جلوه های نورانی
پيامبر صلى لله عليه و آله : خَيرُ الدُّنيا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ / (بحارالانوار، ج79، ص170)
خير دنيا و آخرت با دانش است
**********************************
قله های فقه شیعه
آیت الله العظمی حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه)
سید روح الله الموسوی الخمینی، فقیه بزرگی است که نامش شهره آفاق گشت و محبوب ترین کلمه قرن حاضر شد. او یکی ازشگفتیهای آفرینش و از نوادر روزگار بود که شناخت واقعی او به این زودیها میسرنیست به تعبیر مقام معظم رهبری« امام خمینی (ره) شخصیتی آن چنان بزرگ بود که در میان بزرگان و رهبران جهان و تاریخ، به جز انبیاء و اولیای معصومین علیهم السلام به دشواری می توان کسی را با این ابعاد و این خصوصیات تصور کرد» امام تنها مرجع شیعه ای بود که توانست زعامت روحی و معنوی را با زعامت حکومتی و ولائی در یک گستره زمانی و مکانی طولانی هماهنگ سازد، وجهانیان را در برابر معنویت و صداقت تشیع به حیرت وادارد. معظم له در بیستم جمادی الثانی 1320 مصادف با ولادت با سعادت صدیقه طاهره (علیها السلام) در خاندان علم و تقوی بدنیا آمد. وی مقدمات دروس ادبی را در خمین آموخت، آن گاه در عنفوان جوانی عازم اراک شد تا در حوزه درس آیت الله حاج شیخ عبد الکریم حائری به تحصیلات دینی و علمی خود ادامه دهد. امام سپس به قم آمد و در مدرسه دار الشفاء ساکن شد و به ادامه تحصیل و تکمیل تهذیب نفس خویش پرداخت . در سال 1345 ه. ق، با استعدادو ذکاوت خاصی که داشت، سطوح عالیه را به اتمام رساند وسپس در درس خارج فقه واصول آیت الله حائری، مؤسس حوزه علمیه قم حضور پیدا کرد. هوش سرشار، استعداد فوق العاده فراوان، جدیت وتلاش بی نظیرش آنچنان در وی تجلی یافت که در سال 1355، هم زمان بارحلت مؤسس حوزه علمیه قم، او به عنوان استادی گرانقدر و مجتهدی عالی مقام در آسمان علم و فضیلت حوزه درخشید، و یکی از اساتید بنام و معروف حوزه گردید. وی در کنار فقه و اصول، به کسب فلسفه و عرفان اسلامی و اخلاق عالیه نیز پرداخت و به عنوان استاد و مربی اخلاق و استاد مبرز معقول و منقول در حوزه علمیه شناخته شد و با سرعتی برق آسا، آوازه شهرت و شیوه تدریس و تعلیم او زبانزد خاص و عام گردید . سبک تدریس و شیوه مخصوص ایشان در بررسی مسائل علمی، و موشکافیها، ژرف نگریها، و تحقیقات عمیقی که در مسائل و مطالب غامض فقه و اصول به عمل می آورد، روش استنباط و اجتهاد را در دانش پژوهان می پروراند و راه آن را به شیفتگان می آموخت. امام در نزد اساتید بزرگی همچون حاج میرزا جواد ملکی تبریزی، حاج میرزا ابو الحسن رفیعی قزوینی، حاج میر سید علی یثربی کاشانی، حاج میرزا محمد علی شاه آبادی حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی تلمذ نمود و همواره از آنان به بزرگی یاد می نمود. امام شاگردان بنام و برجسته ای بسیاری را پرورش داد که هر کدام در حوزهای اخلاقی ، فلسفی و فقهی نامدار وسرآمد هستند و ذکر نام آنان در این مختصرناممکن است. ایشان دارای آثار و تالیفات فراوانی در موضوعات فقهی، اصولی عرفانی اخلاقی فلسفی و ادبی می باشند. رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مرجع جهان تشیع سرانجام با دلی آرام و قلبی مطمئن در 14 خرداد 68 رحلت نموده و میلیونها عاشق دلباخته در یک صحنه بی نظیر در تاریخ بشریت، بدن مطهرش را تشیع نمودند .
منبع: کتاب فقهای نامدار شیعه
**********************************
احکام سازمانی
س: مرسوم است برخی مسئولان برای ویترین و قفسه های محل کار خود کتاب و...سفارش می دهند و هیچ گاه هم از آن استفاده نمی کنند. این عمل چه حکمی دارد؟
ج: صرف بیت المال باید بر اساس مقررات و ضوابط سازمانی باشد و تخلف از آن جایز نیست.
س: آیا فرمانده می تواند زمان اختصاص یافته به ورزش در هفته را به امور دیگر اختصاص دهد؟
ج: اگر زمان ورزش جزو برنامه مصوب خدمتی باشد، در شرایط عادی جایز نیست.
