جلوه های نورانی
امام علی (ع) : اِنَّ الْعِلْمَ حَياةُ الْقُلوبِ وَ نورُ الاَبْصارِ مِنَ الْعَمى. ( امالى صدوق، ص 493، ح 1)
به راستى كه دانش، مايه حيات دلها، روشن كننده ديدگان كور است.
**********************************
قله های فقه شیعه
علامه حلی (رحمت الله علیه)
ابومنصور جلال الدین شیخ حسن بن یوسف بن على بن مطهر حلى (متوفی 726 هجری قمری) معروف به علامه حلی یكی از اعجوبههای روزگار خود است علامه در فقه شاگرد دائی خود محقق حلی و در فلسفه و منطق شاگرد خواجه نصیرالدین طوسی بوده و فقه تسنن را نزد علمای اهل تسنن تحصیل كرده است . ایشان يكى از علمايى است كه شاگردان زيادى تربيت كرده است. بنابر نقلى نزديك به 500 مجتهد از درس او فارغ التحصيل شدهاند - فخر المحققين ( فرزند علامه) - قطب الدين رازى - جرجانى - ابو الحسن محمد استرآبادى - زين الدين نيشابورى از جمله شاگردان ایشان بشمار می آیند. علامه حلی یكی از پركارترین و موفقترین فقهای نامدار شیعه از نظر تالیف بشمار میآید و طبق احصا و شمارشی كه از تالیفات او به عمل آوردهاند، با تقسیم به روزهای عمر او به هر روز آن تا هزار سطر رسیده است و این امر، از كرامتها و تاییدات الهی حكایت دارد، برخی از آثار او عبارت است از ارشاد، تبصره المتعلمین، قواعد، تحریر، تذكره الفقها، مختلف الشیعه، المنتهی و... علامه حلّى از كسانى است كه عنوان جامع معقول و منقول بحق برازنده اوست. ریاست و مرجعیت شیعه در قرن هفتم هجری به او منتهی گردیده است.
بنقل ازدانشنامه اسلامی
**********************************
احکام نجاسات
س: در مورد چرم و اجزاى حيوانى که از بلاد غير اسلامى تهيه شده، نظر مبارک را مرقوم فرماييد.
ج: اگر احتمال دهيد که حيوان ذبح اسلامى شده، پاک است و اگر يقين داريد که ذبح اسلامى نشده، محکوم به نجاست است.
(اجوبه الاستفتائات- س276)
**********************************
احکام سازمانی
س: اگر كسى از خودرو بيتالمال در سفر غير ادارى استفاده كند، با توجه به اينكه مَركب غصبى مىباشد تكليف نماز او در اين سفر چگونه مىباشد؟
ج: در فرض سؤال، وسيله نقليه تأثيرى در نماز او ندارد.
(استفتائات جدید- سایت مقام معظم رهبری )
**********************************
احکام طهارت
س: آيا وضويى که قبل از نماز ظهر و عصر گرفته شده، براى خواندن نماز مغرب و عشا هم با علم به اين که در اين مدت هيچيک از مبطلات وضو از وى سرنزده است، کافى است؟ يا آنکه هر نمازى نيت و وضوى جداگانهاى دارد؟
ج: براى هر نمازى وضوى جداگانه لازم نيست. با يک وضو تا زمانى که باطل نشده، مىتواند هر مقدار نماز که مىخواهد بخواند.
(اجوبه الاستفتائات- س118)
**********************************
احکام سیاسی
س: آيا بيان ظلم ياخيانت بعضى از مسئولين ادارات در برابر مردم جايز است؟
ج: گزارش دادن ظلم مسئولين به مراکز و مراجع مسئول براى پيگيرى و تعقيب، بعد از تحقيق و اطمينان نسبت به آن اشکال ندارد و حتّى اگر از مقدمات نهى از منکر محسوب شود واجب مىگردد، ولى بيان آن در برابر مردم وجهى ندارد، بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعيف دولت اسلامى شود حرام است.
(پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری. پرسشهای متداول. س 1391)
**********************************
احکام اقتصادی
س: آيا حقوق بازنشستگى که کارمند در طول مدّت زمانى که مشغول کار است و مقدارى از حقوق ماهيانهاش را براى پيرى در صندوق بازنشستگى مىگذارد و بعد از بازنشستگى همان را به اضافه مبلغى که از طرف دولت به آن افزوده مىشود دريافت مىکند، اشکال دارد يا خير؟
ج: گرفتن حقوق بازنشستگى اشکال ندارد و مبلغى که دولت علاوه بر مقدار کسر شده از حقوق ماهيانه فرد بازنشسته به او مىپردازد، سود حقوقهاى او نيست و ربا محسوب نمىشود.
(اجوبه الاستفتائات- س 1629)
**********************************
احکام خمس
س: اگر در چيزى شک داشته باشيم که خمس آن را دادهايم يا خير، ولى ظنّ غالب به پرداخت خمس آن باشد، وظيفه ما چيست؟
ج: اگر مشکوک از چيزهايى باشد که خمس به آن تعلّق گرفته است، تحصيل يقين به پرداختِ خمس آن واجب است.
(اجوبه الاستفتائات- س 1034)
**********************************
احکام سفر
س: تفاوت شخص کثيرالسفر با کسى که بهخاطر شغلش مدام در سفر است چيست؟ و كلاً چه زمانى شخصى كثيرالسفر محسوب مىشود؟
ج: اگر سفر، شغل يا مقدمه شغل نباشد ـ هرچند كثرت هم داشته باشد ـ موجب شكسته شدن نماز نمىشود. و بهطور کلّى عنوان کثيرالسفر حكمى ندارد و موضوع حکم شرعى نيست،بلكه تمام خواندن نماز و صحت روزه براى كسى است كه يا خود سفر شغل او است (مثل راننده و خلبان و مانند آن) و يا براى انجام شغل مسافرت مىكند (مثل كارمند و كارگرى كه به اندازه مسافت شرعى براى كارش مسافرت مىكند)، كه اين افراد در مبدأ و مقصد و بين راه نمازشان تمام و روزه شان صحيح است.
(پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری.احکام سفر. س1)
**********************************
واژه شناسی فقهی
آلات مشترکه
آلات مشترکه ابزار و وسايلى است كه هم در راه صحيح شرعى و هم در راه باطل (گناه) كاربرد دارد؛ مثل چاقو.
(پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری . اصطلاحات فقهی)