جلوه های نورانی
پیامبر اکرم (ص) :اَجوَدُکُم مِن بَعدی رَجُلٌ عَلِمَ عِلماً فَنَشَرَ عِلمَهُ؛ / (میزان الحکمه، ح13825 )
بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند.
**********************************
قله های فقه شیعه
آیت الله العظمی گلپایگانی (رحمت الله علیه)
بمناسبت تقارن ولادت این فقیه نامدار با سالروز ولادت امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام نامش را محمد رضا و لقبش را هبهًْ الله نهادند. مرجع بزرگ شیعه در خانه ای پرورش یافت که زهد و تقوی و علم در آن موج می زد. پشتکار و سرسختی او در تحصیل علم، و استعداد قوی، و خوش فهمی و نبوغ سرشار در فهم و تحقیق موجب می شد تا در هر درسی جزو شاگردان خاص اساتید خود گردد. مهم ترین اساتید ایشان عبارتند از: آیات عظام حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، میرزای نائینی و آقا سید ابوالحسن اصفهانی ، آیت الله بروجردی، آقا ضیاء عراقی و شیخ محمد حسین غروی اصفهانی. وی از آیت الله حائری اجازه اجتهاد و از مرحوم حاج شیخ عباس محدث قمی و آقا شیخ محمدرضا اصفهانی اجازه نقل روایت اخذ کرده است. برخی از زبده ترین شاگردان ایشان عبارتند از: ربانی شیرازی، مرتضی مطهری، محمدعلی قاضی طباطبائی، سید اسدالله مدنی، محمد مفتح، سید محمد حسینی بهشتی، علی مشکینی، ناصر مکارم شیرازی، احمدی میانجی، جعفر سبحانی، لطف الله صافی گلپایگانی و... آیتالله العظمی گلپایگانی از بدو حرکت شجاعانه روحانیت به رهبری امام راحل، به مبارزات پیگیر و بی امان خویش با دیو استبداد پرداخت و نخستین اعلامیه اعتراض به لایحه ننگین انجمنهای ایالتی و ولایتی در مهرماه 1341 ش. از سوی ایشان صادر شد و به دنبال آن بود که پیامها و بیانیه های ایشان تا سقوط رژیم پهلوی ادامه یافت بسیاری از آنها در جلد اول کتاب اسناد انقلاب اسلامی گرد آمده است. ایشان در طول عمر خود منشا آثار فراوانی بوده است که از جمله آنها می توان به تاسیس کتابخانه، مجمع جهانی اسلامی در لندن، بیمارستان زنان و زایشگاه حضرت ولی عصر عج - در قم، دارالایتام، مؤسسه خیریه حضرت ولی عصر عج ، چندین مدرسه علمیه و دارالقرآن الکریم اشاره نمود. حضرت آیت الله گلپایگانی سرانجام در 96 سالگی در شامگاه روز پنجشنبه 18 آذر 1372 ندای حق را لبیک گفت .
( منبع : بنقل از سایت حوزه hawzah.net )
**********************************
احکام نماز
نماز در پارک ها
س: جوانان مؤمن تصميم گرفته اند که به منظور امر به معروف، هفته اى يک يا دو روز نماز را در پــارک ها اقـامه کـنـند، ولــى بـعضى اشــکال مى کنند که مالکيت زمين هاى پارک ها مشخص نيست. نماز خواندن در آن ها چه حکمى دارد؟
ج: نماز خواندن در پارک هاى فعلى و غير آن اشکال ندارد و به صرف احتمال غصب توجهى نمى شود.
نماز در قایق
س: نـماز کـسانى کـه بـا قـايـق بـه مـأمـوريت فرستاده مى شوند و وقت نماز آن ها مى رسد، به طورى که اگر در همان زمان نماز نخوانند، بعد از آن نمى توانند نماز خود را داخل وقت بخوانند، چه حکمى دارد؟
ج: در فرض مزبور واجب است که نماز را در وقت آن به هر صورتى که ممکن است، ولو در داخل همان قايق، بخوانند.
**********************************
احکام اقتصادی
س: اگر کسى طلاى مسکوک داشته باشد و به حد نصاب هم برسد، آيا علاوه بر زکات، پرداخت خمس آن هم واجب است؟
ج: اگر جزء منفعت کسب محسوب شود، حکم ساير درآمدهاى کسب را در وجوب خمس دارد.
س: در اداره ما برگههايى توزيع شد كه در آن مىتوان سهم هر نفر از وراث را از حقوق پس از مرگ و يا خسارت بيمه عمر بنا به دلخواه مشخص نمود (قرارداد بيمه عمر) و سازمان نيز موظف به رعايت آن مىشود. آيا با وجود در قيد حيات بودن همه ورثه مىتوان سهم هر يك را بر خلاف دستور ارث مشخص نمود مثلاً پدر را بخاطر عدم نياز مالى حذف و سهم او را به يكى از فرزندان و يا همسر واگذار كرد؟ آيا اصلاً اين قرارداد بيمه عمر تابع قوانين شرعى ارث است؟
ج: پرداختى شرکتهاى بيمه، در بيمه عمر و ساير خسارتها تابع چگونگى عقد قرارداد بيمهگذار با شرکت بيمه است، به هر نحو که قرارداد را منعقد سازند، اشکال ندارد؛ و اين موضوع ربطى به ماترک ميّت، ورّاث و ورثه بر طبق کتاب و سنّت ندارد.
**********************************
احکام سازمانی
س: آیا فرماندهان و مدیران می توانند تدبیر و نظر شخصی خود را جایگزین قوانین و مقررات کنند؟ اگر چنین مواردی مشاهده شد تکلیف دیگران چیست؟
ج: خیر، اگر مواردی مشاهده گردد باید به نحوی که موجب تضعیف جایگاه فرماندهی نگردد، تذکر داده شود.
**********************************
احکام طهارت
س: آيـا نـماز در لبــاس معــطر بـه عـطـرهاى امروزى که حاوى الکل است، صحيح است؟
ج. اگر علم به نجاست آن عطرها نداشته باشد، نماز در لباس هاى مذکور اشکال ندارد.
**********************************
احکام اجتماعی
س : آيا براى زنان، شرکت درمراسم استقبال و خوش آمدگويى و تقديم دسته گل که توسّط وزارت خانه ها و ادارات دولتى و غير آن ها، ترتيب داده مى شود، جايز است و آيا صحيح است که شرکت آنان را در اين مراسم، اين گونه توجيه کنيم که هدف ما نشان دادن حرّيت و احترام زن در جوامع اسلامى است؟
ج: دعوت از زنان براى مشارکت درمراسم استقبال و خوش آمدگويى به مهمانان خارجى وجهى ندارد و در صورتى که موجب فساد و ترويج فرهنگ غيراسلامى شود، جايز نيست.
**********************************
واژه شناسی فقهی
تصرف: بكار گرفتن چيزى و استفاده از آن
تصرف مالكانه : استفاده اى كه فقط از طرف مالك امكان دارد.
تصرف عدوانى: تصرف بدون رضايت مالك
منبع: سایت مقام معظم رهبری،اجوبه الاستفتائات، جزوه احکام فرماندهی پژوهشگاه امام صادق