قال على(ع): اَلعِلمُ قاتِلُ الجَهلِ؛ / (غررالحکم و دررالکلم،ص56)
دانش، نابود كننده نادانى است.
*********************************
قله های فقه شیعه - شیخ جعفر کاشف الغطاء (ره)
شیخ جعفر کاشف الغطاء متولد 1154 هـ.ق در نجف اشرف مشهورترین عضو خاندان کاشف الغطاء و از بزرگترین علما و مراجع اوایل قرن سیزدهم قمری در جهان تشیع بوده که بسیاری از فرزندان و نوادگان وی از دانشمندان و مجتهدان بزرگ عراق به شمار میآیند. خاندان بزرگ علمى ـ جهادى کاشف الغطاء، داراى پیشینه عمیق فرهنگى و علمى اند. این خاندان به مالکى مشهورند،چون نسبشان به مالک اشتر نخعى مى رسد. . پس از ظهور شیخ جعفر و نوشتن کتاب کشف الغطاء، به کاشف الغطاء مشهور شدند. مهم ترین ویژگى این خاندان، مبارزه بى امان با اخباریان و وهابیت و دفاع از اصول تشیع به شمار مى رود. او محضر بزرگانی نظیر: شیخ محمدمهدی فتونی و آقا محمدباقر وحید بهبهانی و سید مهدی بحرالعلوم كسب دانش كرد و به مرتبت والایی از علم و عمل نائل آمد. كتاب معروف او در فقه به نام كشف الغطا است .وی شاگردان بسیاری تربیت كرده است. سید جواد صاحب مفتاحالكرامه و شیخ محمدحسن صاحب جواهرالكلام از جمله شاگردان اویند.كاشف الغطا در فقه نظریات دقیق و عمیقی داشته و از او به عظمت یاد میشود. بسیارى از بزرگان شیعه همچون آقا بزرگ تهرانى، محدث نوری، شیخ عباس قمى و سید جواد عاملى نویسنده مفتاح الکرامه به تحسین شخصیت علمی و اخلاقی او پرداخته و از کاشف الغطاء به عنوان فحول فقهاى شیعه ، زعیم امامیه و مرجع اعلا و آیات عجیبه الهی که عقلها از درک مقام او ناتوان و زبان ها از توصیف او عاجز است ، یاد کرده اند . وى در حمله روسیه به ایران ضمن صدور فتواى جهاد، فتحعلى شاه قاجار را به عنوان فرمانده سپاه انتخاب و همه را به پیروى از فرمانهاى او در جنگ فراخواند. شیخ نسبت به مذهب خیلی تعصب داشت و در برابر دشمنان حق، بی پروا میایستاد و مقاومت میكرد. هنگامی كه وهابیها به نجف یورش آوردند و به غارتگری و جنایت دست زدند، شیخ جعفر بزرگ با دست و زبان با آنان جهاد كرد و از مذهب دفاع نمود، در باره اخلاق نیکو ، همدردی با مستمندان ، مناجات و شب زنده دارى او حکایات فراوانی نقل شده است. وی سرانجام در 27 رجب سال 1228 هـ.ق، به لقای حق شتافت .
(منبع: بنقل ازسایت حوزه)
*********************************
احکام سفر
س: آيا زن در وطن و اقامت تابع شوهر است؟
ج: مجرّد زوجيّت موجب تبعيّت قهری نمی شود، و زن می تواند در انتخاب وطن و قصد اقامت تابع شوهر خود نباشد. بله، اگر زن در انتخاب وطن و اعراض از آن تابع اراده همسرش باشد، قصد شوهرش برای او کافی است و شهری که همسرش با او برای زندگی دائم و به قصد توطن به آنجا رفته است، وطن وی هم محسوب می شود و همچنين اعراض شوهر او از وطن مشترکشان با خروج از آن و رفتن به جايی ديگر، اعراض او از وطن هم محسوب می گردد، و برای اقامت ده روز در سفر، اطلاع او از قصد شوهرش مبنی بر اقامت ده روز با اين فرض که وی تابع اراده شوهر است برای وی کافی است، بلکه اگر مجبور به همراهی با شوهرش در مدت اقامت در آنجا باشد، نيز حکم همين است.
