جلوه های نورانی
پیامبر اکرم (ص) : مَن کانَ فی طَلَبِ العِلمِ کانَتِ الجَنَّةُ فی طَلَبهِ. (کنزالعمّال : -28842 منتخب میزان الحکمة : 398 )
هر که در جستجوى دانش باشد ، بهشت در جستجوى او برآید .
**********************************
قله های فقه شیعه
على بن بابويه قمى (رحمت الله علیه)
ابو الحسن على بن الحسين بن موسى بن بابويه، يكى از فقهاى نامدار و يكى ازاصحاب فتوى و اجتهاد،و در عصر خويش رئيس فقها و محدثين و پيشواى مردم قم بوده است.شيعيان در امور دينى به او مراجعاتى داشته اند و فتوايش نزد همگان نافذ و محترم بوده است. ایشان پدر شيخ صدوق است ، فقها از اين دو به عنوان «صدوقين »ياد مى کنند. در بيان عظمت علمى و تقواى او،همين بس است كه فقهاى ما در مواردى كه حديثى از اهل بيت عصمت و طهارت(ع)نرسيده باشد،و از او فتوايى در آن زمينه وجود داشته باشد، فتاواى او را به علت نزديك بودن به عهد امامت و عصرمعصوم(ع)،به منزله حديث تلقى مى كردند و فتواى او را نشانى از وجود حديث در آن زمينه قلمداد مى نمودند.چنانكه «شهيد اول »در كتاب «ذكرى »با ايـن تعـبير بيـان فرمـوده اند:اصـحاب مـا،دسـتور الـعـمل خـود را از رســاله عــلى بـن بـابـويه مى گرفتند،هنگامى كه دسترسى به نص روايت نداشتند،چون اعتماد و اطمينان كاملى به او داشتند. او تاليفات متعددى دارد که كتاب الشرايع ، رسالة الاخوان،قرب الاسناد،تفسيرقرآن كريم،كتاب النكاح، كتاب التوحيد،الصلوة،مناسك الحج از جمله آنها مى باشد. على بن بابويه مورد عنايت خاصه حضرت امام زمان(عجل الله تعالى فرجه الشريف)واقع شده است.و نامه اى از سوى آن بزرگوار در پاسخ به درخواستش توسط حسين بن روح نوبختى به او رسيده است كه متن آن در رجال نجاشى اين گونه آمده است: ما از خداوندمتعال درخواست نموديم كه فرزندى به تو عنايت فرمايد و به زودى دو فرزند ذكور نيكوكار و خير نصيب تو خواهد شد. پس از آن مكاتبه بود كه ابو جعفر و ابو عبد الله از يك همسر ام ولدى متولدگرديدند.از ابو عبد الله حسين بن عبيد الله آمده است كه مى گفت:«از ابا جعفر مى شنيدم كه بارها مى گفت: «من با دعاى صاحب امر و امام زمان(عج)به دنيا آمده ام »و به اين عنايت افتخار مى نمود.
