جلوه های نورانی
پیامبر اکرم (ص) : اَلعِلمُ رَأسُ الخَيرِ كُلِّهِ، وَ الجَهلُ رَأسُ الشَّرِّ كُلِّهِ.
دانايى سرآمد همه خوبىها و نادانى سرآمد همه بدىهاست.
بحار الانوار/ج 74/ص 175
**********************************
قله های فقه شیعه
آیتالله میرزا محمد حسین نائینی (رحمه الله علیه)
حاج میرزا حسین نائینی از اکابر فقهاء و اصولیین قرن چهاردهم هجری است. نام و آوازه این عالم وارسته و مجاهد تشیع با نهضت مشروطیت عجین است، با اینکه سالها از رحلت این عالم ربانی میگذرد، اما همچنان اندیشههای سیاسی اسلامی این بزرگوار در تاریخ این مرز و بوم میدرخشد. وی نزد میرزای شیرازی و سید محمد فشارکی اصفهانی تحصیل کرده است و خود مدرسی عالی مقام شد. او کتابی نفیس به فارسی دارد به نام «تنزیه المله تنبیه الامه» یا حکومت در اسلام که در دفاع از مشروطیت و مبانی اسلامی آن نوشته است. میرزا در این کتاب حاکمیت اسلام ناب محمدی(ص) را با دلیل و برهان قاطع اثبات کرده و تمام مناصب و شئون اعتباری امام معصوم(ع) را برای فقیه جامع الشرایط ثابت دانسته است، آیت الله علامه حاج میرزا محمدحسین نائینی، یکی از بزرگترین و نامورترین مراجع عصر خویش و یکی از رجال تحقیق و تدقیق در اصول و فقه می باشد، به حدی که او را «مجدد علم اصول و نوآور آن» نامیده اند . مقام والای علمی، سیاسی و معنوی میرزای نائینی با تربیت شاگردانی نظیر سید محسن طباطبایی حکیم، سید جمالالدین گلپایگانی، سید محمد حجت کوهکمری، سید محمد هادی میلانی، میرزا هاشم آملی و سید محمدحسین طباطبایی بسیار آشکار و هویداست. آیه الله نائینی را میتوان از پیشگامان نهضت مشروطه به شمار آورد که در کنار میرزای شیرازی و تحریم تنباکو یار و مددکار و پشتیبان وی بود و نقش مؤثری را در پیروزی آن ایفا کرد.
بنقل از سایت دائره المعارف بزرگ اسلامی و دانشنامه اسلامی
**********************************
احکام اجتماعی
س: کسى که مىخواهد شخصى را امر به معروف و نهى از منکر نمايد، آيا بايد قدرت بر آن را داشته باشد؟ در چه زمانى امر به معروف و نهى از منکر بر او واجب مىشود؟
ج: آمر به معروف و نهى کننده از منکر بايد عالم به معروف و منکر باشد، و همچنين بداند که فاعل منکر عمداً و بدون عذر شرعى مرتکب آن مىشود، و زمانى اقدام به امر ونهى واجب مىشود که احتمال تأثير امر به معروف و نهى از منکر در مورد آن شخص داده شود، و ضررى براى خود او نداشته باشد، و در اين مورد بايد تناسب بين ضرر احتمالى و اهميت معروفى را که به آن امر مىنمايد يا منکرى که از آن نهى مىکند، ملاحظه نمايد. در غير اين صورت، امر به معروف و نهى از منکر بر او واجب نيست.
اجوبه الاستفتائات-س 1057
**********************************
احکام طهارت
س: کسى که در يکى از اعضاى وضويش زخمى وجود دارد که حتى اگر جبيره هم بر روى آن قرار دهد دائما از آن خون مىآيد، چگونه بايد وضو بگيرد؟
ج: واجب است جبيرهاى را بر روى زخم بگذارد که خون از آن بيرون نمىآيد، مثل نايلون.
