جلوه های نورانی
امام علی (ع) :زَكاهُ العِلمِ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ وَإجهادُ النَّفسِ فِى العَمَلِ بِهِ؛ / (غرر الحکم و درر الکلم،ص391)
زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آنند و كوشش در عمل به آن است.
**********************************
قله های فقه شیعه
فخر المحققين، (رحمت الله علیه)
محمد بن سعيد جمال الدين بن مطهر ملقب به فخر المحققين، فخر الدين و فخر الاسلام فرزند علامه حلى مى باشد. او نيز مانند پدر نابغه اى از نوابغ ارزنده شيعه است و در تمام كتب فقهى و علمى مورد توجه خاص دانشمندان بزرگ ومجتهدين طراز اول ما قرار گرفته است. فخر المحققين. علوم مقدماتى و متداول عصر و سپس علوم عاليه معقول، يعنى فلسفه و كلام و منطق و فقه و اصول و حديث و غيره را نزد پدر علامه اش فرا گرفت و پيش از آنكه به حد بلوغ برسد، در انواع آنها ورزيده شد و به نقلی در سن ده سالگى به درجه اجتهاد نائل شد، فخر المحققين به همان ميزانى كه از لحاظ مراتب فضل و كمال ممتاز و در حدخود بى نظير بوده است، از حيث ادب و اخلاق و ملكات فاضله نيز امتيازى مخصوص داشته است..علامه در برخى از آثار خود، هر جا از فرزندش فخر المحققين نام مى برد، مى گويد: «خداوند مرا فداى او گرداند و از بديها دور بدارد. در آغاز كتاب «الالفين »كه مشتمل بر دو هزار دليل در اثبات امامت امير المؤمنين على(ع)است، همچنين در آغاز كتاب «قواعد»و ارشاد و غيره مى نويسد: اين كتاب را به خواهش دوست ترين مردم نسبت به خود و عزيزترين آنها، يعنى فرزند عزيزم محمد تصنيف كردم. فخر المحققين تمام رشته هاى علوم و فنون را در خدمت پدر علامه اش تكميل نمود و جز وى استادى نديده است. اما خود شاگردانی همچون شهيد اول، سيد بدر الدين مدنى، سيد حيدر آملى، سيد تاج الدين ابن معيه و ظهير الدين و..را در مکتبش پرورش داد.. تاليفات او همه در شمار بهترين كتب علمى شيعه به شمار مى آيند و اغلب شرح و حاشيه و تعليقه كتب پدر عاليقدرش مى باشد، مانند کتاب شرح المسترشدين،شرح مبادى الاصول،شرح تهذيب الاصول،ايضاح الفوائد في حل مشكلات القواعد، حاشيه ارشاد، الكافیه الوافيه در علم كلام، فخر المحققين سال 771،در سن 89 سالگى به جهان باقى شتافت.
(بنقل از سایت راسخون)
**********************************
احکام فرهنگی
س: ساخت عروسک و مجسمه و نقاشی و ترسیم چهره موجودات زنده اعم از گیاهان، حیوانات و انسان چه حکمی دارد؟ خرید و فروش و نگهداری و ارائه آنها در نمایشگاه چه حکمی دارد؟
ج: ساخت مجسمه و نقاشى و ترسيم چهره موجودات و لو ذىروح اشکال ندارد. همچنين خريد و فروش و نگهدارى نقاشى و مجسمه جايز است و ارائه آنها در نمايشگاه هم اشکال ندارد. (اجوبه الاستفتائات، س 1222)
**********************************
احکام طهارت
س: شخصى که وضويش نسبت به وضوى متعارف بين مردم وقت بيشترى مىگيرد، براى يقين پيدا کردن به شستن اعضاى وضو چه کارى بايد انجام دهد؟
ج: بايد از وسوسه اجتناب نمايد، و براى اين که شيطان از او نااميد شود، بايد به وسوسه ها اعتنا نکند و کوشش کند که همانند ساير اشخاص به مقدارى که از نظر شرعى واجب است، اکتفا نمايد. (اجوبه الاستفتائات، س 143)
