پیامبر اکرم (ص) : أَعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إِلى عِلمِهِ. / (من لا یحضره الفقیه، ج4، ص395)
داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.
*********************************
قله های فقه شیعه - آیت الله سید مصطفی کاشانی (ره)
سید مصطفی کاشانی یکی از علما و مراجع بلند پایه حوزه تهران و نجف و جامع فضائل علمی و جهاد و مبارزه بود. وی در خانواده دانش و سیادت دیده به جهان گشود سید مصطفی از همان آغاز طلبگی، ضرورت پرداختن به مسائل معنوی را از نظر دور نمیداشت و بدین نکته آگاه بود که تحصیل دانش، باید همراه با کسب تقوا و سازندگی معنوی و الهی باشد، لذا به موقعیت و جایگاه بلندی دست یافت . وی در بیست سالگی برای کسب علم از استادان و عالمان بزرگ وارد حوزه اصفهان شد و از محضر دانشوران بزرگ آن دیار، فقه، اصول، عرفان، حکمت و ریاضیات را آموخت. عرفان را نزد یگانه روزگار، عارف وارسته، ملامحمد کاشی و فلسفه و حکمت را نزد حکیم بزرگ، جهانگیر خان قشقایی و فقه و اصول را از آیتالله شیخ محمدتقی اصفهانی و آیتالله محمدباقر اصفهانی فرا گرفت و به مقام اجتهاد نایل شد و از شیخ محمدتقی و شیخ محمدباقر اصفهانی گواهی اجتهاد دریافت کرد. وی سالیانی را در کنار نزد پدر بزرگوارش به تهران، آمد ، این عالم بزرگ، چندین سال در پایتخت ایران، به تدریس و ارشاد و برپایی نماز جماعت و قضاوت پرداخت. سپس به نجف رفت و در آنجا اقامت گزید. در حوزه نجف، تدریس علوم دینی را آغاز کرد. حوزه درس او بسیار پر رونق گردید. او علاوه بر تدوین آثار ارزشمند ، شاگردان زیاد و نامداری همچون سید حسن مازندرانی نجفی ، آیتالله سید هبةالدین شهرستانی و سید هادی بجستانی ، همچنین فرزندش سید ابوالقاسم کاشانی و... را پرورش داد . او به تدریج در شمار یکی از بزرگترین مراجع تقلید نجف قرار گرفت. آیتالله سیدمصطفی علاوه بر پارسایی، بی آلایشی، کمک به محرومان جامعه ، عالمی آگاه و هوشیار به رویدادهای سیاسی زمان خود بود ودر راستای مبارزه با تباهی بسیار تلاش کرد وی همراه با دیگر فقهاء، بر ضد تجاوز روسها فتوا صادر نمود و در مهاجرت اعتراض آمیزی که توسط علمای عتبات در ذیحجه 1329 ق به نشانه مخالفت با تجاوز روسها به کاظمین صورت گرفت، شرکت کرد. در ذیحجه 1332 ق که نیروهای انگلیس پس ازاعلان جنگ به عثمانی، بندر نفتی فاو را در جنوب عراق تصرف کردند، بسیاری از علمای شیعه عراق و از جمله سیدمصطفی کاشانی و به همراه گروه عظیمی از مجاهدان داوطلب عازم جبهههای نبرد در جنوب عراق شدند.آیتالله سید مصطفی کاشانی در شب 19 ماه رمضان 1337 ق. ندای حق را لبیک گفت و در جوار مرقد مطهر حضرت موسی بن جعفر و امام جواد (علیهماالسلام) مدفون گردید.
(منبع: سایت اندیشه قم )
*********************************
احکام نماز
س: اگر کسی در بین نماز عصر متوجه شود که نماز ظهر را نخوانده است، چه تکلیفی دارد؟
ج: اگر به خيال اين که نماز ظهر را خوانده است به نيت نماز عصر مشغول نماز شود و در بين نماز بفهمد که قبلاً نماز ظهر را نخوانده است، در صورتى که در وقت مشترک نماز ظهر و عصر است، بايد بلافاصله نيت خود را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام کند و پس از آن، نماز عصر را بجا آورد، و اگر اين اتفاق در وقت مخصوص به نماز ظهر یعنی به قدر چهار رکعت از اول ظهر افتاده باشد، احتیاط واجب آن است که نیت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام کند، ولی بعد هر دو نماز (ظهر و عصر) را به ترتیب به جا آورد و همین تکلیف در مورد نماز مغرب و عشا نیز هست.
