جلوه های نورانی
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : طالِبُ العِلمِ رُکنُ الإسلام. (کنز العمّال : 28729)
جوینده دانش پایه و اساس اسلام است.
**********************************
قله های فقه شیعه
سید مرتضی علم الهدی (ره)
ابوالقاسم علی بن الحسین معروف به سید مرتضی و علم الهدی، ادیب ، متکلم و فقیه بزرگ شیعه. و شاگرد شیخ مفید بوده است. خداوند متعال به سید مرتضی استعدادی وافر داده بود و او نیز از این نعمت بزرگ الهی به خوبی بهره برداری کرد و در نتیجه تلاش و کوشش در مدتی نه چندان طولانی کتب زیادی تالیف کرد. مرحوم علامه امینی در الغدیر نام 86 اثر او را بیان کرد. کتاب انتصار، جمل العلم و العمل، الذریعه فی اصول الشریعه ، امالی و شافی معروفترین آثار وی می باشد .. استاد مطهری در باره وی می نویسد: او یکی از بزرگان فقهای امامیه،جامع علوم معقول و منقول در عصر خویش بوده و در ادبیات و فنون کلام و تفسیر سرآمد دوران بوده است و آنچنان در علوم اسلامی تبحر داشته است که او را مجدد مذهب در قرن چهارم نامیده اند. سید مرتضی حوزه درسی بسیار غنی داشته است و در علوم متنوع تدریس داشته است ، یکی از ویژگیهای درس او این بود که بزرگان بسیاری در آن شرکت میکردند، حتی گاهی استاد عالی قدرش شیخ مفید نیز در درس او حضور مییافت. شیخ طوسی، ابویعلی سلار دیلمی، ابوالصلاح حلبی، قاضی ابن براج طرابلسی، شیخ مفید ثانی و... از جمله شاگردان وی بودند. علامه حلی ایشان را یگانه روزگار در علوم بسیاری و رکن و معلم طائفه شیعه توصیف نمود و علامه بحرالعلوم علم الهدی را سرور علمای اسلام و پس از ائمه اطهار از همه کس برتر دانست. سید مرتضی علاوه بر مقام رفیع علمی فعالیتهای اجتماعی بسیاری داشت، سید مرتضی در وصیتنامه راجع به نمازش میگوید: "تمام نمازهای واجب مرا که در طول عمرم خوانده ام به نیابت از من دوباره بخوانید." دوستانش پرسیدند چرا؟! شما که فردی وارسته بودید و اهمیت فوقالعاده ای به نماز میدادید، علاقه مند و عاشق نماز بودید ؟! سید در پاسخ فرمود: "آری من علاقهمند به نماز بلکه عاشق نماز و راز و نیاز با خالق خود بودم و از راز و نیاز هم لذت فراوان میبردم، از این رو همیشه قبل از فرا رسیدن وقت نماز لحظه شماری می کردم تا وقت نماز برسد و این تکلیف الهی را انجام دهم و به دلیل همین علاقه شدید و لذت از نماز، وصیت میکنم که تمام نمازهای مرا دوباره بخوانید زیرا تصور من این است که شاید نمازهای من صد در صد خالص برای خدا انجام نگرفته باشد بلکه درصدی از آنها به خاطر لذت روحی و معنوی خودم به انجام رسیده باشد! پس همه را قضا کنید! " وی سرانجام در حدود هشتاد سالگی در 25 ربیع الاول 436 هجری قمری در شهر بغداد به جوار حق شتافت .مدفنش کربلا و در جوار جد بزرگوارش حضرت سید الشهدا و در کنار قبر برادرش سید رضی است. بنقل از سایت حوزه
**********************************
احکام سفر
س: کسی که حداقل هر ده روز يک بار سفر شغلی انجام میدهد، تا چه مدّت آن را ادامه دهد حکم سفر شغلی بر آن مترتب میشود؟
ج: ميزان، صدق تکرّر سفر برای شغل است. همين که کاری که برای آن سفر میکند شغل او محسوب باشد ولو شغل دو سه ماهه، و برای آن بدون تخلّل اقامت ده روز در يکجا مکرّراً مسافرت میکند، در سفر سوّم نمازش تمام است.
