جلوه های نورانی
پيامبر صلى لله عليه و آله: اَلْعِلْمُ رَأسُ الْخَيْرِ كُلِّهِ / (بحارالأنوار،ج74، ص 175)
دانايى سرآمد همه خوبى هاست.
**********************************
قله های فقه شیعه
آیت الله العظمی خامنهاى(مدظله العالی)
سيد على حسینی خامنهاى که از فقیهان نو اندیش و برجسته جهان تشیع و پرورش یافتگان مکتب فقهی امام خمینی است در فروردین ماه سال 1318 شمسی برابر با 1358 قمرى در مشهد مقدس و در خانواده روحانى و پاک و صميمي چشم به جهان گشود. ايشان دوره مقدمات و سطح را بطور کم سابقه و شگفت انگيزى در پنچ سال و نيم به اتمام رساند. در زمينه منطق و فلسفه، کتاب منظومه سبزواری را نزد مرحوم آيت الله ميرزا جواد آقا تهرانى و شيخ رضا ايسى خواند. معظم له که از هجده سالگى در مشهد درس خارج فقه و اصول را نزد مرجع بزرگ، مرحوم آيت الله العظمى ميلانى شروع کرده بودند، در سال 1336 به قصد زيارت عتبات عاليات، عازم نجف اشرف شدند و با مشاهده و شرکت در درسهاى خارج مجتهدان بزرگ حوزه نجف از جمله مرحوم سيد محسن حکيم، سيد محمود شاهرودى، ميرزا باقر زنجانى، سيد يحيى يزدى، و ميرزا حسن بجنوردى، اوضاع درس و تدريس و تحقيق آن حوزه علميه را پسنديدند و ايشان را از قصد خود آگاه ساختند. ولى پدر موافقت نکرد. پس از مدّتى ايشان به مشهد بازگشتند. معظم له از سال 1337 تا 1343 در حوزه علميه قم به تحصيلات عالى در فقه و اصول و فلسفه، مشغول شدند و از محضر بزرگانی چون مرحوم آيت الله العظمى بروجردى، امام خمينى، شيخ مرتضى حائرى يزدى وعلـّامه طباطبائى استفاده کردند. ایشان خود را از شاگردان فقهى، اصولى، سياسى و انقلابى امام خمينى (ره) می دانند وامام نیز در بیانات و پیام های مختلف بعد از انقلاب بر مقام فقهی و شخصیت تابناک مقام معظم رهبری مهر تایید زده و فرمودند: من آقای خامنه ای را بزرگ کردم! .... شما را چون برادری که آشنای به مسائل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جداً جانبداری می کنید می دانم و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید، روشنی می دهید... شما سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنه انقلاب هستید. سرانجام با اشارات آشکار، ایشان را شایسته مقام ولایت امر مسلمین پس از خود دانستند . مقام معظم رهبری همچنین از سوی جامعه مدرسین و روحانیت مبارز به عنوان مرجع تقلید معرفی گردید که با استقبال فراوانی از سوی شیعیان جهان روبرو شد. بگونه ای که می توان او را علاوه بر رهبری و ولایت امر مسلمین، نامدارترین مرجع شیعه در زمان حاضر خواند. شخصیت های فقهی بزرگی همچون: آیات عظام بهجت، فاضل لنکرانی ، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و وحید خراسانی همواره به تایید و حمایت از ایشان پرداخته اند. درس خارج فقه معظم له هم اکنون از پر جمعیت ترین درس های فقهی است که تشنگان فراوانی را سیراب می نماید.
منبع :پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری.
**********************************
احکام نماز
س: اينجاب از مدتى پيش دچار كمر درد و ديسك كمر شدهام و مدتى است كه بر اثر فشارهاى ناشى از كمر درد از ناحيه هر دو زانوى پا نيز دچار مشكل گرديدهام بهگونهاى كه پزشك متخصص تأكيد نموده است كه به هيچ عنوان نبايد زانوهايم را خم كنم. لذا با توجه به مشكل به وجود آمده نمازم را بهطور ايستاده به سختى مىتوانم بخوانم كه اين امر باعث تشديد كمردرد و زانودردم مىشود. از چند نفر نيز سؤال نمودم كه گفتند هر طورى كه راحت هستم نماز بخوانم؛ بنابراين خواهشمند است جهت اداى صحيح نماز، راهنمايى لازم را بفرماييد.
ج: در فرض مرقوم، اگر بتوانيد با تكيه به ديوار يا عصا ايستاده نماز بخوانيد، بايد بايستيد و در صورتى كه ايستادن حتى با تكيه دادن موجب تشديد بيمارى و يا مشقّت شديده باشد، نماز را نشسته بخوانيد.