س: در صورت پاسخ به گوشی همراه با اذكاری چون تكبير و... نماز نمازگزار چه حكمی دارد؟
ج: به طور كلی اگر نمازگزار كلمهای را به قصد ذكر بگويد و هنگام گفتن ذكر، صدا را به قصد فهماندن مطلبی به ديگری بلند كند، اشكال ندارد ولی اگر فقط به قصد فهماندن به ديگری بگويد، نماز باطل میشود.
*********************************
احکام اقتصادی
س: اگر فردی مبلغی را به عنوان پول خمس به دیگری بدهد تا وی آنرا به دفتر مرجعش برساند و در بین راه پول مورد نظر گم شده و یا به سرقت رود چه کسی ضامن است؟ آیا در چنین شرایطی تکلیف پرداخت خمس از عهده فرد بدهکار ساقط است؟
ج: در فرض سؤال اگر شخص واسطه در نگهداری آن كوتاهی نكرده باشد، ضامن نيست و در صورتی که گيرنده وکيل مرجع تقليد نباشد خمس از عهدهی بدهكار ساقط نيست و بايد بپردازد.
س: شخصی زمینهای خود را بین فرزندان تقسیم نموده و به آنها گفته است كه من خمس زمینها را ندادهام و لذا باید هر كسی سهم خمس زمین دریافتی را بپردازد و فرزندان نیز با همین شرط زمینها را گرفتهاند. حال اگر فرزندان خمس زمینها را نپردازند، آیا این شخص بریالذمه میگردد؟
ج: در فرض سؤال، مادامی که خمس را به وکالت از طرف او نپرداختهاند، بریالذمه نمیشود. و اگر خمس به خود زمینها تعلق گرفته تا خمس آن را پرداخت ننمایند حق تصرف ندارند.
*********************************
احکام طهارت
س: آيا در صورتى که هنگام تيمّم دست تر باشد تيمم باطل است؟
ج: اگر روى سنگ تميز تيمم مىکند که چيزى به دست نمىچسبد، اشکال ندارد
س: آيا بعد از تيمم بدل از غسل براى اداى نماز واجب وضو هم لازم است؟
ج: اگر بدل از غسل جنابت تيمم كند، لازم نيست براى نماز وضو بگيرد. ولى اگر بدل از غسلهاى ديگر تيمم كند، بايد وضو بگيرد و اگر نتواند وضو بگيرد، بايد تيمم ديگرى هم بدل از وضو بنمايد.
*********************************
احکام فرهنگی
س: با توجه به کیفیت فیلم ها (خارجی یا داخلی) و موسیقی که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می شود، دیدن و گوشدادن به آنها چه حکمی دارد؟
ج: اگر افراد شنونده و بيننده تشخيص دهند موسيقى که از راديو و تلويزيون پخش مى شود از نوع موسيقى مطرب لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و يا ديدن فيلمى که از تلويزيون پخش مى شود، مفسده دارد، ديدن و شنيدنِ آنها براى آنان جايز نيست و مجرّد پخش از راديو و تلويزيون حجّت شرعى براى جواز محسوب نمى شود.
*********************************
احکام سازمانی
س: اگر مقداری از اقلام مصرفی مازاد در اختیار فرمانده باشد،و امر دائر باشد بین فروش این اقلام به قیمت نازل و هدیه دادن به کارکنان برای بالا بردن روحیه ی خدمتی،اولویت با کدام وجه است؟
ج: چنانچه مقررات خاصی در این مورد وجود نداشته باشد، هر وجهی که ضمن رعایت مصالح سازمانی، موجب ارتقای بیشتر روحیه ی کارکنان گردد، اولویت دارد.
*********************************
احکام اخلاقی
س: اگر ما از وجود صفت عصبانيت در شخص آشنايى صحبت كنيم و بدانيم كه به احتمال زياد فرد مزبور ناراحت نمىشود آيا مرتكب غيبت شدهايم؟
ج: نسبت به صفات ظاهره كه همه از آن آگاهی دارند اگر قصد هتك و تحقير نداشته باشد، اشكال ندارد.
*********************************
واژه شناسی فقهی
فاقدالطهورین: كسی كه برای غسل يا وضو به آب و خاك دسترسی ندارد، يا اينكه هر دوی آنها برايش مضر است.
فراغ: قاعدهای كه موضوع آن، شك در صحت و تماميت عمل پس از فارغ شدن از آن است و حكم به صحت میشود و آثار صحت بر آن مترتب میگردد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری-بخش استفتائات