جلوه های نورانی
پیامبر اکرم (ص) : مَن طَلَبَ العِلمَ فهُوَ کالصّائمِ نَهارَهُ ، القائمِ لَیلَهُ / (منیه المرید : 100 منتخب میزان الحکمه : 398 )
هر که دانش بجوید ، مانند کسى است که روز خود را به روزه گذراند وشبش را به عبادت .
**********************************
قله های فقه شیعه
محقق حلی (رحمت الله علیه)
شيخ ابو القاسم جعفر بن حسن بن يحيى بن سعيد حلى، معروف به «محقق »، يكى ازبزرگترين و نامورترين فقيهان عصر خويش بود که داراى عظمت و اعتبار خاص در ميان مجتهدان مى باشد، به حدى كه هرگاه كلمه «محقق » را بدون قرينه و نشانه اى در ميان فقها ذكر مى كنند، شخصيت تحقيقى و علمى او مورد نظر است. او صاحب كتابهاى بسيار در فقه، از جمله شرايع، معارج، معتبر، المختصر النافع و ... است. كتاب شرايع در ميان طلاب يك كتاب درسى بوده و هست و فقهاء زيادى آن را شرح نموده يا حاشيه بر آن نوشته اند. درسايه قريحه سرشار و فكر مواج و وسعت نظرى كه داشت، به تحكيم مبانى فقه شيعه واساس مكتب اجتهاد پرداخت. او با حسن تقرير و دقت نظر و تعمق كم نظير درس مى گـفت از مجـلس عـالى درس او بيش از 400 مجـتهد آگاه كه شـرح حـال آنان در علم رجال آمده است فارغ التحصيل گرديده اند و چنين موفقيتى تا كنون نصيب کسی نگرديده است. او فقه را بر پايه استدلال محكم بنا نهاد و در تحقيقات خود به آراء ديگران نيز توجه داشت و در توسعه ابعاد آن كوشش مى كرد.او در علم و فضل و جلالت قدر و تحقيق نمونه بود. علامه نورى او را اين چنين مى ستايد:او رئيس علما و فقيه حكما، آفتاب درخشان فضلاء، وارث علوم پيشوايان معصوم(ع)و حجتهاى حق بر جهانيان و برافرازنده پرچم تحقيق بر جهانيان مى باشد، خداوندمتعال اشعه رحمت آشكار و پنهان خود را نثار قبر او كند و در بهشت جايگاه شايسته ومكان عالى به او عنايت فرمايد. (بنقل از سایت ویکی فقه)
**********************************
احکام طهارت
س: اگر عضوى از اعضاى وضو بعد از شستن آن و قبل از اتمام وضو، نجس شود، چه حکمى دارد؟
ج: نجس شدن آن عضو، به صحّت وضو ضرر نمى رساند، ولى تطهير آن عضو براى پاک شدن از نجاست به خاطر نماز واجب است. (اجوبه الاستفتائات، س 132)
**********************************
احکام زیورآلات
س: به دست کردن انگشتر طلا توسط مردان بهخصوص در نماز چه حکمى دارد؟
ج: به دست کردن انگشتر طلا براى مردان در هيچ حالى جايز نيست و نماز با آن هم بنا بر احتياط واجب، باطل است. (اجوبه الاستفتائات، س 442)
**********************************
احکام سازمانی
س: گاهى بعضى از نيروهاى امنيتى ورود به بعضى از مراکز و نفوذ در گروهها را براى کشف مراکز فحشا و گروههاى تروريستى ضرورى مى دانند، همانگونه که روشهاى تجسّس و تحقيق نيز همين را اقتضا مى کنند، اين کار از نظر شرعى چه حکمى دارد؟
ج: اگر با اجازه مسئول مربوطه و با التزام به رعايت ضوابط و مقرّرات قانونى باشد و از آلوده شدن به گناه و ارتکاب فعل حرام اجتناب شود، اشکال ندارد و بر مسئولين نيز واجب است که بر کار آنان از اين جهت نظارت و توجه کامل داشته باشند. (اجوبه الاستفتائات. س.1396)
**********************************
احکام اجتماعی
س: روش مناسبى که بهتر است فرزند در برابر پدر و مادرى که بر اثر عدم اعتقاد کامل به تکاليف دينى، به آنها اهميت نمى دهند، اتخاذ نمايد، کدام است؟
ج: واجب است که با زبان نرم و مراعات احترام ايشان به عنوان پدر و مادر، آنان را امر به معروف و نهى از منکر کند. (اجوبه الاستفتائات.س 1070)
**********************************
احکام نماز
س: آيا نماز خواندن بر سجاده اى که شکل هايى روى آن رسم شده و يا بر مهرى که داراى نقش است، کراهت دارد؟
ج: فىنفسه اشکال ندارد، ولى اگر به گونه اى باشد که بهانه به دست کسانى دهد که تهمت به شيعه مى زنند، توليد آن و نماز خواندن بر آن جايز نيست. و همچنين اگر موجب تفرق حواس و از بين رفتن حضور قلب در نماز شود، کراهت دارد. (اجوبه الاستفتائات.س 377)
**********************************
احکام خمس
اگر با عین مالی که خمس یا زکات آن را نداده است، لباس بخرد نماز خواندن در آن لباس باطل است. (کتاب رساله آموزشی (1) احکام لباس نمازگزار)
**********************************
احکام اقتصادی
س: آیا حرمت ربا برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی بهطور یکسان ثابت است یا آنکه بعضی از موارد خاص، استثنا هستند؟
ج: ربا بهصورت کلی حرام است غير از ربای بين پدر و فرزند و زن و شوهر و همچنين ربايی که مسلمان از کافر غير ذمّی می گيرد. (اجوبه الاستفتائات . س 1624)
**********************************
احکام فرهنگی
س: شرکت در کلاسهاى ورزشى که در آنها موسيقى پخش مىشود چه حکمى دارد اگر از هدفن استفاده کنيم به نحوى که موسيقى را نشنويم يا به طور ضعيف بشنويم چطور؟
ج: اگر موسيقى مطرب لهوى نباشد مانعى ندارد و تشخيص آن به عهده خود مکلّف است. (پایگاه اطلاع رسانی رهبری استفتائات جدید.)
**********************************
واژه شناسی فقهی
واجب تخييرى و واجب تعيينى
واجب تخييرى: واجبى است كه مكلف در انجام آن و انجام يك يا چند واجب جايگزين ديگر، مخير است؛ مانند كفاره روزه كه مكلف بين 60 روز روزه گرفتن و اطعام 60 فقير مخير است.
واجب تعيينى: واجبى است كه جايگزين ندارد و مكلف بايد خود آن واجب را انجام دهد؛ مانند نماز