جلوه های نورانی
امام علی (ع) :العِلمُ یُنجِدُ الفِکر
دانش روشنی بخش اندیشه است. غرر الحکم و درر الکلم
**********************************
قله های فقه شیعه - آیت الله سيد حسين كوه كمرهاي (ره)
نام بلند و یاد باشکوه عالمان ربانی و عارفان روحانی شیعه در طول هزاره گذشته همیشه به عنوان منبعی سرشار و عظیم و غنی از نشانه های عبودیت و بندگی و مجاهدت در انبان گنجینه های معنوی شیعیان باقی و برقرار بوده است.این رادمردان عرصه معنویت و اصالت و روحانیت همیشه تلاش کرده اند آیت حقیقی خداوندگار باشند و در این راه چه مصائب و مشکلات و رنجهایی را که به جان خریدند و دم برنیاوردند.بی تردید یکی از این بزرگان و نام آوران عرصه جهاد علمی و عملی در راه احیای ارزشهای ناب مکتب حقه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) کسی است به نام آیت الله سید حسین کوه کمره ای. حسين بن محمد معروف به سيد حسين ترک از بزرگان علما ومراجع شيعه واز اساتيد بزرگ فقها در اواخر قرن سيزدهم هجری است كه نَسَب شريفش با 24 واسطه به امام حسين(ع) ميرسيد. علامه کوه کمره ای استادی ماهر بود که در فقه و اصول ید طولانی داشت. پس از مرحوم شيخ انصاری در رديف ميرزای بزرگ از زعمای حوزه عراق محسوب بود و قسمتی از بلاد جهان تشيع از اين سيد استاد تقليد می نمودند. کوه کمره ای سالها در عتبات از محضر شيخ علی کاشف الغطاء صاحب ضوابط، شيخ محمد حسن صاحب جواهر و مخصوصا شيخ انصاری رحمة الله عليهم به خوبی کسب فیض نمود و استادی و اجتهاد او زبان زد همه فضلا و اساتيد بزرگ بود. وی پس از فوت شيخ انصاری بر کرسی تدريس فقها نشست و تقريرات درسی شيخ را جلو می برد و متجاوز از 800 نفر از علمای بزرگ در درس او حاضر می شدند که امثال علامه شرابيانی و فاضل ممقانی و صدها نفر ديگر از شاگردان ایشان بودند.
(منبع: سایت حوزه نیوز)
**********************************
احکام خمس
س: س: اگر چند سال درآمد سالانهام را محاسبه نکنم تا اينکه اموال من نقد و سرمايهام زياد شود و بعد از آن، خمس غير از سرمايه قبلى ام را بپردازم، آيا اين کار اشکال دارد؟
ج: اگر در اموال شما هنگام رسيدن سال خمسى، خمس هرچند به مقدار کم باشد، تا خمس آن را نپردازيد، حق تصرّف در آن اموال را نداريد، و اگر با عين آن اموال قبل از پرداخت خمس خريد و فروش کنيد، معامله نسبت به مقدار خمس آن، فضولى و متوقف بر اجازه ولى امر خمس است. (اجوبه الاستفتائات. س984)
**********************************
احکام عبادی
س: به نيت طهارت براى نماز مغرب وضو گرفتم، آيا براى من با اين وضو مسّ قرآن کريم و خواندن نماز عشا جايز است؟
ج: بعد از آنکه وضو بهطور صحيح محقّق شد، تا زمانى که باطل نشده است، انجام هر عمل مشروط به طهارت، با آن جايز است. (اجوبه الاستفتائات، س100)
س: چه مقدار از نماز اگر در وقت ادا واقع شود، نيت ادا صحيح است؟ در صورت شک در اين که اين مقدار، داخل وقت واقع شده يا خير، وظيفه چيست؟
ج: وقوع يک رکعت نماز در داخل وقت براى اين که نماز، ادا محسوب شود، کافى است و در صورت شک در اين که وقت لااقل به مقدار يک رکعت باقى است يا خير، نماز را به قصد مافىالذمّه بخوانيد. (اجوبه الاستفتائات، س 349)
**********************************
احکام اداری
س: بعضى از افراد و شرکتها و مؤسسات خصوصى و دولتى براى فرار از پرداخت ماليات و عوارضى که دولت مستحق دريافت آن است، از راههاى مختلف مبادرت به مخفى کردن بعضى از حقايق مىکنند، آيا اين کار براى آنان جايز است؟
ج: خوددارى کردن از اجراى قوانين دولت جمهورى اسلامى و عدم پرداخت ماليات وعوارض و ساير حقوق قانونى دولت اسلامى براى هيچکس جايز نيست. (اجوبه الاستفتائات، س1990)
**********************************
احکام اقتصادی
س: اينجانب خانهاى را اجاره کردم و سپس متوجه شدم که مقدارى از پول خريد آن، از مال ربا بوده است، وظيفه من چيست؟
ج: تا زمانى که نمىدانيد موجر خانه را با عين مال ربا خريده است، تصرّف در آن اشکال ندارد. (اجوبه الاستفتائات، س 1639)
**********************************
احکام تراشیدن ریش
س: آيا منظور از حرمت تراشيدن ريش آن است که موهاى صورت بهطور کامل روييده باشند و سپس تراشيده شوند يا اينکه شامل موردى که مقدارى از موهاى صورت درآمده باشند هم مىشود؟
ج: بهطور کلى تراشيدن آن مقدار از موى صورت که بر آن عنوان تراشيدن ريش صدق مىکند بنا بر احتياط حرام است ولى تراشيدن مقدارى از آن که عنوان مزبور بر آن صدق نمىکند اشکال ندارد. (اجوبه الاستفتائات، س 1421)
**********************************
احکام فرهنگی
س: آيا نمايش فيلمهاى سينمايى که توسط وزارت ارشاد اسلامى ايران توزيع مىشود، در مسجد براى شرکت کنندگان در جلسات قرآنى، اشکال شرعى دارد يا خير؟
ج: تبديل مسجد به مکانى براى نمايش فيلمهاى سينمايى جايز نيست، ولى نمايش فيلمهاى مذهبى و انقلابى داراى محتواى مفيد و آموزنده به مناسبت خاصى و بر حسب نياز و تحت نظارت امام جماعت مسجد اشکال ندارد. (اجوبه الاستفتائات، س 398)
**********************************
مسجد جامع
س: مسجد جامع چه تعريفى دارد؟
ج: مسجد جامع مسجدى است که در شهر براى اجتماع همه اهل شهر بنا شده است، بدون اين که اختصاص به گروه و قشر خاصى داشته باشد. (اجوبه الاستفتائات، س 401)