**********************************
احکام طهارت
س: بعد از کار دستم را تميز کرده و در آن مانعى نديدم بعد از مدتى فهميدم مانعى بر روى دست من بوده و من با آن نماز مىخواندم تکليف چيست؟
ج: اگر احتمال مىدهيد آن مانع بعد از وضو گرفتن واقع شده است، وضوهاى گذشته صحيح است ولى اگر بدانيد مانع حين وضو بوده است، وضو و نمازى که با آن خواندهايد، باطل بوده است.
س: آيا چند بار کشيدن مسح باعث بطلان وضو مىشود؟
ج: اگر پس از خشک کردن موضع مسح باشد و به حدّ وسواس هم نرسد اشکال ندارد.
**********************************
احکام نماز
س: اگر در هنگام خواندن حمد و سوره انسان كمى حركت كند آيا نماز را بايد دوباره بخواند؟
ج: اگر مختصر و به نحوى باشد که با استقرار و آرامش نماز منافات نداشته باشد، موجب بطلان نماز نمىگردد.
س: نماز در مسجد فضيلتش بيشتر است يا در حرم مطهر ائمه معصومين «عليهم السلام» و امامزادهها؟
ج: نماز در حرم امامان (عليهم السلام) مستحب، بلكه افضل از مسجد است.
**********************************
احکام امر به معروف و نهی از منکر
س: در همسايگى ما شخصى داراى دستگاه ماهواره است. اگر امر به معروف به صورت گفتار و به نرمى باعث شود ما متضرر شويم و يا احتمال اين را بدهيم که در آنها اثرى نداشته باشد. آيا وظيفه ما اين است که به نيروى انتظامى اطلاع دهيم؟
ج: اگر از ماهواره استفادهى حرام مىشود و با اعلام به نيروى انتظامى جلوى استفاده حرام گرفته خواهد شد، اعلام، از مصاديق نهى از منکر است و لازم مىشود..
**********************************
احکام اقتصادی
س: كسى كه در دوران تحصيل در مدرسه يا دانشگاه استفادهى بىمورد از وسايل اعم از گچ و ماژيك و آب و…كرده و همچنين كارهايى را انجام داده كه باعث آسيب رساندن به بيتالمال مىشود (مانند نوشتن روى ميزها و…) براى اداى دين چه كارى بايد انجام دهد؟ باتوجه به اينكه انجام اين كارها به دليل عدم آگاهى بوده و هم چنين مقدار ضررى كه به بيتالمال زدهايم براى ما نامعلوم است.
ج: ضامن است و مقدار ضرر يقينى را بايد به بيتالمال بازگرداند.
س: نذر زن بدون اجازه همسر چه حکمى دارد؟
ج: اگر شوهر حضور دارد، بايد بنابر احتياط نذر زن با اجازه او باشد.
**********************************
احکام حق الناس
س: بنده در پولهايم يك هزار تومانى تقلبى يافتم و آن را خرج كردم. الآن وظيفهام چيست؟ با توجه به اينكه گيرنده پول نيز، آن را خرج كرده است، آيا بايد معادل آن را در صندوق صدقه بيندازم؟
ج: در فرض سؤال ضامن هستيد و بايد از عهده آن برآييد و انداختن پول در صندوق صدقات كافى نيست بلكه بايد به صاحبش برگردانيد و اگر نمىشناسيد بايد بنابر احتياط واجب با اذن حاكم شرع به نيّت صاحبش به فقرا صدقه بدهيد.
**********************************
احکام پزشکی
س: در صورتى که فتواى مراجع با عملکرد و گفتار بعضى از رؤساى بيمارستانهاى آموزشى يا آزمايشگاهها مطابق نباشد، تکليف دانشجويانى که موظف به اجراى دستور اساتيد و پزشکان در امر معاينهاند، چيست؟ آيا بايد از اساتيد تبعيت کنند يا خير؟
ج: در اين زمينه دانشجويان بايد به مسئولين مافوق مراجعه کنند تا آنها هماهنگىهاى لازم را انجام دهند و در صورت عدم هماهنگى موارد آن مختلف است و در هر جا که ضرورت باشد بايد بر اساس آن عمل نمود.
**********************************
واژه شناسی فقهی
اعلم: داناتر. (یعنی) مجتهدى كه نسبت به ساير مراجع، قدرت بيشترى بر شناخت احكام الهى داشته باشد و بهتر بتواند احكام شرعى را استنباط كند و به اوضاع زمان خود، از ديگران آگاهتر باشد..
منبع: 1. سایت رهبری. بخش استفتائات 2. جزوه فقه سازمانی- پژوهشگاه امام صادق