**********************************
احکام طهارت
س: ظاهراً بر حسب فتواى جنابعالى مسح پا بايد تا مفصل کشيده شود. لطفاً توضيح فرماييد اگر شخصى مسح پا را تا روى برآمدگى مىکشيده است، آيا بايد نمازهايى را که با اين نوع وضو گرفتن خوانده است قضا نمايد؟ آيا اين شخص به تکليف خود عمل نکرده است؟
ج: نسبت به گذشته محکوم به صحّت است و از اين به بعد، تا مفصل، مسح نمايد.
**********************************
احکام سازمانی
س: برخی از فرماندهان و مدیران در سال یک یا چند نوبت سبد کالا شامل: برنج روغن قند شکرو.. تهیه نموده، به قیمت یارانه ای به عنوان هدیه فرماندهی به کارکنان می دهند. آیا این اقدام بلحاظ شرعی جایز است؟
ج: تصرف در وجوه بیت المال تابع مقررات مربوط است، بنابر این چنانچه این اقدام مطابق مقررات باشد جایز است.
س: اگر مسئولان و فرماندهان در برخورد با نیروها عدالت را رعایت نکنند چه تکلیفی بر دوش آنان است؟
ج: اگر به عمد رعایت نکنند، در حکم ترک واجب است.
**********************************
احکام خانواده
س: اينجانب مادرى دارم كه مدت نُه سال است از سكته مغزى رنج مىبرد و افتاده شده و هم اكنون نيز قادر به انجام هيچ كارى نيست به گونهاى كه فرزندان پسر وى را به اصطلاح تر و خشك مىكنند اكنون با توجه به اينكه ديگر نگهدارى ايشان در منزل به صلاح خود مريض نيست اگر ايشان را به خانه سالمندان كه جاى بهترى از لحاظ امكانات پزشكى و رفاهى است منتقل كنيم آيا از لحاظ شرعى و برّ به والدين اشكالى دارد يا خير؟
ج: اگر عرفاً نسبت به مريض بهتر و آبرومندتر است، اشكال ندارد ولى مسئوليت شرعى از دوش فرزندان برداشته نمىشود و بايد هميشه مراقب احوالات او باشند.
**********************************
احکام اقتصادی
س: مبلغ پولى را به ربا خوارى بدهکارم آيا بايد به او پرداخت نمايم؟
ج: مقدار زائد بر بدهكارى را ضامن نيستيد.
س: شخصى مبلغى پول در دست من دارد بعنوان قرضالحسنه و اينجانب تعهد کردهام در جبران اين کار مدّت چند سال نماز و روزه براى اموات ايشان بجا آورم بطورى که اگر اين تعهد من نبود اين مبلغ را بطور قرضالحسنه نمىداد حکم مسأله از نظر شرع چيست؟
ج: اين تعهد و شرطِ منفعتِ حکمى در قرض است و شرعاً حرام و باطل است هر چند اصل قرض صحيح است.
**********************************
احکام اداری
س: آيا براى انسان پيگيرى و بدست آوردن مقامهايى كه مىتواند در آنها به روند امر به معروف و نهى از منكر در جامعه كمك كند واجب است؟
ج: تحصيل پست و مقام به هر طريقى که باشد جهت انجام مسئوليتها در آينده واجب نيست ولى اگر اتفاقاً زمينه انجام واجب از قبيل امر به معروف و نهى ازمنکر پيش آمد، مبادرت بر انجام تکليف، واجب است.
**********************************
احکام حق الناس
س: اگر حقالناسى صورت گرفته باشد و در هنگامى که براى رفع کدورت به فرد مراجعه مىکنيم بگويد حلالت کردم اما در واقع حلالمان نکرده باشد و در صحبتهايش با ديگران از آن کدورت صحبت کند آيا باز هم مسئوليتى به گردن ما هست؟
ج: در فرض سؤال اگر يقين به عدم رضايت داريد، صِرف به زبان آوردن آن كافى نيست.
**********************************
احکام صدقه
س: اگر صدقه جمع شده با رضايت خودم به كسى قرض دهم تا مشكل طرف مقابل حل شود و بعد از حل مشكل به من برگرداند و براى صدقه استفاده كنم حكم آن چيست؟
ج: اگر مبلغ صدقه از خودتان بوده و جمع كردهايد و هنوز به فقير ندادهايد، از ملك شما خارج نشده و اختيار آن دست خود شماست مگر اينكه در صندوق كميته امداد ريخته باشيد.
**********************************
واژه شناسی فقهی
اكل مال به باطل: گرفتن مال ديگرى بدون دليل و بدون انجام دادن كار و يا پرداخت چيزى در مقابل آن
منبع: 1. سایت رهبری. بخش استفتائات 2. جزوه فقه سازمانی- پژوهشگاه امام صادق