**********************************
احکام رانندگان
س: مخالفت با قوانين و مقررات راهنمايی و رانندگی و بهطور کلی همه قوانين دولتی چه حکمی دارد؟ و آيا موارد ترک عمل به قوانين از موارد امر به معروف و نهی از منکر محسوب میشوند؟
ج: مخالفت با قوانين و مقررات و دستورات دولت اسلامی که بهطور مستقيم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و مورد تأييد شورای نگهبان قرار گرفتهاند و يا با استناد به اجازه قانونی نهادهای مربوطه وضع شدهاند، برای هيچکس جايز نيست و در صورت تحقّق مخالفت توسط فردی در اين خصوص، بر ديگران تذکر و راهنمايی و نهی از منکر لازم است (البته با وجود شرايط نهی از منکر )
**********************************
احکام پزشکی
س: بعضی از زوجها، مبتلا به بيماریهای خونی بوده و دارای ژن معيوب میباشند و در نتيجه ناقل بيماری به فرزندان خود هستند و احتمال اينکه اين فرزندان مبتلا به بيماریهای شديد باشند، بسيار زياد است و چنين کودکانی از بدو تولّد تا پايان عمر، دائماً در وضع مشقّتباری بهسر خواهند برد. مثلاً بيماران هموفيلی همواره ممکن است با کوچکترين ضربهای دچار خونريزی شديد منجر به فوت و فلج شوند. حال آيا با توجّه به اينکه تشخيص اين بيماری در هفتههای اوّل بارداری ممکن است آيا سقط جنين در چنين مواردی جايز است؟
ج: اگر تشخيص بيماری در جنين قطعی است و داشتن و نگهداشتن چنين فرزندی موجب حرج میباشد، در اين صورت جايز است قبل از دميده شدن روح، جنين را اسقاط کنند ولی بنا بر احتياط، ديه آن بايد پرداخت شود.
**********************************
احکام اقتصادی
س:کارکردن در بانکهای ربوی برای کسی که به علت نبودن کار ديگر جهت امرار معاش، مجبور است در آنجا کار کند، چه حکمی دارد؟
ج: اگر کار در بانک به معاملات ربوی مرتبط باشد و به نحوی در تحقق آن موثر باشد، جايز نيست در آنجا کار کند و مجرّد پيدا نکردن کار حلال ديگری برای امرار معاش خود، مجوّز اشتغال به کار حرام نيست.
**********************************
احکام سیاسی
س: در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، میبایست نواقص و عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟
ج: در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.
**********************************
احکام خمس
س: عالمی در يکی از شهرها مبلغی را به عنوان خمس دريافت کرده، ولی برای او انتقال عين آن مال به شما يا دفترتان مشکل است، آيا می تواند آن را از طريق بانک حواله کند؟ با توجه به اينکه مالی که از بانک گرفته می شود عين مالی که در آن شهر به بانک پرداخت شده، نيست؟
ج: تحويل خمس و ساير حقوق شرعی از طريق بانک اشکال ندارد.
س: اگر پول شخصی به عنوان امانت نزد ما باشد آيا به آن خمس تعلّق میگيرد؟
ج: خمس آن به عهده شما نيست.
**********************************
واژه شناسی فقهی
س: مراد از رحم، که قطع صله با آن ها جائز نیست، چه کسانی هستند ؟
ج : مقصود از ارحام، خویشاوندان نَسَبی هستند مشروط به این که آن قدر نسب دور نباشد که عرفاً از ارحام شمرده نشوند. و بطور کلی قطع ارحام حرام است ولی صلهی رحم منحصر در دید و بازدید نیست بلکه از طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقّق میشود.