*********************************
احکام طهارت
س: اگر نمازگزار یقین داشته باشد که نجاستی بر بدن یا لباسش وجود ندارد و نماز بخواند، بعداً معلوم شود که بدن یا لباس او نجس بوده است. آیا نماز وی باطل است؟ اگر در حین نماز نجاست حاصل شود، نماز او چه حکمی دارد؟
ج: اگر اصلاً علم به نجس بودن لباس يا بدن نداشته باشد و بعد از نماز متوجه آن شود، نماز او صحيح است و اعاده و قضا واجب نيست. ولى اگر در اثناء نماز نجاست عارض شود، اگر براى وى ازاله نجاست از بدن يا در آوردن لباس نجس بدون ارتکاب عملى که منافات با نماز دارد، ممکن باشد، بايد نجاست بدن را برطرف يا لباس نجس را از خود دور کند و نماز خود را تکميل نمايد و اگر برطرف کردن نجاست با حفظ حالت نماز براى او امکان ندارد و وقت هم وسعت دارد، واجب است که نماز را قطع کند و با بدن و لباس پاک آن را اعاده نمايد.
*********************************
احکام فرهنگی
س: آيا بوسيدن تصاوير امام(قدّس سرّه) و شهدا برای ما زنان از اين جهت که به ما نامحرم هستند، اشکال دارد؟
ج: به طور کلی تصوير شخص حکم خود او را ندارد. لذا بوسيدن تصوير به عنوان احترام و تبرک جستن و اظهار محبت در صورتی که قصد ريبه و خوف افتادن به گناه نباشد، اشکال ندارد.
*********************************
احکام نماز
س: من قادر بر خواندن نماز نیستم، آیا جایز است که شخصی به نیابت از من نماز بخواند؟ آیا فرقی بین اینکه نائب طلب اجرت کند و یا طلب اجرت نکند، وجود دارد؟
ج: شخص مکلف تا زنده است باید نمازهای واجبش را خودش، به هر نحو که می تواند، انجام دهد و نماز نائب چه با اجرت و چه بدون اجرت برای او مجزی نیست.
*********************************
احکام سازمانی
س: آیا فرماندهان اجازه دارند فردی را که با سهل انگاری به سازمان ضرر زده است به سبب فقر یا مشکل مالی او، وی را از پرداخت خسارت به سازمان معاف کنند؟
ج: اگر فرد یاد شده مقصر شناخته شود و بتواند با امهال یا تقسیط خسارت وارده را بپردازد نمی توانند اورا معاف کنند وگرنه از مصادیق معسر خواهد بود که باید مطابق احکام معسر با او رفتار گردد.
*********************************
احکام خمس
س: فردی برای اولين بار می خواهد خمس اموالش را حساب کند، خانه مسکونی که نمی داند با چه مالی آن را خريده، چه حکمی دارد؟ در صورتی که بداند آن را با مالی که چند سال پس انداز شده، خريده است، حکم آن چيست؟
ج: خانه مسکونی يا ساير لوازم زندگی را اگر احتمال می دهد که با مالی که شرعاً متعلّق خمس نبوده (مانند ارث يا هبه) خريده باشد چيزی از بابت خمس آن بر او نيست، ولی اگر يقين دارد که آن را با درآمد کسب خود خريده است، ليکن نمی داند که آيا درآمد کسب را در بين سال صرف خريد آن کرده است يا پس از پايان سال و پيش از پرداخت خمس درآمد، بايد با يکی از وکلای ما مصالحه نمايد و اگر يقين دارد خانه را از درآمد کسبی که چند سال پس انداز کرده است پيش از پرداخت خمس آن خريده است، بايد خمس آن درآمد پس انداز شده را بپردازد. و در مورد تنزّل ارزش پول احوط مصالحه با حاکم شرع است.
*********************************
واژه شناسی فقهی
عهد: پيمان؛ تعهد انسان با خداوند (با صيغهی مخصوص) برای انجام دادن كاری كه مباح يا پسنديده است، و يا اجتناب كردن از كاری كه مباح يا ناپسند است.