاد به اصل ولايت فقيه از جهت مفهوم و مصداق يک امر عقلى است يا شرعى؟
ج: ولايت فقيه که عبارت است از حکومت فقيه عادل و دينشناس حکم شرعى تعبدى است که مورد تأييد عقل نيز مىباشد، و در تعيين مصداق آن روش عقلايى وجود دارد که در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران بيان شده است. (اجوبه الاستفتائات س 56.)
**********************************
احکام اداری
س: اگر شخصى مقدارى حقوق يا مزاياى خاصى که بهطور قانونى به او اعطا شده از دولت طلب داشته باشد، ولى دلائل قانونى براى اثبات حق خود در اختيار نداشته باشد و يا قادر بر مطالبه آن نباشد، آيا جايز است به مقدار حق خود از اموال دولتى که در اختيار دارد به عنوان تقاص بردارد؟
ج: جايز نيست اموال دولتى را که بعنوان امانت در اختيار و تحت تصرّف او هستند به قصد تقاص براى خود بردارد، در نتيجه اگر مال يا حقّى از دولت طلب دارد و مىخواهد آن را بگيرد براى اثبات و مطالبه آن بايد از راههاى قانونى اقدام نمايد. (اجوبه الاستفتائات. س 1967)
**********************************
احکام خمس
س: آيا تعيين سال خمسى بر جوانان مجردى که با پدر و مادر خود زندگى مىکنند، واجب است؟ ابتداى سال خمسى آنان از چه زمانى است و چگونه بايد آن را حساب کنند؟
ج: اگر جوان مجرد درآمد شخصى هرچند به مقدار کم داشته باشد، واجب است که سال خمسى تعيين نموده و درآمد سالانه خود را محاسبه کند تا در صورتى که چيزى از درآمد تا پايان سال باقى ماند، خمس آن را بپردازد و ابتداى سال خمسى او هنگام حصول اولين درآمد است. (اجوبه الاستفتائات.س 996)
**********************************
احکام اقتصادی
س: آيا زيورآلات طلا که شوهر براى همسرش مىخرد، از اموال شوهر محسوب شده و بعداز وفاتش جزء ترکهاش محسوب مىشود، بهطورى که بين ورثه تقسيم شده و همسر او سهم خود را مىبرد يا آنکه ملک زوجه است؟
ج: اگر جواهرات در اختيار و تحت تصرّف همسرش باشد بهطورى که در آنها تصرّفات مالکانه داشته باشد، حکم به ملکيّت آن جواهرت براى او مىشود مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. (اجوبه الاستفتائات. س 1722)
س: آيا ابتداى سال مالى همان ماه اول کار است يا اولين ماهى که حقوق دريافت مىکند؟
ج: شروع سال خمسى حقوق بگيران اعم از کارگران و کارمندان و غيره همان روز اولى است که مزد يا حقوق خود را دريافت مىکنند و يا مىتوانند دريافت نمايند.
(اجوبه الاستفتائات. س 995)
**********************************
احکام سازمانی
س: از طرف نهادهاى مربوطه ماشينهايى در اختيار مديران مؤسسات و مسئولين نظامى قرار مىگيرد تا از آنها در امور ادارى استفاده کنند، آيا شرعاً جايز است از آنها براى کارهاى شخصى و غيرادارى استفاده شود؟
ج: جايز نيست مديران و مسئولين و ساير کارمندان در هيچيک از اموال دولتى تصرّفات شخصى کنند مگر آنکه با اجازه قانونى نهاد مربوطه باشد.
(اجوبه الاستفتائات. س 1965)
**********************************
احکام فرهنگی
س: آيا گوشدادن به غنا در خانه جايز است؟ اگر در فردى تأثير نداشته باشد چه حکمى دارد؟
ج: گوشدادن به غنا بهطور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهايى شنيده شود و يا در حضور ديگران و چه در او تأثير بگذارد يا خير. (اجوبه الاستفتائات.س1136)