(کتاب آشنايى با علوم اسلامى استاد شهيد مرتضى مطهرى )
**********************************
احکام نماز و مسجد
س: آيا نماز خواندن بر سجاده اى که شکل هايى روى آن رسم شده و يا بر مهرى که داراى نقش است، کراهت دارد؟
ج: فىنفسه اشکال ندارد، ولى اگر به گونه اى باشد که بهانه به دست کسانى دهد که تهمت به شيعه مى زنند، توليد آن و نماز خواندن بر آن جايز نيست. و همچنين اگر موجب تفرق حواس و از بين رفتن حضور قلب در نماز شود، کراهت دارد. (اجوبه الاستفتائات . س 377)
س: آيا استفاده از شبستان مسجد براى رشد فکرى، فرهنگى و نظامى (با آموزشهاى نظامى) جوانان جايز است؟ آيا با توجه به کمبود مکانهاى اختصاصى مى توان اين کارها را در ايوان مسجد انجام داد؟
ج: اين امور تابع کيفيت وقف صحن مسجد و ايوان آن است، و بايد از امام جماعت و هيأت امناى مسجد در اين باره نظر خواهى شود. البته حضور جوانان در مساجد و برپايى درس هاى دينى زير نظر امام جماعت و هيأت امناى آن کار خوب و مطلوبى است. (اجوبه الاستفتائات . س 394)
**********************************
احکام طهارت
س: به نيّت طهارت براى نماز مغرب وضو گرفتم، آيا براى من با اين وضو مسّ قرآن کريم و خواندن نماز عشا جايز است؟
ج: بعد از آنکه وضو بهطور صحيح محقّق شد، تا زمانى که باطل نشده است، انجام هر عمل مشروط به طهارت، با آن جايز است. (اجوبه الاستفتائات .س 100)
**********************************
احکام خمس
س: سر سال خمسى من آخر ماه دهم از هر سال است، آيا حقوق ماه دهم را که در آخر آن مى گيرم، خمس دارد؟ اگر بعد از دريافت، مقدار باقىمانده آن را (که طبق عادت، هر ماه پسانداز مى شود) به همسرم هديه کنم، آيا خمس به آن تعلّق مى گيرد؟
ج: حقوقى که قبل از سال خمسى دريافت مى کنيد و يا قبل از آخرين روز سال خمسى قابل دريافت است، پرداخت خمس مقدار زائد بر مؤونه سال آن واجب است. اما آنچه به همسر خود يا به ديگرى هديه مى نماييد، اگر صورى و به قصد فرار از خمس نباشد و به مقدار مناسب با شأن عرفى شما باشد، خمس ندارد. (اجوبه الاستفتائات .س 979)
**********************************
احکام خانواده
س: اگر مرد متأهلى شغل خود را از دست بدهد و زنش براى معاش خانواده بصورت موقت كار كند، آيا شوهر به زنش مديون خواهد شد؟
ج: زن اگر درآمد کار خود را خودش تبرعاً خرج زندگى مشترک مى کند شوهر ضامن عوض آن نيست ولى اگر به شوهر قرض دهد سپس از طرف شوهر آن را خرج زندگى کند و يا به امر و درخواست شوهر آن را خرج زندگى مشترک کند، شوهر ضامن عوض آن است. (سایت مقام معظم رهبری. بخش استفتائات جدید)
**********************************
احکام مسائل اخلاقی
س: حرفى را که فکر مىکردم صحيح است گفتم و بعد فهميدم که اشتباه کردهام (يعنى دروغ گفتهام) آيا نيازى هست که آن را تصحيح کنم؟
ج: فى نفسه لزومى ندارد مگر آنکه حکم شرعى را اشتباهاً بيان کرده باشيد و يا در اثر حرف شما حقى از كسى ضايع شود و امثال اين مورد، که در اين صورت بايد کلام خود را تصحيح نماييد. (سایت مقام معظم رهبری. بخش استفتائات جدید)
**********************************
احکام سیاسی اجتماعی
س: اگر يکى از اقوام انسان مبادرت به ارتکاب معصيت کند و نسبت به آن لاابالى باشد، تکليف ما نسبت به رابطه با او چيست؟
ج: اگر احتمال بدهيد که ترک معاشرت با او موقتا موجب خوددارى او از ارتکاب معصيت مى شود، به عنوان امر به معروف و نهى از منکر واجب است، و در غير اين صورت، قطع رحم جايز نيست. (اجوبه الاستفتائات . س 1058)
**********************************
احکام پزشکی
س: روان پــزشـکان غــالبـاً بـــرای دستیابی به علل بیماری و راههای درمان آن سؤالاتی راجع به امور شـخصـی و خـانـوادگی بـیمار از او می کنند، آیا برای بیمار پاسخ دادن به آن سؤالات جایز است؟
ج:اگــر مفســده ای بــر آن متــرتّـب نـشود و غيـبت و اهـانـت به شـخص ديگری هم محسوب نشود، اشکال ندارد. (اجوبه الاستفتائات . س 1395)
**********************************
واژه شناسی فقهی
اشکال دارد
اشکال دارد ، يعنى چنين كارى موجب اسقاط تكليف نيست و نمىشود به آن اكتفا كرد؛ ولى در اين مورد مىتوان به فتواى مجتهدى كه در رتبه ى بعدى است رجوع كرد.
(پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری . اصطلاحات فقهی)