اجوبه الاستفتائات- س 138
**********************************
احکام اداری
س: تعدادى گزارش کتبى راجع به اختلاس اموال دولتى توسط يکى از کارمندان دريافت گرديده که بعد از انجام تحقيقات در مورد اين اتهام، صحّت بعضى از آن گزارشها براى ما آشکار شده است. ولى هنگام تحقيق از فرد متهم خود او همه اتهامات را انکار مىکند، آيا ارسال اين گزارشات به دادگاه با توجه به اينکه باعث از بين رفتن آبروى شخص مىشود، جايز است يا خير؟ و بر فرض عدم جواز، اشخاصى که ازاين مسأله مطلع هستند چه تکليفى دارند؟
ج: اگر فردى که مسئول حمايت و حفظ بيتالمال و اموال دولتى است از اختلاس آن اموال توسط يکى از کارمندان يا غير او مطلع شود، از نظر شرعى و قانونى مکلّف است براى احقاق حق، اطّلاعات خود را در اين زمينه به نهادهاى مربوطه ارائه دهد و ترس از بين رفتن آبروى متهم از نظر رسمى مجوّزى براى کوتاهى از احقاق حق جهت حفظ بيتالمال محسوب نمىشود و افراد ديگر، گزارشات خود را مستنداً به مسئولين مربوطه ارائه دهند تا ايشان بعد از تحقيق و تفحّص و اثبات مطلب، اقدام نمايند.
اجوبه الاستفتائات- س 1388
**********************************
احکام طهارت
س: کسى که محل مسح او زخم است، چه وظيفهاى دارد؟
ج: اگر نمىتواند روى زخم محل مسح دستِ تر بکشد بايد به جاى وضو تيمم کند. ولى در صورتى که مىتواند پارچهاى روى زخم قرار دهد و بر آن دست بکشد، احتياط آن است که علاوه بر تيمم، وضو نيز با چنين مسحى بگيرد.
اجوبه الاستفتائات- س 136
**********************************
احکام اقتصادی
س: گرفتن چه مقدار سود در فروش کالا مجاز است؟
ج: سود گرفتن حدّ معيّنى ندارد، بنا بر اين تا وقتى که به حدّ اجحاف نرسيده و بر خلاف مقرّرات دولت هم نباشد، اشکال ندارد، ولى افضل بلکه مستحب آن است که فروشنده به آن مقدار سودى که هزينههايش را تأمين مىکند، اکتفا نمايد.
اجوبه الاستفتائات- س 1612
**********************************
احکام نماز
س: آيا وقت نماز به مجرد شروع اذان آغاز مى شود؟ يا اين که بايد صبر نمود تا اذان تمام شود و سپس شروع به خواندن نماز کرد؟ آيا روزه دار جايز است به مجرد شروع اذان افطار نمايد يا اين که بايد صبر کند تا اذان تمام شود؟
ج: اگر اطمينان حاصل شود که اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع شده، صبر کردن تا پايان اذان لازم نيست.
اجوبه الاستفتائات- س 360
**********************************
احکام خمس
س: کسى که نياز به تهيه يکى از لوازم خانگى مانند يخچال دارد و استطاعت خريد آن را يکجا ندارد و ماهيانه پولى پسانداز مىنمايد تا وقتى که پول به حد لازم رسيد، آن را خريدارى نمايد، اکنون که سال خمسى او رسيده، آيا به پولى که به اين منظور کنار گذاشته شده، خمس تعلّق مىگيرد؟
ج: پول پسانداز شده اگر جهت تهيه مايحتاج ضرورى زندگى در آينده نزديک (تا چند روز) مورد نياز باشد، خمس ندارد.
اجوبه الاستفتائات-س 988
**********************************
واژه شناسی فقهی
س: منظور از ملاقى شبههى محصوره يعنى چه؟
ج: اگر يكى از چند چيز نجس باشد ولى ندانيم كداميك از آنهاست و چيز مرطوبى با يكى از آن چند چيز ملاقات كند، به آن چيز ملاقى شبهه محصوره گويند.
(پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری)