تدبير ش 01
14/7- بايد بين مجازات با نوع تخلف و جرم تناسب باشد
مجازات انواع و اقسامي دارد، شكل هاي گوناگوني دارد، اقتضائات گوناگوني دارد؛ هر طور كه اقتضاي مجازات است، عمل شود.
17/7/84
تدبير ش 12
/2- در چاره جويي و برنامه ريزي ها مراقب باشيد تا همه تصميمات منطبق با موازين شرعي باشد
البته امروز كشور ما بيش از هر چيز ديگر، تشنه ي عدالت اقتصادي است. علت هم اين است كه واقعاً يك شكافي به صورت ميراث معيوبي از گذشته بود و اين شكاف بايد پُر ميشد، كه نشده است. البته به شكل معقولي بايد پُر شود. ما پُر كردنِ اين شكاف را به همان شكلي ميگوييم كه اسلام توصيه ميكند؛ حرفهاي غير منطقي و ناممكن و نامعقول را نمي خواهيم به ميان بياوريم؛ همان طوري كه اسلام ميگويد: فرصتها در مقابل همه باشد و امكانات عمومي مورد استفاده ي همه قرار گيرد....««اعتزاز به اسلام» ... از شاخصه هاي اصولگرايي است. ما در دورانِ اين بيست وهفت سال، بعضي از مسئولان نظام اسلامي را ديده بوديم كه خجالت مي كشيدند يك حكم اسلامي يا يك جهتگيري اسلامي را صريحاً بر زبان بياورند... بنابراين به اسلام اعتزاز داشته باشيد. آنچه را كه اسلام به ما آموخته، اگر ما درست ياد گرفته باشيم و دچار كج فكري و انحراف و غلط فهمي نشده باشيم، چيزي است كه بايد به آن افتخار كنيم. 6/6/85
تدبير ش 13
همه تصميمات و اقدامات شما بايد با نَفَس و روح قرآني تنظيم شود
بايد به قرآن عمل كنيم، بايد جامعه مان را قرآني كنيم، بايد فكرمان را قرآني كنيم، بايد عملمان را قرآني كنيم، بايد قرآن... و وعده ي قرآن را وعده ي صدق و حق بدانيم، همين طور كه خود قرآن مي فرمايد: «و تمّت كلمه ربّك صدقاً و عدلاً لامبدّل لكلماته»؛ همچناني كه بايد تعاملمان با شخص خودمان، با افراد خانواده مان، با افراد محيط كارمان، با افراد اجتماعمان، با مسلمين كشورهاي ديگر، با قدرتها، با ملتها و همه ي اينها بايد با نَفَس و روح قرآني تنظيم بشود. 4/7/85
بركات امروز ما از اقل قليل عمل به اسلام است؛با افزايش دامنه انطباق امور با اسلام ، بر دست آوردهاي خود بيافزائيد
آن مقداري كه ما از اسلام داخل كشورمان و داخل حكومتمان در گفتار و كردار دولتمردانمان مشاهده ميكنيم، اين، آن اقلِ قليل از اسلام است؛ اين كمتر از آن چيزي است كه براي يك جامعه ي اسلامي مورد نياز است. همه ي بركاتي كه تا امروز بر نظام جمهوري اسلامي مترتّب شده، بر همين اقل قليل مترتّب شده است. اگر ملت ايران توانستند بت استبداد را در اين كشور بشكنند و فرو بريزند، اگر ملت ايران اين جرأت و دليري را پيدا كردند كه احساس كنند ميتوانند حرف زور را از هيچ كس در دنيا نپذيرند و زير بار آن نروند، اگر مي بينيد جوانهاي ما در ميدانهاي علمي و عرصه هاي علمي به پيش ميتازند و با يك تصاعد هندسي همين طور جلو و پيش ميروند... اگر اينها را مشاهده ميكنيد... اين به بركت همين اقل قليل اسلامي است كه ما در جامعه مان داريم. هر چه ما بتوانيم دامنه ي معرفت اسلامي، روحيه ي اسلامي و فهم اسلامي را توسعه بدهيم، اين دستاوردها بيشتر و بيشتر و بيشتر خواهد شد و براي كشورهاي ديگر هم الگو خواهد شد. 4/7/85
تدبير ش 14
امروز همه امور سازماني، برنامهاي و روشي نيروهاي مسلح بايد برخاسته از دستورات دين باشد
افتخار نيروهاي مسلح ما اين است كه هدفهاي خود را از ايمان عميق اسلامي الهام گرفته است. امروز آموزش، رزم، رزمايش، آمادگي، انضباط، سازندگي ابزارها در درون نيروهاي مسلح و هرآنچه كه به دفاع يك ملت به وسيله ي نيروهاي مسلحش مربوط مي شود، همه با اتكاء به خدا و الهام از ايمان الهي و اسلامي انجام مي گيرد. (در) نيروهاي مسلح ... هدفها، ايماني و راهها و برنامه ها برخاسته از دستورات دين و آموزشهاي قرآني است؛ و هدف، به وسيله ي اولياء دين ترسيم شده است. 20/8/85
تدبير ش 17
پايبندي مسؤولان به اسلام، باعث تقويت ارتباط ايماني و قلبي مردم به نظام ميشود.
عامل اصلي و انگيزه دروني مردم از حضور در عرصه هاي مختلف، «ايمان و اعتقاد قلبي و وابستگي عاطفي و فکري ملت» به نظام اسلامي است. همه مسئولان کشور، بايد ايمان عميق مردم به نظام را حقيقتاً باور کنند، آن را قدر بدانند و همه تلاش خود را براي حفظ و تقويت اين پديده بسيار ارزشمند و نادر به کار گيرند ... حضور مؤمنان درعرصههاي مختلف ، نشانه ياري پروردگار است ... راه حفظ و تقويت حضور مؤمنانه و تعيين کننده مردم در صحنه، پايبندي عملي همه مسئولان نظام به اسلام عزيز است و اگر مردم در عمل ببينند که مسئولان و دستگاهها براي خدا کار ميکنند حتماً ارتباط ايماني و قلبي آنان با نظام، قويتر خواهد شد. (گزارش خبري) 3/12/85
تدبير ش20
مدار حكومت ما، نگاه مجتهدانه به كتاب و سنت براي پاسخگويي به نيازهاي روز است
ما ارزشهاي اخلاقي و نظامهاي سياسي و اجتماعي و قواعد كلي دين را از كتاب و سنت ميگيريم و به آن متعبديم. ما به تعبد به كتاب و سنت افتخار ميكنيم و معتقديم فهم درست كتاب و سنت، براي يك نگاه باز و روشن و براي يك جامعه ي اسلامي ميتواند صدها راه براي مسائل گوناگون زندگي باز كند. بعضي خيال ميكنند تعبد به كتاب و سنت، محدود كننده ي انسان در تجربه هاي گوناگون و پي درپي و نوبه نو در زندگي جهاني است. اين ناشي از درست نشناحتن كتاب و سنت و نگاه عاميانه به كتاب و سنت كردن است. نگاه مجتهدانه به كتاب و سنت ميتواند راههاي گوناگوني را باز كند براي اينكه انسان بتواند جامعه، خود و نظامهاي گوناگون را اداره كند و راههاي بازي را در مقابل خود بيابد. يك بُعد مهمِ اسلامي بودن اين است كه اجتهاد اسلامي، ميتواند به تمام نيازها پاسخگو باشد و پشتوانه ي علمي فقيهان و متكلمان و فيلسوفان اسلامي و دانشمندان علوم اسلامي، ميتواند راهها را باز كند. 14/3/86
تدبير ش21
راه علاج و تغيير احتمالي احكام زنان، بررسي فقاهتي فقهاي مسلط به مباني است، نه تصرف در احكام
بعضي از فعالان زن و بعضي از مردها تلاش مي كنند براي هماهنگ شدن با كنوانسيون هاي جهاني مرتبط با زن، با احكام اسلامي وَر بروند و بازي كنند و كم و زياد كنند؛ اين غلط است. من نمي خواهم بگويم همه ي آنچه كه در فقه ما در مورد احكام مربوط به زنان مطرح شده است، حتماً سخن آخر است؛ نه، ممكن است با يك تحقيقي در يك زمينه اي كه به وسيله ي فقيه ماهر و مسلطي انجام بگيرد، فلان حكم فقهي كه امروز در مورد زن وجود دارد، دچار تغيير شود؛ اين اشكالي ندارد؛ اين ممكن است و اتفاق هم افتاده. ... ليكن آنچه كه بايد در زمينه ي مسائل فقهي انجام بگيرد، كار فقهي به وسيله ي فقيه ماهر و مسلط به مباني فقهي است؛ آن هم با نگاه به متد فقه، به شيوه ي استفاده ي فقاهتي؛ نه اينكه كسي بر طبق ميل خودش، براي انطباق با آنها، براي اينكه خودش را هماهنگ كند با فلان معاهده ي جهاني، فلان كنوانسيون جهاني - كه فراهم آورندگانش با مردمي كه در اين سرزمين با مباني اسلامي زندگي مي كنند و اعتقاد به مباني اسلامي دارند، اصلاً از لحاظ مباني فكري متفاوتند - بيايد از گوشه ي احكام اسلامي بسايد و ببُرّد؛ اين كاملاً غلط است؛ اصلاً قابل دفاع نيست. ....خواهران عزيز، كساني كه در زمينه ي مسائل زنان فعالند و فكر مي كنند و كمبودهايي را ملاحظه مي كنند، راه علاج را اين نبينند كه ما در احكام فقهي اسلامي تصرف كنيم؛ نه، احكام فقهي اسلامي آنجايي كه با تحقيق استنباط شده و منطبق با مباني اسلامي است، كاملاً درست و مطابق با مصلحت است. نبايد ما به خاطر اينكه در فلان مجمع جهاني، در فلان اجلاس بين المللي، فلان چيز تصميم گيري شده و فلان كنوانسيونِ مثلاً جهاني به وجود آمده، ما بياييم با نگاه تنگ نظرانه و آميخته ي با رعب و مرعوبيت، در تفكرات خودمان و فقه خودمان تصرف كنيم؛ اين هم به نظر من درست نيست. 13/4/86
تدبير ش31- 32
تحقق بخشيدن به هدفها و ضوابط مبارك اسلام در قالب قوانين رسا و شفاف، در صدر خواستههاست
نمايندگاني که توفيق آن يافتهاند که مورد اعتماد مردم قرارگرفته به جايگاه والاي مجلس راه يابند، به ياد داشته باشند ... قانونمند شدن مديريتها و نظارتپذيري مديران و تحققبخشيدن به هدفها و ضوابط مبارک اسلام را در قالب قوانين رسا و شفاف ... در صدر خواستههاي ملت ايران و رهبران ديني و ملي در مبارزات پرهزينهي آنان قرار داشته است و براي تحقق مجلسي که عقل اجتماعي و روح مشورت را در راه پيشرفت کشور و سامانبخشيدن به مصالح ملت و تعالي اسلامي به کار گيرد، جانهاي پاک بسياري فدا شده و خونهاي شريفي بر زمين ريخته است. 7/3/87
ضرورت افزايش تعامل برادرانه دولت و مجلس با رعايت حقوق قانوني
محور کار و عمل در کشور و نماد داخلي و خارجي نظام جمهوري اسلامي، عمدتاً قوهي مجريه است. همه بايد به آن کمک کنند و هرگاه دولتي بانشاط بيشتر و همت بالاتر و ارزشگرائي قويتر در صحنه است، اين کمک بايد مضاعف گردد. متقابلاً دولت بايد مجلس قانونگذاري را راهنماي عمل خود بداند و به قوانين مجلس، يکسره پايبند باشد و از آن تخلف نکند. بر سر دوراهيهاي اختلافنظر، کارشناساني از دوطرف، گره را بگشايند و راه درست را پيش پاي هر دو طرف باز کنند. اکنون که بحمدالله دولت و مجلس را مردمي مؤمن و انقلابي و وفادار به ارزشها و اصول اسلامي، انباشتهاند بايد اين تعامل برادرانه با رعايت حقوق قانوني از هر دو سو، بيش از هميشه ديده شود. 7/3/87
تدبير ش 33
بايستي آن چيزي راكه تكليفهستانتخابكرد
در اقدامهاي خودمان، تصميمهاي خودمان، رضايت مردم را كه در نظر ميگيريم، چيز خوبي هست؛ اما اينجور نباشد كه يك جايي رضايت مردم، خوشايند مردم را در نظر بگيريم، اما رضايت خدا را در نظر نگيريم. اگر يك جايي عملي را بايد انجام بدهيد كه اگر انجام داديد، خوشايند مردم نيست، ولي شرعاً واجب است، انجام بدهيد. يا يك كاري را بايد نكنيد؛ به حسب موازين شرعي و عقلايي و كارشناسي درست، اما مردم خوشايندشان اين است كه شما اين كار را بكنيد. اينجا بايد كدام را انتخاب كنيد؟ اينجا بايستي آن چيزي را كه تكليف هست، انتخاب كرد. رضايت مردم، قناعت مردم، خدمت به مردم، چيزِ بسيار باارزشي است؛ اما تا آن وقتي كه خوشايند مردم، معارضِ با تكليف نشود. ديدار با روساي سه قوه و مسئولان نظام 19/6/87
تدبير ش 64
شوراي نگهبان، تنها مرجع تفسير قانون اساسي و تعيين كننده حيطه نظارتي شوراها
نهاد شوراها از موضوعات بسيار مهم، دقيق و حساس و داراي معناي عميق [است]. ... اصل ايجاد شوراهاي اسلامي شهر و روستا در قانون اساسي، نشاندهنده اهتمام نظام جمهوري اسلامي ايران به مجموعه متنوع فكرها، مشورتها و ديدگاهها در اداره امور كشور است و اين موضوع، نقطه مقابل نظامهاي ارتجاعي و استبدادي است. ... افتخار جمهوري اسلامي ايران اين است كه: از روز اول، آراء، افكار و خواست مردم، مورد توجه جدي قرار گرفته است. ... ديدگاههايي درخصوص وظايف شوراهاي اسلامي شهر و روستا وجود دارد ... [اما] ملاك اصلي در چگونگي وظايف شوراها، قانون اساسي است و تنها مرجع تفسير قانون اساسي نيز شوراي نگهبان است. ... نظر شوراي نگهبان همواره حجت است ... درخصوص شوراها نيز كه آيا وظايف آنها نظارت صرف است و يا نظارت همراه با اجرا، نظر شوراي نگهبان بايد ملاك قرار گيرد. ... البته براي نظارت هم ميتوان ساز و كاري تعيين كرد كه از يك طرف اجرا نباشد و از طرف ديگر تبديل به نظارت بيخاصيت نيز نشود.5 10/02/90 (گزارش خبري) ديدار اعضاي شوراي عالي استانها و شهرداران مراكز استانها
تدبير ش 64
ضرورت وضع قوانين مورد نياز بخش کشاورزي براي تأمين امنيت غذايي و ايجاد اشتغال
بخش کشاورزي به علت نقش آن در تأمين امنيت غذايي و ايجاد اشتغال، از مسائل درجه اول کشور [است]. ... رفع خلأهاي قانونگذاري در اين بخش با همفکري مجلس و دولت، و نگاه کلان و جامعنگر، زمينهساز ارتقاي جايگاه کشاورزي و برطرف شدن مشکلات آن ميشود. ... در وضع قوانين مورد نياز بخش کشاورزي ... قانوني که تصويب ميشود براي اجرا شدن است؛ به همين دليل بايد از ابتدا امکان اجرايي شدن قانون، براساس شرايط گوناگون، اقتضائات کشور و نگاه کلي، اصولي و همه جانبه ملاحظه شود و مدنظر قرار گيرد.3 3. ۹۰/۰۲/۰۵ (گزارش خبري) بيانات در ديدار رئيس و اعضاي کميسيون کشاورزي،
لزوم تعامل مجلس و دولت و مدنظر قرار دادن نيازهاي آن در بخش قانونگذاري
رسيدن به نگاه اصولي در بخش کشاورزي، مستلزم تعامل و همکاري صميمانه مجلس و دولت [است]. ... در بعضي از دورهها، تصور غلطي وجود داشت که حتماً رويکرد دولت و مجلس، دو رويکرد جداگانه باشد و هرکدام از اين دو قوه، استقلال خود را در نفي ديگري بدانند در حاليکه با رويکرد مشترک دولت و مجلس مسائل، حل ميشود. ... مصوبات مجلس به عنوان قانون، قطعاً مورد حمايت رهبري است و قانون هم بايد عمل شود اما مجلس هم در مصوبات بايد نيازهاي دولت را مدنظر قرار دهد.3
3. ۹۰/۰۲/۰۵ (گزارش خبري) بيانات در ديدار رئيس و اعضاي کميسيون کشاورزي،
عدالت را يك معيار اساسي در قانونگذاري بدانيم
در عرصه عمل هم خيلي كارها بايد انجام بگيرد كه يكي از آنها اين است كه عدالت را يك معيار و يك سنجه اساسي در قانونگذاري بدانيم. اين نكته، قابل توجه نمايندگان محترم مجلس و شوراي نگهبان است كه در قانونگذاري بالخصوص به مسئله عدالت و همچنين رصد دائمي آن توجه شود.9 9. 27/02/90 بيانات در دومين نشست انديشههاي راهبردي با موضوع عدالت
تدبير ش87 - اسفند92 و فروردين93
لزوم رعايت ضوابط شرع در مراسم مذهبي تکرار در ج1
در محيطهاي مراسم مذهبي، مراقب باشيد هيچ كاري كه از حدود ضوابط شرع ممكن است بيرون برود، رخ ندهد؛ اين را مراقبت كنيد. محيط مدّاحي و خوانندگي ديني، يك محيط پاك و مطهّري است؛ نگذاريم آلودگيهايي كه متأسّفانه در دنياي هنر در بين مردمان بيقيد و بيمبالات رواج پيدا كرده است، به محيط هنر اسلامي و مذهبي در محيطهاي مذهبي رسوخ كند و نفوذ كند؛ اين را مراقب باشيد. محيط، محيط پاكيزه، طيّب، طاهر،[همراه با] عفّت؛ اينجور محيطي بايد باشد محيطي كه ما در آنجا معارف اسلامي را ميخواهيم با زبان شعر بيان كنيم.15 15. ۹۳/۰۱/۳۱ بيانات در ديدار مداحان اهلبيت(ع) در سالروز ولادت حضرت فاطمهزهرا(س)
تدبير ش89 - تير و مرداد 93
تحقق توقعات و اهداف در قوه قضائيه
مهمترين ويژگي دستگاه قضايي نسبت به قواي ديگر، تضمين تحقق اقامه حق و عدل[است.]... بر همين اساس توقعات از قوه قضائيه بالا است و با تـوجه بـه تـوانـايـيهـا و صلاحيتهـاي برجسته رياست اين قوه که عالِمي فاضل، متدين، مجتهد، خوشفکر، انقلابي، آگاه به مسائل و شجاع است، تحقق توقعات و اهداف مورد نظر امکانپذير به نظر ميرسد.1
1. ۹۳/۰۴/۰۱ (گزارش خبري) بيانات در ديدار رئيس و مسئولان قوه قضائيه
|