**********************************
احکام سیاسی
س: عدّه اى در برابر ديگران مبادرت به طرح کمبودها و ضعفهايى که در جمهورى اسلامى وجود دارد، مى کنند، گوش دادن به اين سخنان و حکايتها چه حکمى دارد؟
ج: واضح است هر عملى که موجب بدنامشدن چهره جمهورى اسلامى که در برابر کفر و استکبار جهانى ايستاده است، شود به نفع اسلام و مسلمين نيست. بنا بر اين، اگر اين سخنان موجب تضعيف نظام جمهورى اسلامى باشد جايز نيست. (اجوبه الاستفتائات. س.1397)
**********************************
احکام اقتصادی
س: بعضی از افراد و شرکتها و مؤسسات خصوصی و دولتی برای فرار از پرداخت مالیات و عوارضی که دولت مستحق دریافت آن است، از راههای مختلف مبادرت به مخفی کردن بعضی از حقایق می کنند، آیا این کار برای آنان جایز است؟
ج: خودداری کردن از اجرای قوانين دولت جمهوری اسلامی و عدم پرداخت ماليات وعوارض و ساير حقوق قانونی دولت اسلامی برای هيچکس جايز نيست.
(اجوبه الاستفتائات.س 1990)
**********************************
احکام خمس
س: شخصى داراى کتابخانه اى شخصى است که مدتى از آن کتابها استفاده مى نموده است، فعلاً چند سال است که از آن استفاده نمى کند، ولى احتمال مى دهد که در آينده از آن بهره ببرد، آيا در مدتى که از کتابها استفاده نمى کند، به آن خمس تعلّق مى گيرد؟ و آيا در تعلّق خمس، فرقى بين اينکه خودش خريده باشد يا پدرش، وجود دارد؟ ج: اگر کتابها در زمان خريد آن مورد نياز او براى مراجعه و مطالعه بوده و مقدار آن هم مناسب شأن عرفى او باشد، خمس ندارد، حتى اگر پس از سال اول از آن استفاده نکند. همچنين اگر کتابها به او ارث رسيده و يا از طرف پدر و مادر و يا ديگران به او هديه شده باشد، خمس به آن تعلّق نمى گيرد. (اجوبه الاستفتائات.س 900)
**********************************
احکام عزاداری
س: استفاده از عَلَم در مراسم عزاداری سیدالشهدا(علیه السلام) با قرار دادن آن در مجلس عزا یا حمل آن در دسته عزاداری چه حکمی دارد؟
ج: فی نفسه اشکال ندارد ولی نباید این امور جزء دین شمرده شوند.( اجوبه الاستفتائات، س 1444)
**********************************
احکام نماز
س: اگر مکان نمازگزار پاک نباشد ولى محل سجده پاک باشد، آيا نماز صحيح است؟
ج: اگر نجاست مکان نمازگزار به لباس يا بدن وى سرايت نکند و محل سجده هم پاک باشد، نماز در آن مکان اشکال ندارد. (اجوبه الاستفتائات، س 378)
مسئله :کسی که میداند طمأنینه در حال ذکر رکوع واجب است، اگر پیش از رسیدن به حدّ رکوع و آرام گرفتن بدن، عمداً ذکر رکوع را شروع کند یا اگر پیش از تمام شدن ذکر واجب، عمداً سر از رکوع بردارد، نمازش باطل است. (کتاب رساله آموزشی ج1 ، ص 174)
**********************************
واژه شناسی فقهی
واجب عينى و واجب كفايى
واجب عینی: واجبى است كه هر مكلفى شخصاً بايد آن را انجام دهد و با اقدام ديگران، از او ساقط نمىشود؛ مانند روزهى ماه مبارك رمضان
واجب کفایی: واجبى است كه هر مكلفى بايد آن را انجام دهد؛ ولى اگر تعداد كافى آن را انجام دهند، از او ساقط مىشود؛ مانند جهاد در راه خدا، كه وقتى عدهاى در حدّ كفايت، اقدام كنند، از ديگران ساقط مىشود.